reklama

Jak nepřibírat, zpomalit stárnutí a cítit se dobře: Rady pro ženy po čtyřicítce

Stárnutí je tak trochu strašákem pro většinu žen. Bojíme se vrásek, přibývání na váze i toho, že o nás nebude zájem. Jenže vše je otázka přístupu a také schopnosti o sebe správně pečovat. Kombinací správné péče o svůj zevnějšek a své zdraví, jídelníčku, pohybu a bylin, můžeme vypadat skvěle v každém věku.

Foto: iStock

Čtyřicítka je pro mnoho žen jakýsi předěl. Po třicítce jsme dnes pořád relativně mladé, padesátka je brána jako čas zralosti, ale čtyřicátý rok a léta, která po něm následují, jsou vlastně takové vakuum.

Nejsme mladé ani staré a často nevíme, jak si poradit s péčí o tělo, pleť, jak upravit jídelníček a jaký sport zvolit, aby nám bylo dobře a váha nestoupala. Máme pro vás několik důležitých rad.

Jezte dost, ale s rozumem

Zná to mnoho žen, jíte pořád stejně, ale váha plíživě stoupá. Po čtyřicátém roce života se u většiny žen zpomaluje metabolismus a musíme si dávat větší pozor nejen na to, co jíme, ale také na to, kolik toho je. Největší chybou jsou v tomto případě různé drastické diety nebo detoxy. Naopak je důležité si stanovit pravidelný režim, jíst tři jídla denně - snídani, oběd, večeři - a do toho si dát malou odpolední svačinu, ideální je ovocná.

Pozor na pečivo

Také je důležité myslet na dobrou stravitelnost jídla, v zimě je ideální jídlo tepelně upravené, které trávení neochlazuje. Pozor si dejte na pečivo, zejména to pšeničné. Pečivo je v našich končinách takovou malou "drogou" a bohužel jeho častá konzumace trávení nepomáhá. Zaměřte se spíše na celozrnné druhy a nejezte pečivo každý den. Také pozor na zeleninové saláty a syrovou zeleninu, ty jezte jen v létě a v teplém počasí, jinak trávení zbytečně chladíte a ono nefunguje v tempu, v jakém by mělo. Sladké si dopřejte v jeho nejčistší formě - tedy ovoce, ale klidně i sem tam kousek koláče nebo čokolády, ale dbejte na co nejvyšší kvalitu.

Nepřejídejte se večer

Velmi zásadní je večerní jídlo, proběhnout by mělo do 19 hodin, pak už se trávení moc přetěžuje. Důležité je, aby večeře byla spíše lehká, čímž myslím lehčí přílohy, jako je bulgur, quinoa, občas brambor nebo rýže - rýžové nudle. Vynechat těstoviny, pečivo, knedlíky. Hlavní zásada stravování po čtyřicítce - jezte pravidelně, ale umenšete porce, dbejte na kvalitu a lehkost. Hlavním jídlem dne by měl být oběd, protože v době oběda trávení "šlape" z celého dne nejlépe.

Pohyb, spánek, stres…

Největším nepřítelem žen nejen po čtyřicítce je stres. Pokud jsme ve stresu pravidelně, nebo dokonce denně, nervový systém je napjatý a my fungujeme jakoby v pohotovostním režimu. Vlastně jedeme na záložní baterky, díky čemuž jsme unavené, imunita se oslabuje, ale často místo toho, abychom večer padly do postele a spaly, máme nejrůznější spánkové problémy. Ze své praxe ajurvédského terapeuta vím, že hodně žen svádí své problémy na nedostatek času, a tím pádem nemožnost se svým životem něco zásadnějšího podniknout. Často je to ale výmluva, protože změna vyžaduje úsilí.

Upravte svůj denní režim

Pokud ale chceme být v kondici i po čtyřicítce, jinak to nepůjde. Důležité je naplánovat si svůj volný čas efektivně, neznamená to se přetěžovat, naopak. Po práci by vždy měl následovat relax. Tedy když přijdete domů, dejte si dvacet minut oddech, vždycky. Stačí si udělat dobrý čaj, sednout nebo lehnout na gauč a nedělat nic. Pokud vám budou děti vyprávět, co dělaly ve škole, nevadí, ale mobil, televizi nebo tablet nechte spát. Po malé pauze můžete zvládnout přípravu večeře, ale pak už by měl být čas jen pro vás. Může to být odchod na pilates či jógu nebo třeba malování obrazu či vyšívání…

Hýbejte se. Aspoň trochu

Co se pohybu týče, je dobré, aby byl vyvážený. Tedy když jste sportovkyně tělem i duší, naučte se kromě běhání a cyklistiky dát prostor i uvolňujícím aktivitám, třeba józe, mělo by to být půl na půl. Pokud k pohybu kladný vztah nemáte, snažte se najít "nejmenší zlo" nebo se ideálně do nějakého pohybu zamilujte. Pořiďte si pejska a vyrážejte na pravidelné procházky, jednou týdně zařaďte jógu, cokoli, co jste schopná pro své tělo udělat, je důležité. Pokud se budete pravidelně hýbat, dávat si čas pro sebe a také chodit spát nejlépe do 23 hodin, uvidíte, že se stres po čase sníží a spánek zlepší.

Bylinky a rozmazlování se

Nedílnou součástí "věčného mládí" je samozřejmě také péče o sebe sama a rozmazlování se. Pokud vám to peněženka dovolí, je dobré chodit na pravidelné relaxační masáže, které jsou skvělou vzpruhou v nabitém rytmu běžného dne. Odborníci se shodují, že v době, kdy je psychika více zatížená, je příjemná relaxační olejová masáž dobrá jednou za dva týdny, jinak jednou měsíčně.

Pečujte o pleť

Velmi zásadní je po čtyřicítce péče o pleť, je dobré vybrat kvalitní kosmetiku, ta přírodní, k pleti šetrná, má velké výhody. Dobré je provádět pravidelné jemné masáže obličeje a dekoltu, což zvládnete samy před zrcadlem, nebo je dobré si pro tento účel pořídit kvalitní masážní váleček a pleť jím jemně masírovat jako prevenci proti vzniku vrásek. Péče o pokožku by měla zahrnovat každodenní čištění ráno a večer, vhodnější jsou hydrofilní oleje, které pleť nevysuší, a na dočištění pak pleťové vody, dále je třeba pleť pravidelně ošetřit denní a noční kosmetikou a nezapomenout na kvalitní antiage sérum.

Jednou týdně aplikujte pleťovou masku pro váš typ pleti, výborně podpoří regeneraci pokožky. Prima vzpruhou pro tělo i mysl jsou pak bylinky, je dobré je neužívat nahodile, a pokud máte nějaké problémy, poradit se s odborníkem, ale na běžné "popíjení" můžete sáhnout po jemných, běžně dostupných bylinkách, jako je máta - zchlazuje, zlepšuje trávení, levandule, meduňka či heřmánek - zklidní naši psychiku, dobrá je také kopřiva a více a více se doporučuje čaj z kontryhelu, pro hormonální hladinu.

Prokop: Lidí, kteří nechtějí žádná opatření, je málo. Roušky jich odmítá pár procent | Video: Martin Veselovský
reklama
reklama
reklama