Incest: Co je v sexu normální?

Sexuální vztahy mají nejen fyzické, ale i kulturní normy. Některé patří jen k určitým společnostem, jiné jsou univerzálnější.

Foto: Profimedia.cz

Jedním z univerzálních tabu je incest - sexuální styk mezi blízkými příbuznými. Problém je však v tom, že výklad incestu se ale může lišit.

Je to trestné?

U některých národů v Pacifiku incestem není styk s otcem, ale se strýcem ano. Zato egyptští faraoni  se ženili pouze s vlastní sestrou, a stejně tomu bylo i v mayské říši.

V moderní společnosti je nejčastějším problémem láska mezi bratrancem a sestřenicí. V některých zemích světa (Čína, obě Koreje, Tchajwan a dokonce 31 států USA) jsou sňatky mezi bratranci a sestřenicemi zakázány, jinde se aspoň nedoporučují.

Například v Británii dokonce existuje silný tlak, aby dosud povolené sňatky mezi těmito příbuznými byly zakázány! Lidé se na ně dívají skrze prsty hlavně kvůli údajným genetickým vadám u případných potomků.

Co je krvesmilstvo?

Nové vědecké poznatky však potvrzují, že k obavám není důvod. Evoluční biolog Hamish G. Spencer z University of Otago v Dunedinu na Novém Zélandu spolu s profesorkou Diane Paulovou z University of Massachusetts v Bostonu provedli důkladný rozbor genetických rizik svazků mezi bratranci a sestřenicemi.

Na jejich základě pak obavy z těchto svazků označili za přehnané a vědecky neodůvodnitelné. Odmítání sňatků mezi sestřenicemi a bratranci prý pochází z přeživších předsudků, s nimiž naši předkové přistupovali k přistěhovalcům a vesnické chudině.

Přestože to mnoho lidí neví, u nás je intimní styk mezi bratranci a sestřenicemi rovněž zcela legální. Trestný čin incestu se v ČR vztahuje pouze na sourozence a příbuzné v přímém pokolení.

Jako po čtyřicítce

V článku, publikovaném v odborném časopise Public Library of Science Biology, oba vědci tvrdí, že námitky se zakládají jen na silně zjednodušeném chápání genetiky.

Pokud jde o vývojové vady, sexuální vztahy bratrance a sestřenice mohou být nebezpečné snad jenom tehdy, pokud se v rodině vyskytuje zvýšený počet nějakých dědičných nemocí.

Riziko je prý stejně vysoké, jako když otěhotní žena po čtyřicítce - a nad tím se přece nikdo nepozastavuje.  Proto je pro takové páry dobré, když si společně předem zajdou do genetické poradny, aby se mohli uklidnit.

Děti jsou většinou zdravé

Také profesor Alan Bittles, ředitel Centra srovnávací genomiky při Murdochově univerzitě v australském Perthu, který se danou problematikou zabýval 30 let, nikdy nezjistil zvýšené nebezpečí. Provedl srovnávací revizi 48 velkých studií z jedenácti zemí světa a opět došel ke stejnému závěru.

„V západní kultuře převládá všeobecná domněnka, že manželství bratranců a sestřenic z prvního kolene vedou k negativnímu genetickému výsledku, ovšem velká většina dětí narozená nejbližším bratrancům a sestřenicím se rodí zdravá," uvedl profesor Bittles pro australský Daily Telegraph.