reklama
 

Jak poznáte, že hubnete správně? Sledujte váhu i obvody, využijte metodu BIA

Hubnutí je jedno z nejčastějších témat hovorů a nezřídka zabírá značnou část našich myšlenek i energie. Usilujete-li o redukci váhy, mějte na paměti, že je třeba hubnout správně, abyste svému tělu opravdu pomáhali. Na co dát pozor a podle čeho poznáte, že jste na dobré "redukční" cestě?

Foto: iStock

Hubnete. Váha se pomalým tempem pohybuje směrem dolů a zdá se, že vše funguje, jak má. Přesto se může stát, že výsledek vaší snahy není optimální a vy nehubnete "správně". Jak tedy sledovat progresi při redukci váhy? Podle čeho zjistit, že se vám daří hubnout zdravým způsobem, a především že hubnete to, co hubnout máte, tedy tělesný tuk?

O hubnutí se toho už napsalo a napovídalo… Jde o jedno z nejčastějších témat, hned vedle partnerských vztahů a zdraví obecně. Návodů, jak hubnout, co dělat, co nedělat, kdy nejlépe začít, čím redukci podpořit a čemu se naopak velkým obloukem vyhnout, najdete nepočítaně. Méně už se ale píše o tom, jak poznat, že hubnete zdravě. Že namísto tělesného tuku neztrácíte svaly a že redukce vašemu tělu skutečně prospívá.

Společně s Mgr. Adelou Skoupou z Centra Petra Havlíčka jsme pro vás připravili několik rad, na jejichž základě celkem snadno zjistíte, jak na tom v rámci hubnutí doopravdy jste.

Co zvládnete doma

1. Prvním ukazatelem je samozřejmě tělesná váha a její pomalý posun směrem dolů. Vážení zvládne každý sám doma, důležité ale je vážit se stále na jedné váze a ve stejnou denní dobu, ideálně hned po ránu, ještě před snídaní. Pravidelný čas a stereotyp jsou základem přesných výsledků.

"Nekoukejte na to, kolik si navážíte třeba na návštěvě u kamarádky, vývoj váhy sledujte vždy na jedné váze. Trochu vykolejit by vás mohla vaše váha po probdělé noci, pozdní večeři předešlého dne, stejně jako vaše hmotnost během onemocnění či v určitých fázích menstruačního cyklu. K tomu je třeba také přihlížet a neházet hned flintu do žita," upozorňuje Mgr. Adela Skoupá.

2. Neméně důležité, resp. ještě důležitější, je sledovat obvod pasu a boků. Tyto obvody určují do jisté míry i rizikovost potenciální obezity. "Jste-li typickým 'jablíčkem' (postava s nevýrazným pasem a zadečkem, kulatým břichem a spíše hubenějšíma nohama), pak se zaměřte především na obvod svého pasu. Obecně v tomto případě platí, že 1 cm v pase = 1 kg čistého tuku," dodává specialistka na zdravý životní styl.

3. Další kapitolou a možným ukazatelem (ne)správného hubnutí jsou tzv. chytré váhy. Jde o osobní váhy obohacené o funkci bioelektrické impedance (měření tělesného tuku na základě měření odporových vlastností různých tělesných tkání). Zjednodušeně řečeno: váha do vás styčnými plochami pustí trochu střídavého proudu nízké intenzity o určité frekvenci a označí různé tkáně/hmoty s různým odporem, který je dán zavodněním tkáně. Výsledkem je následně stanovení tělesné vody, podílu aktivní hmoty, resp. svalové hmoty a tělesného tuku.

"Váhy najdete v různých cenových kategoriích a právě zde opravdu platí, že čím dražší váha, tím validnější výsledek. Zásadní je i dodržení metodiky měření. Řiďte se návodem a opět si udržujte stereotyp měření, protože jen toto je cesta k opravdu vypovídajícím hodnotám," radí odbornice.

Co najdete u odborníků

Chcete-li mít opravdu relevantní výsledky a přesnější analýzu vašeho tělesného složení, neváhejte s návštěvou odborníka. Ten pomocí metodiky BIA = bioelektrická impedance (například na přístrojích Bodystat, InBody, Tanita) zjistí, jak na tom aktuálně jste. Jde o metodu neinvazivní, relativně levnou, rychlou a v současné době jednu z nejrozšířenějších. Princip metody spočívá v rozdílech v šíření střídavého elektrického proudu různé intenzity v různých biologických strukturách.

Kdy na měření metodou BIA nechodit

Také tady existují skupiny, které by se měření pomocí metodiky BIA měly vyhnout. "Měření je nevhodné pro ženy v raném stadiu těhotenství, pacienty s 'pacemakerem', osoby s implantáty (např. kardiostimulátor nebo kyčelní protéza). K určitému zkreslení hodnot dochází také v období premenstruace a menstruace, nepřesné výsledky mohou být naměřeny také u klientů s léky, které ovlivňují vodní režim v organismu," upřesňuje A. Skoupá.

Nebojte se zeptat a důvěřujte specialistům

Hubnutí, ač se může jevit jako relativně jednoduchá záležitost, přináší mnohá úskalí a zdravotní rizika. Nejste-li si jisti a v redukčních vodách tápete, nebojte se obrátit na odborníka. Nestyďte se za neznalost, ptejte se raději více než méně. Myslíte-li to s hubnutím opravdu vážně a vaše nadváha je vyšší, raději se obraťte na odborné pracoviště a nechte si poradit.

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama