reklama
 

Češi se umí radovat. Šťastní umí být i bez peněz

Umíte se radovat? Štěstí je podle Čechů tady a teď, tvrdí nový průzkum. Poznáte se v něm taky?

Foto: Thinstock

Infobox

V průzkumu odpovídal vzorek 1210 respondentů ve věku 18-65 let, muži i ženy byli zastoupení rovnoměrně.

Po ranní cestě autobusem do práce nebo při jízdě po dálnici to tak sice moc nevypadá, ale průzkumy mluví jinak: Češi jsou podle nich národem, který se umí často radovat.

Nový průzkum přinesl zajímavé poznatky. Schválně, jestli se v nich taky poznáte! Bezmála polovina z nás potvrzuje, že se radovala během posledních dvou dnů. Tento pocit nám nejčastěji přináší naše děti - uvedla jej téměř pětina Čechů. Každého desátého Čecha dělá šťastným jeho partner. Radost nám ale přináší také práce, kterou uvedlo 7 % dotázaných. Zajímavé je, že peníze či výplata pro nás nijak zvláště spjaty s pocitem radosti nejsou.

Čtyři principy radosti

To, čeho si všímají cizinci a vadí i většině z nás - že se málo smějeme - vyplynulo i z průzkumu, který loni v listopadu  provedla značka Johnnie Walker ve spolupráci se společností NMS Market Research. Podle něj nejvíce projevujeme radost úsměvem (25 %) a dobrou náladou (24 %). Naopak hlasitým smíchem se naposledy radovalo jen 12 % populace. Pouze 3 % Čechů skáče, tancuje, křičí, zpívá nebo uspořádá oslavu.

Doporučujeme: Smích je na hubnutí lepší než cvičení: Stačí 10 minut

Otázkou, jak mít v duši radost, se zabývá i novodobá studie Joynomics, kterou sestavil americký psycholog a přírodovědec Matt Killingsworth. Ten definuje hned čtyři principy radosti, se kterými Češi více než souhlasí a seřadili je následovně.

  • 97 % z nás se ztotožňuje s tvrzením, že důležité je nebrat věci jako samozřejmost,
  • 95 % je přesvědčeno, že je nezbytné být milí k ostatním a dělat dobré skutky,
  • 88 % z nás vidí správnou cestu v tom, že se netrápí minulostí či budoucností a zabývají se tím, co je teď.  Bohužel to však jen málokdo skutečně dokáže.
  • 82 % souhlasí s potřebou být fyzicky aktivní.

Radost je klíčem k úspěchu

"Lidé někdy uvažují o štěstí jako o něčem vzdáleném, jako o nedostižné výhře, kterou mohou získat až po letech tvrdé dřiny. Spojují si štěstí s konvenčními známkami úspěchu, jako jsou vyšší plat nebo velký dům. Shromažďujeme ale stále více důkazů o tom, že když prožíváme radost už během samotné cesty, úspěch se dostaví s větší pravděpodobností," uvádí Killingsworth.

Přečtěte si: 5 konkrétních kroků, jak se stát šťastnější

Za své životní úspěchy pak považujeme nejčastěji ty v práci (26 %) a v rodině (25 %). Zajímavé je, 83 % dotázaných Čechů uvedlo, že úspěchů dosáhli snáze, když se při cestě k nim radovali. Abychom byli spokojeni v práci, je pro nás radost dokonce zásadní! 

Na penězích nezáleží

Pro více než 8 z 10 respondentů je důležité mít práci, která je bude bavit. Tři pětiny pak ocení příjemný kolektiv a ještě o něco méně z nás (59 %) těší příjem. Zároveň ale 23 % dotázaných v průzkumu uvedlo, že dosáhnout úspěchu ohledně peněz je pro ně velmi obtížné. 

"Studie ukazují, že šťastní lidé jsou produktivnější, kreativnější a lépe se s nimi spolupracuje. Jsou odolnější vůči problémům a oblíbenější ve svém okolí," vysvětluje Killingsworth ve své studii Joynomics. S tím Češi podle průzkumu souhlasí. Naprostá většina z nás (99 %) se domnívá, že když cokoliv děláme s radostí, dosáhneme tak většího úspěchu.

  • 85 % z dotázaných si myslí, že k úspěchu je s největší pravděpodobností přivede píle a snaha,
  • 72 % za klíč považuje tvrdou práci,
  • 69 % spoléhá na štěstí.

Více jak polovina Čechů vidí klíč k úspěchu také v sebevědomí (68 %), obětování volného času (65 %) a radosti z vykonaného (63 %). Celkově vzato se ukazuje, že radost a štěstí musíme hledat v sobě, a ne ve věcech, které nás obklopují! Tak na to myslete...

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

15 maličkostí, díky nimž budete okamžitě šťastnější

Zimní chmury zažeňte jídlem + další tipy proti depresi

Už máte chřipku nebo nachlazení? Tohle byste měli vědět

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama