reklama
 

Češi sní 3x víc soli, než by měli. Nejhorší je pečivo

Sůl už není nad zlato. Šetřeme s ní jako ve známé pohádce. Ne proto, že jí je málo, ale proto, že jí je moc.

Foto: ISIFA/Thinkstock

Pro lidský organismus nezbytná, pro naše chuťové pohárky mnohdy také. Konzumujeme ale sůl rozumně, nebo je jí ve všech potravinách tolik, že našemu tělu spíše škodí?

"Doporučená bezpečná denní dávka soli je přibližně 6 gramů, Češi ale zkonzumují průměrně 16,5 gramu soli denně, tedy o 10 gramů více, než je doporučené," říká nutriční odbornice Bc. Blanka Procházková. Upozorňuje, že nadměrný příjem soli může způsobovat vážné zdravotní potíže kardiovaskulárního systému, ale i onemocnění ledvin či osteoporózu.

Víte, co jíte?

Běžná kuchyňská sůl se skládá z chloru a sodíku, který patří k těm minerálním látkám, jež udržují naše tělo v chodu, přestože si je sami nedokážeme vytvořit. "Sodík má v lidském organismu za úkol regulovat vodní rovnováhu v těle a tvoří základ elektrolytu, ve kterém probíhají všechny životní projevy buněk," vysvětluje Blanka Procházková ze společnosti RACIO.

Doporučujeme: 3 tipy, čím a jak v kuchyni nahradit sůl!

Sodík je tedy látkou, která je pro lidský organismus velice důležitá, nicméně setkat se s člověkem, který by trpěl jeho nedostatkem, je velice vzácné. "V dnešní době je to spíše naopak. Lidé přijímají zbytečně velké množství soli, a tím svůj organismus zatěžují.

Nadměrné množství soli obsahují polotovary, instantní jídla, jídla z fast foodu, uzeniny, chipsy, kořenící směsi a sójové omáčky, nakládaná zelenina nebo balené masné výrobky. Dokonce i běžné pečivo a chléb má soli nadbytek," vypočítává Bc. Procházková.

Svět hodně přitvrdil

Omezení příjmu soli je přitom jednou z nejjednodušších možností prevence kardiovaskulárního systému. Světová zdravotnická organizace v roce 2013 snížila doporučenou denní dávku soli na 5 gramů, protože nadměrné solení považuje za jedno z největších zdravotních rizik. 

Nemocí, při kterých je nutné sůl z jídelníčku vynechat, je celá řada. "Ať už mluvíme o vysokém krevním tlaku, při kterém je dostačující sůl pouze omezit, nebo třeba při onemocněních ledvin či některých chorobách srdce, které vyžadují, aby z jídelníčku sůl byla odstraněna úplně," upozorňuje Procházková.

Nepěstujme dětem zlozvyky

Samotnou kapitolou jsou pak děti a jejich složení potravy. "Už od nejnižšího věku je důležité dětské tělo nezatěžovat nadměrným množstvím soli, protože stravovací návyky z útlého věku budou dítě provázet po celý život," vysvětluje nutriční specialistka. Zejména upozorňuje, že prakticky od chvíle, kdy kojenci začínají konzumovat dětské příkrmy, okamžitě začínají přijímat vyšší než doporučenou dávku soli.

Pozor hlavně u pečiva

Omezit příjem soli přitom není složité. Důležité je nekupovat polotovary a průmyslově zpracované potraviny, ale vařit vše z čerstvých surovin tak, aby člověk měl o příjmu soli přehled. Pozor dejte na pečivo, například 100 gramů chleba obsahuje necelý gram soli.

Přečtěte si: Potraviny pro děti? Horší než "obyčejné"!

"To znamená, že člověk, který si dá na svačinu dva krajíce chleba, doplní je 50 gramů uzeniny, přidá k tomu sterilovanou zeleninu, například kyselé okurky a doplní kečupem, má vybráno více než polovinu doporučené denní dávky. A to je teprve svačina," vysvětluje Procházková s tím, že tento problém se týká i celozrnného pečiva.

Alternativou je pak pečivo pufované, pouze s přirozeným obsahem sodíku. Obsah soli okamžitě klesne o více než polovinu. Vždy je však důležité číst etikety a vybírat potraviny podle komplexní skladby jídelníčku.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

6 druhů soli. A všechny jsou stejně nebezpečné

Jak vzniká homosexualita? Jen v genech to není

Mravenčení : Kdy jde o příznak nemoci?

Pomsta odhozené manželky. Dianne se po rozvodu kvůli mladší milence náramně baví | Video: Instagram/Dianne Laurance
reklama
reklama
reklama