reklama
 

Hlavní zásady alergiků: Vyhýbejte se parkům a loukám, zavírejte okna a omezte stres

Počet alergiků stoupá s globálním oteplováním. V Evropě je až 40 % osob trpících respiračními alergiemi postiženo alergií na pyl, ale přibližně 15 % nemocných má nemoc potvrzenou alergologem.

Foto: iStock

Říká se tomu sezonní alergická rýma a projevovala se v době, kdy jsou rostliny v reprodukční fázi. Ta se ale čím dál víc protahuje, což je dáno několika faktory.

Největší vliv má globální oteplování. Teplejší počasí začíná dříve a končí později, rostliny rostou rychleji, jenže tím i pylová sezona trvá delší dobu. A je silnější a agresivnější. 

Jak škodí špinavé ovzduší

Za zvyšující se počet alergiků může také znečištěné ovzduší. "Znečištěné ovzduší dráždí nosní sliznici, tím mohou oslabené dýchací cesty reagovat zvýšeně i na alergeny. Nečistoty také mohou přilnout k pylovým zrnkům, tím způsobí změnu jejich trojrozměrné struktury, pyl se stane agresivnějším a ještě víc se zvýší pravděpodobnost, že nám vyvolá zánět dýchacích cest," říká alergolog Radek Klubal z Medicínského centra a pokračuje: "Škodlivé účinky má také stres, protože přetěžuje náš imunitní systém, a tělo je tak ohroženo a roste riziko propuknutí alergické rýmy a astmatu."

Pozor na pylová zrnka

"Čím menší velikost pylového zrna, tím hlouběji do dýchacích cest může proniknout a tím větší potíže může způsobit," říká Radek Klubal. Množství pylu ve vzduchu se zvyšuje při suchém, horkém a slunečném počasí. Pylová zrna se mohou přenášet i na velkou vzdálenost. Může za to nejen vítr a voda, ale i srst zvířat a hmyz. Pokud jste alergičtí, vyhněte se v takových dnech místům, kde se vaše alergeny nachází - pole, vysoká tráva, lesy i parky. Zavírejte okna tehdy, když je teplota nejvyšší, a vyhýbejte se namáhavé fyzické aktivitě venku.

Jak snížit výskyt nepříjemného pylu?

  1. Nechávejte zavřená okna automobilů. Pokud máte klimatizaci, chrání vás pylové filtry.
  2. Nesekejte trávník, pokud jste alergičtí na pyl trav nebo plevelů.
  3. Nesušte prádlo venku, jinak si pyl přenesete domů.
  4. Vezměte si pokrývku hlavy, když jdete ven, a po návratu domů si umyjte vlasy.
  5. Vyhýbejte se kontaktu s látkami dráždícími průdušky (tabák, parfémy, aerosoly atd.).
  6. Zavírejte okna i doma.

Ideální režimová opatření začínají u matky

Už matka, která očekává narození alergika, by se měla seznámit s riziky a možnými alergeny, které se v okolí nachází. Prevence je potřeba dodržovat celý život, proto je vhodné přizpůsobit si návyky, dietu, volbu povolání i to, kde budete bydlet. Nejdůležitější je, aby byla alergická reakce rozpoznána co nejdříve. Opakovaně bylo prokázáno, že také kojení má příznivý preventivní vliv na rozvoj alergie u dětí, protože mateřské mléko obsahuje řadu ochranných látek.

Několik doporučení na závěr

  1. Důležité je kojit alespoň 6 měsíců. Mateřské mléko ovlivňuje psychické rozpoložení i životní styl matky, proto na to pamatujte při sestavování svého denního režimu. Kojení je jedním z významných ochranných faktorů dítěte. Pokud nemůžete kojit, vybírejte si hypoalergenní mléko (HA), protože snižuje riziko rozvoje alergického onemocnění.
  2. Vaše výživa je základem pro tvorbu mateřského mléka. Proto pokud chcete omezit vliv potravinových alergenů na dítě, vyhýbejte se dráždivým a kořeněným pokrmům. Dvě vejce za týden berte jako maximum. Pijte dostatek tekutin a pamatujte, že i kravské mléko ve vaší stravě může být zdrojem rizikových alergenů.
  3. Omezte čokoládu, mák, oříšky, houby i uzeniny. Vyhněte se syntetickým barvivům a konzervačním látkám.
  4. Léky užívejte jen na doporučení lékaře, nepijte alkohol a nekuřte. Vyhněte se prašným a zakouřeným prostorám.

reklama

Komerční tip

reklama