reklama

Budou senioři postrachem silnic?

Nejnebezpečnější řidiči už nemusí být ti v klobouku a s platem vajec na zadním okénku. Mají se jimi stát šoféři vyšších věkových kategorií.

Foto: Isifa/Thinkstock

Nejnebezpečnější řidiči už nemusí být ti v klobouku a s platem vajec na zadním okénku. Mají se jimi stát šoféři vyšších věkových kategorií.

Alespoň podle těch, kdo se obávají nového návrhu zákona, podle něhož by se povinné lékařské prohlídky měly odsunout téměř o 10 let. Dosud musí každý řidič v 60 letech na první lékařskou prohlídku. Podle nového návrhu by na ně museli držitelé řidičských průkazů až v 68 letech. Mnozí však tvrdí, že je to příliš pozdě, a že staří a neschopní lidé za volantem se změnami na mozku nadělají na českých silnicích a dálnicích ještě větší paseku, než jaká tam už beztak je.

Alkohol je horší

Jsou tyto obavy oprávněné? Podívejme se na to jinak. Návrh logiku má - jestliže lidé i v tomto věku mohou (musí) pracovat a do důchodu "mají daleko", pak jistě mají i takové schopnosti, které jim umožní jezdit autem. Tím spíš, že řízeni je nedílnou součástí stále většího počtu povolání. Ať už přímo jeho výkonu, nebo aspoň způsobu, jak se dostat do práce.

Ale to samozřejmě není ani jediný, ani ten správný argument. Takové zjevné důkazy poskytují údaje pojišťoven. A z nich jasně vyplývá, že nejhorší nehody způsobují lidé pod vlivem alkoholu (případně jiných omamných látek).

Pravděpodobnost nehody je při hladině alkoholu:

  • od 0,3 do 0,9 promile - 7krát větší
  • od 1,0 do 1,4 promile - 31krát větší
  • nad 1,5 promile - 128krát větší

Mládí rychle vpřed!

Velkým rizikem bývají také mladí nevyježdění řidiči. Například v USA proto mají čerství držitelé řidičského oprávnění vyšší pojistné. Obecně je pověstný sklon mladých nadupaných řidičů s nadupanými auty k nadměrné sebedůvěře a tím i riskování a frajeření. 

Podívejte se, jak se mládí a stáří potkává nejen na silnicích!

Pro starší řidiče naopak mluví jejich zkušenosti - životní i šoférské, klid a uvážlivost. Účast v dopravním provozu totiž není jen otázkou zraku, jímž někteří argumentují. Jsou také obvykle v lepším zdravotním stavu než předchozí generace.

Hranicí je 75 let

Allianz centrum pro technologie (AZT) se ve své aktuální studii zaměřilo na četnost dopravních nehod u starších lidí. Zjistilo, že zatímco výskyt dopravních nehod u řidičů ve věku 65 let a více není o nic vyšší než v jiných věkových kategoriích, skokově se zvyšuje právě od 75 let.

"Zpočátku starší lidé kompenzují ztrátu svých fyzických sil větší zkušeností za volantem či opatrným stylem jízdy," říká Christoph Lauterwasser, generální ředitel AZT. V důsledku toho počet nehod zaviněných staršími řidiči zůstává hluboko pod průměrem počtu nehod způsobených naopak velmi mladými šoféry.

Nebezpečná únava a nevyspání

Od 75 let se však nápadně začínají řidičské chyby kumulovat.  Tady však chybí údaje, kolik viny padá na technický stav vozidel - starší lidé v ČR obvykle nemají na to, aby si na stará kolena koupili slušný a bezpečný vůz, jako je tomu na západ od našich hranic.

S postupujícím věkem samozřejmě klesá pohotovost a rychlost reakcí. I když ne vždy - právě ta se dá častým opakováním vytrénovat, takže člověk, který se pohybuje v provozu často desítky let, může být i "akčnější" než mladý zdravý a schopný začátečník. Svou roli může sehrát i stres a únava - ale i to to může být rizikem spíš u mladších ročníků.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama