reklama
 

Budíte se unavení? Možná to není jen starostmi

Kdy je to ještě normální? Špatné usínání, nespavost, buzení v noci může být spánkovou poruchou, která vyžaduje léčbu.

Foto: Thinkstock

Někomu stačí šest hodin a budí se s úsměvem na tváři, jiný je i po osmi hodinách nevyspalý a dohání přes den, co nestihl v noci. Pokud patříte spíše do té druhé skupiny, možná trpíte některou spánkovou poruchou.

Spánkové poruchy ovlivňují délku i kvalitu vašeho spánku. Mohou být různě závažné, od lehkých nespavostí po vážné poruchy, které vyřeší jedině léčba. Špatný spánek nemusí znamenat jenom obtížné vstávání. To, jak jsme se vyspali, ovlivňuje celý náš den. Nedostatek spánku je spojován s vyšším počtem dopravních nehod, vztahovými problémy i horšími pracovními výsledky. Objevit se mohou i problémy s pamětí a změny nálady, vysoký krevní tlak či obezita.

Doporučujeme: Test: Jak poznat, že trpíte spánkovou poruchou

Jaké jsou příznaky spánkových poruch?

  • nadměrná únava a spavost během dne,
  • problémy usnout nebo časté probouzení,
  • chrápání a zástavy dechu během noci,
  • nepříjemné pocity v nohou během usínání a spánku.

TIP: Zjistěte, jestli dodržujete pravidla spánkové hygieny.

Spánek regeneruje?

Spánek má více fází. První přichází usínání, poté non-REM fáze a nakonec REM fáze. Jednoduše řečeno - po usínání následuje mělčí spánek, který po určité době střídá hluboký spánek, ve kterém se zdají živé sny. Zkratka REM je odvozena od anglického "rapid eye movements" - rychlé pohyby očí. Tato fáze je skutečně provázena rychlými pohyby očních bulbů, prokrvením mozku a téměř úplnou strnulostí.

Přečtěte si: Proč se v noci budíme? 6 tipů, jak zase rychle usnout

Zatímco v non-REM fázi se spící člověk převaluje a je jednodušší ho probudit, během REM fáze jsou svaly nehybné a probuzení je složitější. Dostatečně dlouhá hluboká fáze spánku je důležitá zejména pro regeneraci nervového systému.

Jen ten kvalitní…

Určit jednu správnou délku spánku je proto nemožné. Důležité není, jak dlouho spíme, ale jak kvalitně. Pokud se osm hodin převalujeme a do REM fáze se nikdy nedostaneme, probudíme se unavenější a podrážděnější než někdo jiný po šesti hodinách kvalitního spánku se všemi jeho fázemi.

Pět důvodů nespavosti

Nejčastější poruchou spánku je nespavost. Lidé s nespavostí mohou proležet hodiny v posteli před tím, než se jim podaří konečně usnout. Mohou se budit příliš brzy a těžko se jim znovu usíná. Důvodů nespavosti je mnoho, tady jsou ty nejčasnější a tipy, jak proti nim bojovat:

1. Příliš světla před spaním

Ve vaší ložnici by nemělo svítit žádné světlo, zejména byste se měli před spaním vyvarovat sledování televize či jiných elektronických přístrojů. Pokud jsou vaše oči vystaveny světlu během noci, mozek si myslí, že je čas vstávat. Přestane produkovat melatonin - spánkový hormon, který navozuje spavost a snižuje tělesnou teplotu. Světla z počítačů či tabletů jsou nejzrádnější, protože imitují sluneční záření.

2. Pozdní tělesná aktivita

Pokud jste příznivci běhu či cvičení, naplánujte si ho tak, aby mezi jeho ukončením a časem jít spát uběhly alespoň tři hodiny. Sport zvyšuje srdeční aktivitu a způsobuje noční buzení.

3. Alkohol před usnutím

Alkohol vás sice rychleji uspí, ale zároveň funguje proti REM fázi spánku. Znamená to, že usnete rychleji, ale druhý den se cítíte unavenější.

4. Zbytky kofeinu

Kofein v lidském těle zůstává poměrně dlouho. Tzv. eliminační poločas kofeinu je 5 hodin. To znamená, že přibližně 10 hodin po první ranní kávě je v krvi ještě čtvrtina přijatého množství kofeinu.

5. Noční cigareta

Nikotin je stimulační látka. I když kuřáci si myslí, že je cigareta uklidňuje, ve skutečnosti je tomu naopak. Pokud nemůžete spát, a jdete si proto zakouřit, efekt je stejný, jako kdybyste si dali hrnek kávy.

Potíže se spánkem určitě nepodceňujte. Spánek je základ zdravého životního stylu a problémy se spánkem jsou stejné jako problémy s obezitou či vysokým tlakem. Neváhejte se proto svěřit do rukou odborníka. Poradí vám praktický lékař či neurolog.

(jez)

Více na uLekare.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Báječné vánoční cukroví: recepty, které zvládnou i děti

České nemocnice: Ve které vám bude nejlépe?

Takové dárky jste ještě neviděli. Originální a zdravé

Pětileté děvče kopíruje celebrity. Zvládne Angelinu Jolie i Serenu Williams | Video: Instagram/Stefani Chaglar

Mohlo by vás zajímat

reklama
reklama
reklama