reklama
 

Jak olej přichází o panenství: Olivy radši jezte!

Kupujete panenský olivový olej v domnění, že za nemalé peníze získáte výjimečnou kvalitu, která se projeví na vašem zdraví? Radši ušetřete a mimořádně prospěšné vlastnosti olivovníku si užijte v jiné podobě.

Jako přísadu použijte olivový olej
Jako přísadu použijte olivový olej | Foto: Profimedia.cz

Kupujete panenský olivový olej v domnění, že za nemalé peníze získáte výjimečnou kvalitu, která se projeví na vašem zdraví? Radši ušetřete a mimořádně prospěšné vlastnosti olivovníku si užijte v jiné podobě.

Olivový olej obsahuje přibližně 85% nenasycených mastných kyselin, přírodní antioxidanty a další významné složky, jež mají pozitivní účinky na lidské zdraví.

Kudy teče, tudy léčí

Nenasycené mastné kyseliny upravují vysoký krevní tlak, snižují LDL cholesterol (špatný) a zároveň nesnižují HDL cholesterol (dobrý). Působí také preventivně proti rakovině.

Olivový olej také snižuje riziko srdečního onemocnění či pomáhá při trávení, zejména při překyselení žaludku nebo při chronické zácpě, neboť má mírně projímavé účinky,

... ale jen někdy

Olej však začne ztrácet své panenské vlastnosti hned, jak se ocitne v lahvi. Podepíše se na něm teplota, světlo a čas. Panenský, zvláště extra virgin, by měl být lisován za studena z nepoškozených oliv nejvyšší kvality a pak jít okamžitě (maximálně do týdne) ke spotřebě, anebo ihned uložen v nerezových cisternách bez přístupu vzduchu. Do lahví by se měl dostat až ve chvíli, kdy už na jeho prodej má obchodník konkrétní objednávku. Takový pak musí stát nejméně 300 korun za litr.

Pak přichází další rizikový moment: jak dlouho láhev s olejem v obchodě stála? Ještě k všemu se průzkumem v USA ukázalo, že i extra virgin byly z 69% procent pančované levnými oleji všeho možného původu. U nás nejspíš situace nebude o nic lepší, spíš naopak.

Čemu dát přednost?

Často proto bývá lepší olej z řepky. Ten kvalitní předčí svým složením oleje slunečnicové i olivové zejména díky působení jednotlivých druhů mastných kyselin.

Obsahuje minimum nasycených mastných kyselin (zhruba 8%) a naopak významné množství mononenasycených i esenciálních mastných kyselin omega6 a omega3(až 61%) včetně esenciální omega3 mastné kyseliny.

Za ušetřené peníze kupte rovnou olivy!

Pro tělo olivy představují až nečekaně bohatý zdroj celé řady živin. Kromě vysokého obsahu vlákniny a vápníku jsou bohaté i na sodík, draslík, hořčík, železo a jód.

Oleje v nich obsažené zahrnují nenasycené tuky, jenž pomáhají v prevenci srdečních i cévních chorob a zároveň snižují hladinu cholesterolu v krvi. Prospívají také krásné pleti a vlasům. Odborníci radí sedm oliv denně.  

Zobněte si pro zdraví

Na olivách je příjemné, že jsou nízkokalorické, takže se dají uzobávat i při redukční dietě. Zejména pak ty černé, které obsahují méně kalorií i soli.
 
Oblíbené jsou v celém světě, ale jejich pěstování zůstalo koncentrováno v tradiční lokalitě na březích Středozemního moře. Největším pěstitelem je Španělsko.

Olivy jedné z nejoblíbenějších španělských odrůd - Manzanilly - poznáte snadno: jsou pěkně kulaté, a protože jdou dobře vypeckovat, bývají často plněné nebo nadívané. Mohou být zelené i černé.

Mezi další druhy španělských oliv patří Hojiblanca, Cacereňa, Carrasqueňa, nebo veliké olivy Gordal, zvané „královské".

Co v nich najdeme?

  • Vitamín A, který pomáhá našemu zraku, pokožce a v neposlední řadě posiluje naší imunitu. Dostatek vitamínu A je třeba mít v průběhu celého roku, ale v průběhu podzimu, kdy je náš organismus snadno zranitelný, je obzvláště důležité jeho přísun nepodcenit.
  • Vitamín E je důležitý v prevenci zejména srdečních onemocnění. Na buněčné úrovni dokáže zpomalit proces stárnutí.
  • Draslík, který v olivách zastupuje alkalické kovy,  snižuje napětí svalů, krevní tlak a pomáhá také odstraňovat únavu.
  • Sodík udržuje iontovou rovnováhu a chrání tělo před nadměrnými ztrátami tekutin.
  • Železo je jako součást bílkovin zapojených do přenosu kyslíku nezbytným prvkem našeho organismu.
  • Jód jako stopový prvek, obsažený ve dvou třetinách hormonů štítné žlázy. V přírodě je velmi vzácný a vyskytuje se pouze ve sloučeninách. Jeho nedostatek způsobuje např. neopodstatněné zvýšení hmotnosti, zácpa, lámavé vlasy a nehty anebo deprese.
Sezona jahod vrcholí. Přidejte je i do lehkých muffinů bez lepku a laktózy | Video: Aktuálně.cz

Mohlo by vás zajímat

reklama
reklama
reklama