reklama
 

Bezlepková dieta: Může vám i významně uškodit

Je tu nová móda: Dodržujte bezlepkovou dietu, a budete zdraví a štíhlí. Je to pravda, nebo skutečně jen móda?

Foto: Thinkstock

Je tu nová móda: Dodržujte bezlepkovou dietu, a budete zdraví a štíhlí. Je to pravda, nebo skutečně jen móda?

Jak pro koho. Celebrity jako Gwyneth Paltrow, Scarlett Johansson  Lady Gaga, Miley Cyrus, Victoria Beckham, Jenny Garth, Rachel Weisz, Ryan Phillipe, Geri Halliwell nebo Miranda Kerr ji doporučují a zároveň mají svoje tělo jako důkaz, že opravdu funguje.

Dieta je jen pro nemocné

Pokud u nich jde o vyloučení moučných jídel ze stravy, pak to logiku má. Vědci totiž tvrdí, že tento druh potravin přispívá k obezitě víc než tuky, a když si odepřete přílohy, nutně musíte zhubnout. Jenže bezlepková dieta je pouze pro nemocné!

"Bezlepková dieta, tedy strava, ve které je omezena bílkovina z pšenice, ječmene a žita či ovsa, je dieta určená pro nemocné lidi a není vůbec novým osvědčeným prostředkem k redukci tělesné hmotnosti," upozorňuje však nutriční specialista RNDr. Pavel Suchánek.

Doporučujeme: Téma: Lepek

Pokud se někdo rozhodne bez porady s lékařem nebo nutričním terapeutem pro bezlepkovou dietu, vystavuje se riziku sníženého příjmu vlákniny a některých důležitých vitaminů a minerálních látek, zejména pak vitaminů skupiny B.  "To může vést k pocitu nadměrné únavy, podrážděnosti a nesoustředěnosti. Není tedy opravdu vhodné, aby si někdo "naordinoval" bezlepkovou dietu samovolně," varuje doktor Suchánek.

Jenže lepek může být i tam, kde byste ho nehledali. 

Kromě mouky (pšeničné, žitné, ovesné atd.) a výrobků z ní, jako jsou těstoviny, se jedná o: 

  • salámy, párky, a dokonce třeba šunku!  
  • některé jogurty, sójové řezy
  • omáčky včetně kečupu a hořčice
  • léky, potravinové doplňky, vitamíny, minerály
  • samozřejmě müsli nebo kukuřičné lupínky   
  • cukrovinky, např. zákusky, plněné sladkosti, lentilky, čokoláda Geisha, lipo
  • starší zdroje uvádějí obsah lepku i v alkoholu vyrobeném z pšenice, žita, ječmene či ovsa (vodka, whisky, režná a pivo). Novější zdroje však tuto informaci vyvrací.

Když máte opravdu celiakii

Lepek je pro většinu populace neškodný. Zvětšuje se však počet nemocných celiakií, tedy nesnášenlivostí lepku, která ničí tenké střevo a zmenšuje jeho absorpční plochu. "Výsledkem je poškozování  sliznice a vznik série autoimunitních pochodů, které poškozují další orgány a tkáně v těle," uvedla praktická lékařka MUDr. Jana Dajková.  Nerozpoznaná a neléčená  celiakie může  vést i k záludnějším nemocem onkologického  charakteru.

Mezi základní příznaky nemoci patří zažívací potíže, jako jsou průjmy, zácpa nebo jejich střídání, neurčité bolesti břicha, nadýmání, zvracení či zhoršené polykání. Kolem 35 % dospělých, a to zejména mužů, má navíc nadváhu.

Narušené vstřebávání vápníku vede k nedostatečné tvorbě pevných kostí  u dětí, k odvápnění kostí u dospělých, k vyššímu riziku zlomenin, poruše zubní skloviny a zvýšené kazivosti zubů. Nedostatek stopových  prvků se může projevit vypadáváním vlasů, únavou, depresí, snížením plodnosti či zvýšeným rizikem potratů

Máme se bát glutenu?  

V ČR trpí alergickou reakcí na lepek okolo 100 tisíc obyvatel. Diagnostikována byla ale přibližně jen u 40 tisíc. Odhalit celiakii je vzhledem k mnoha různým, často necharakteristickým příznakům velmi obtížné, přitom jedině včasná diagnostika může pacientovi pomoci. 

Prvním krokem je vyšetření krve na detekci  specifických autoprotilátek. Dalším krokem je histopatologické vyšetření biopsie sliznice tenkého střeva. Vzorek sliznice velikosti kolem 2 mm odebírá gastroenterolog při endoskopickém vyšetření. Bez výsledku biopsie se diagnóza celiakie neobejde,"  vysvětluje MUDr. Markéta Trnková, ředitelka BIOLAB Praha, která se diagnostikou celiakie zabývá.

Pro skutečně nemocné s celiakií je tu desatero doktorky Dajkové:

  • Vybírejte výrobky od certifikovaných výrobců  bezlepkových potravin.
  • Vařte z primárních a přirozeně bezlepkových surovin.
  • Dávejte pozor na to, kde se přirozeně bezlepkové suroviny zpracovávají -  ve smíšených provozech je možná jejich kontaminace lepkem.
  • Čtěte složení potravin. Především dávejte pozor na dochucovadla, sladidla a jejich původ.
  • Bezlepkové neznamená vždy  zdravé (lepek dodává těstu vláčnost, pokud chybí, může být vláčnosti dosahováno nevhodnými aditivy).
  • Motivujte děti a mládež, školní jídelny by měly nabízet bezlepková jídla.
  • Neváhejte požádat pojišťovnu o příspěvek na léčbu celiakie, tedy na bezlepkovou stravu.
  • Příbuzní 1. a 2. stupně osob  s celiakií, pacienti s Downovým syndromem, únavovým syndromem, cukrovkou 1. typu, autoimunitním zánětem štítné  žlázy, anémií  z nedostatku  železa a trávicími  obtížemi  chronického charakteru by měli být podrobeni diagnostikování celiakie.
  • Pokud trpíte laktózovou intolerancí (trpíte průjmy a bolestmi břicha po konzumaci mléčných výrobků), dodržujte bezlaktózovou dietu.
  • Vyvíjejte fyzickou aktivitu - zbavíte se stresu, uvolní se vám v mozku  endorfiny, zlepší  se metabolismus a celkově prospějete tělu trpícímu autoimunitní nemocí.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Celiakie a uzeniny: Vyberte si!

Kyselina močová a dna: Komu hrozí a co pomáhá?

Kocovina: Nejen těžké ráno. Škodí zdraví i dlouhodobě

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama