reklama
 

Cítíte únavu? Možná vás zlobí játra!

Únava je neprávem podceňovaný zdravotní problém. Někdy nás zastihne jakoby bez důvodu v určitém životním či ročním období - jako třeba nyní, na konci dlouhé těžké zimy. Co s tím?

Foto: Zuzana Selementová, Profimedia.cz

Únava je neprávem podceňovaný zdravotní problém. Někdy nás zastihne jakoby bez důvodu v určitém životním či ročním období  - jako třeba nyní, na konci dlouhé těžké zimy. Co s tím?

Únava někdy přeroste až v pocity neschopnosti a nechuti se hýbat, cokoli řešit či dělat.  V takovém případě se většinou jedná o příznak jiného onemocnění.

Ničitel energie

Trpí jí řada chronicky nemocných pacientů a boj s ní je stejně tak těžký jako s kteroukoli jinou nemocí. Jde o fyzický a mentální nedostatek energie a motivace.

Často je mylně zaměňována s obyčejnou ospalostí, nebo dokonce leností. Může se projevit kdykoli během dne, ale většinou se objevuje ráno, krátce po probuzení. Někteří lidé se však s únavou potýkají celý den.

Projevuje se sníženou schopností vyvinout aktivitu, namáhat se. Únava bývá spojena s pocity nudy, slabosti, podrážděnosti a otrávenosti.

Játra v hlavní roli

Důležitou roli v prevenci únavy hrají játra. Jednou z funkcí jater totiž je zásobovat tělo energií. V tomto orgánu dochází k přeměně glukózy na zásobní glykogen, ze kterého lze v případě potřeby opět získat glukózu, která se v játrech produkuje a skladuje, a odkud jí zásobuje celé tělo.

Jsou-li játra zdravá, uvolňují glukózu, kdykoli je třeba, čímž udržují stabilní hladinu energie celý den. Ovšem játra postižená chorobou mají sníženou schopnost vyrábět i skladovat glukózu, proto jejich onemocnění přispívá k únavě. A jak tento orgán v jeho činnosti podpořit?

  • Vyhýbejte se alkoholu a drogám
  • Dostatečně spěte
  • Pokuste se zvládat stres
  • Dodržujte vhodnou dietu.

Jak s únavou bojovat?

  1. Léčba je závislá na příčině problému. Existuje ale několik rad, jak pracovat s energií, aby byly dopady únavy co nejmenší:
  1. Srovnejte si denní úkoly podle priority a nezahlcujte svůj naplánovaný program.
  2. Během dne pracujte tehdy, kdy se cítíte nejlépe.
  3. Pokud můžete v zaměstnání raději sedět než stát, seďte, šetříte tím energii.
  4. Přijde-li nával únavy, nespěte. Snažte se raději dělat nenáročné činnosti, získáte tak více energie.
  5. Dělejte si pravidelné přestávky.
  6. Vybírejte si lehká jídla. Jezte častěji a menší porce.
  7. Během dne si dopřejte několikrát vlažnou sprchu
  8. Večer pravidelně vykonávejte nějaký příjemný rituál, kterým se tělo zklidní a připraví ke spánku.
  9. Odpočinek zkvalitníte následovně: vyhýbejte se kofeinu, uléhejte a vstávejte vždy ve stejnou denní dobu, odstraňte světelné a zvukové podněty, připravte tělo ke spánku krátkou relaxací.

 

více na uLékaře

Meghan Markleová je nejmocnější módní ikona roku | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama