reklama
 

"Clean Eating": Životní styl, s kterým zhubnete

"Clean Eating" - dieta bez hladovění, která má logiku.

Foto: Thinkstock

Na začátku nutno říci, že "Clean Eating" není dieta, ale spíše životní styl. Nečekejte přesný jídelníček, drastické hladovění, vážení porcí, vypočítávání sacharidů, bílkovin a tuků nebo snad doplňky stravy. Kdybychom si samotný název přeložili, budeme hovořit o tzv. "čistém stravování". A o to jde...

Změna! Přesně tak by se dal "Clean Eating" nazvat jiným slovem. V tomto životním stylu či zdravějším stravování se vzhlédla nejedna celebrita. Nejvíce si ji pochvaluje Gwyneth Paltrow. Kdo by si takový princip nezamiloval. Pojďme si jej představit blíže.

Nepřirozené potraviny

Začněme hezky od začátku. Co tělu nejvíce škodí? Zdaleka nejde o fastfood, uzeniny či dortíky. Většinu nezdravých potravin spojují tyto věci - dochucovadla, stabilizátory, soli a jiné "nepůvodní" a "nepřirozené" složky. Vše v čem najdete "éčka", barviva, umělá sladidla, zahušťovadla, ztužené tuky.

1. Rafinované obiloviny:

Jde hlavně o bílou mouku, běžnou bílou rýži, těstoviny. Tyto potraviny způsobují velké výkyvy krevního cukru. Což může vést k onemocnění cukrovkou.

2. Umělá sladidla:

Nealkoholické nápoje, džusy, light limonády, ovocné jogurty, žvýkačky. "Když za běžných okolností jíme cukr, naše tělo registruje sladkost a pochopí, že velmi sladké věci znamenají hodně kalorií. Pokud opakovaně konzumujete umělá sladidla, tělo tuto rozpoznávací schopnost ztrácí," říká Jillian Michaels, fitness trenérka, která se zabývá zdravým životním stylem ve svých video příspěvcích.

3. Glutamáty:

Dávají se do jídla proto, aby párek chutnal více jako párek a ovocný jogurt byl více ovocnější. Vždy dle potřeby zvýrazňují chuť suroviny. Nejběžněji jsou v instantních pokrmech a zmrzlinách.

4. Umělé konzervanty:

Jsou téměř ve všem, co má dlouhou trvanlivost a není potřeba skladovat v chladničce. Přesně zde byste našli tolik diskutovaná "éčka". Ne všechna jsou špatná, ale najdou se i taková, která velmi škodí.  Mezi největší strašáky patří benzoan sodný, azorubin, soli kyseliny benzoové a další.

5. Ztužené tuky:

Najdeme je v sušenkách, sladkém pečivu, ve slaných brambůrcích, polevách, margarínech, smažených jídlech.

Doporučujeme: Éčka v potravinách vedou k zánětům střev

Jednoduše řečeno, průmyslově upravované a zpracované potraviny jsou pro organismus velkou zátěží a vedou k onemocnění a obezitě.

Nový pohled na svět

Jak tedy začít? Nejprve v hlavě. Kde si musíte uvědomit, jak moc je pro vás důležité "čisté stravování". Nabídne vám nový pohled na svět a zlepší se zdravotní i duševní stav. A co víc, přestanete zadržovat vodu a zhubnete.

Neexistují přesná pravidla "Clean Eatingu". Ale základním principem je vytěsnit z jídelníčku vše, o čem jsme se bavili v předešlých odstavcích. Dále byste měli vždy vědět, co máte na talíři a poznat každou surovinu v chuti, vůni i na pohled. Neupřednostňujte kvantitu nad kvalitou.

Clean Eating pro začátečníky

Přinášíme krátký seznam, který vám ze začátku s "Clean Eatingem" pomůže.

  1. Naučte se poznávat přirozenou chuť potravin. Překvapí vás, jak jídlo chutná skvěle, když není přesolené.
  2. Vždy čtěte etikety na potravinách. Čím delší výčet složení, tím spíš se vybrané potraviny vzdejte.
  3. Omezte průmyslově zpracované potraviny.
  4. Zařaďte na jídelníček ovoce a zeleninu. Druhy, které rostou u nás. Tedy lokální suroviny, u kterých znáte původ.
  5. Naučte se vařit ze sezónních potravin, které v tu danou dobu mají nejvíce vitaminů a minerálů.
  6. Jezte maso s nízkým obsahem tuku. Pokud zvolíte tučnější kousek, měli byste si být jistí, že pochází ze zvířete, jehož strava nebyla chemicky upravována. Všechny tyto "nečistoty" se usazují právě v tucích zvířete.
  7. Pijte čistou vodu nebo bylinkové čaje.
  8. Menší a časté dávky dodají tělu více energie a nehrozí vlčí hlad.
  9. Nebuďte líní vařit.
  10. Nešetřete na jídle, zdraví máte jen jedno.
  11. Jezte v klidu.
  12. Respektujte své tělo.

V čem je ta změna?

Říkáte si, žádné počítání, žádné hlídání kalorií, proto nezhubnete. Budete se divit. Tělo pozná jakoukoliv změnu k lepšímu a odvděčí se.

Nejprve se vám začne čistit pleť. Proto se bude zdát ze začátku mastnější, ale do týdne bude vše v pořádku.  Přestanete pociťovat častou únavu a lépe zvládnete stres. Uvidíte, že když po 14 dnech po začátku změny stoupnete na váhu, i kilogramy půjdou dolů.

Náš tip: Dieta podle Mačingové: Jezte, kolik chcete

A na závěr ještě jednu větu z úst trenérky Jillian Michaels: "Jezte to, co vyrostlo ze země nebo mělo matku." Možná to zní trošku brutálně, ale v podstatě shrnula vše důležité, co představuje "Clean Eating".

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Testosteron u žen: Jedna z příčin neplodnosti

Chcete pevný zadek? Zkuste CrossFit, radí trenér

Největší mýty o zařizování bytu. Nenechte se oklamat





Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama