reklama
 

Hřejí špeky v zimě tělo?

Zkušenosti praví, že sladký sváteční život nás v průměru "obohatí" o tři kila. Jen někteří se dokáží k původní váze vrátit pouhou úpravou životosprávy. Nám ostatním zbývá pohyb. Který je nejefektivnější?

Foto: Profimedia.cz

Zkušenosti praví, že sladký sváteční život nás v průměru „obohatí" o tři kila. A jen někteří z nás se dokážou na původní váhu vrátit pouhou úpravou životosprávy hned v lednu.

Důvod spočívá mimo jiné v tom, že v zimě máme chuť na tučnější stravu. Viníkem je hormon melatonin. Jeho produkce je závislá na tmě, tedy v zimě jej naše epifýza (šišinka mozková) produkuje více.

Oklamte tělo správným jídlem

Protože melatonin zprostředkovává kvalitní spánek, cítíme se ospalejší. A často také bohužel hladovější. Mohou za to naši předci. Bohužel, geneticky máme zakódováno, že v zimě nedává příroda tolik jídla, a jedinou možností je tedy uložit si co nejvíce energie do zásoby v tuku. Jde s tím vůbec něco dělat?

„Využijme každého sluníčka a jezme větší množství zeleniny a mořských ryb, jako jsou například losos, tuňák, makrela. S příchodem nového roku co nejvíce omezme sladké, kávu a také alkohol. Rozhodně nepodlehněme dozvukům sváteční lenosti a začněme se hýbat. Před cvičením jezme uhlovodany, které obsahuje třeba rýže, brambory, nudle či müsli, abyste získali energii. Po něm zase potraviny bohaté na bílkoviny, jako například ryby, drůbež či tofu. Pomůžeme tak svému tělu v utváření svalstva," radí Jitka Dlouhá, trenérka ze společnosti Wellness Profi.

Prokrvení - bod jedna

I v zimních měsících je celá řada možností, jak cvičit. Měli bychom si však vybírat především takový pohyb, díky němuž udržíte na uzdě tzv. depotní tuk. Právě ten totiž slouží jako zásobárna energie pro horší časy a ukládá se především na zadečku, bocích, bříšku a stehnech. K jeho likvidaci je nejprve třeba problémové partie dobře prokrvit. To lze nejúčinněji na trenažéru chůze VacuShape, který kombinuje aerobní pohyb s řízeným podtlakem.

Silné prokrvení pokožky i lepší zásobování svalů kyslíkem, vitamíny, minerálními látkami a enzymy navíc působí pozitivně proti celulitidě. "Celkově je pleť hladší, jemnější a přitom pevnější," zdůrazňuje Jitka Dlouhá a pokračuje.

„Díky střídání nízkého a běžného atmosférického tlaku protéká tukovou tkání více krve. To podporuje metabolismus tuků a také zlepšuje funkčnost lymfatického systému. Míza, která proudí naším tělem, dokáže přepravit lépe tuk do krevního oběhu a odtud pak do svalů. Energii si tedy tělo neschovává do tukových polštářků, ale využívá ji," vysvětluje Jitka Dlouhá.  

Prohřáté tělo hubne rychleji

"Teplota prostředí ovlivňuje výdej energie. Odpařováním vody z povrchu těla a přes sliznice, které probíhá neustále, dochází k výdeji energie asi 1200 kilojoulů za den. Když se zvýší teplota těla, zvýší se pocení, a tím i výdej energie - odpařením gramu vody se spotřebuje 25 kilojoulů. Využití účinků tepla tedy zvyšuje efektivitu hubnutí, připomíná také Gabriela Knosová, výživová poradkyně z brněnského Institutu kompliment.

Během cvičení bychom rovněž měli dbát na pitný režim. Optimální jsou tři litry tekutin. Díky nim totiž zajistíme lepší odvod metabolických zplodin ven z těla.

Desatero pro lepší postavu

Zázraky se nekonají, a to ani jsou-li nabízeny v sebepřitažlivějších televizních reklamách. Existují však dobré rady, které mohou ve věčném boji s kilogramy přinejmenším pomoci:

1. Do samoobsluhy nikdy nechoďme hladoví. Nakupujme s rozumem, a nikoli pod vlivem chutí. Naučme se nahrazovat kalorické a tučné složky jídelníčku lehčími. 

2. Sledujme tuk a cukry. Naučme se znát obsah tuku v potravinách. Není třeba, abychom se až fanaticky vyhýbali všemu, jen je nutné naučit se vyvážit poměr tučných a nízkotučných jídel.

3. Máme opravdu hlad? Pokaždé, máme-li nutkání něco sníst mimo dobu jídla, vypijme sklenici vody. Pak několik minut počkejme, jestli hlad nezmizí.

4. Jezme málo a častěji. Lépe je konzumovat více malých porcí v průběhu dne. Častým jídlem se zklidní apetit, trávicí systém je donucen pracovat a odpadne večerní touha po „bílení ledniček".

5. Nedojídat se smí. Jakmile tělo řekne dost, přestaňme jíst. Zbytků na talíři nám vůbec líto být nemusí. Jídlo nás má uspokojit, nikoli tížit jako balvan.

6. Sport je požitek. Nejlepším spalovačem tuků je pohyb. Látková výměna je po něm rychlejší, a to i když už jen sedíme.

7. Zůstaňme nohama na zemi. Nepokoušejme se o rekordy. Zhubnout 10 kilo za 10 dní? To je asi stejné, jako kdybychom chtěli ujít 10 kilometrů za 10 minut! Například při cvičení ve VacuShapu je nejdůležitější pravidelnost. Doporučujeme absolvovat 30minutovou chůzi v trenažéru minimálně třikrát týdně. První výraznější známky hubnutí se obvykle objeví po desáté aplikaci.

8. Tuk dělá tuk. Zpočátku je dobře schován, ale dříve nebo později se projeví. Tělo ho totiž může ukládat do téměř nekonečna. Chceme-li si tedy udržet váhu, nepotřebujeme ho více než 60 gramů denně. Potřebujeme-li zhubnout, snižte příjem na 30 až 40 gramů denně.

9. Hladovění je jen pro hlad. Nic nejíst nebo uždibovat malé kousky je to nehorší, co můžeme udělat. Chuť bude stále dráždivější a dříve nebo později jí stejně podlehneme.

10. Jídelníček má být pestrý. Jíst pouze brambory, ovoce a nízkotučný jogurt? Špatně! Jednostranné diety nepřinášejí uspokojení. Na jejich konci je vždy jo-jo efekt.

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama