reklama
 

7 zásad RAW FOOD + návykové palačinky

Zkuste si udělat na neděli raw palačinky. Třeba vám zachutnají tak, že se pustíte do syrové stravy pořádně. Tady je 7 zásad!

Foto: Isifa/Thinkstock

Živá strava neboli raw food je v módě, ale přesto nejde jen o módní výstřelek. Je to prostě přirozené jídlo, zdravé, chutné, syté a navíc po něm zhubnete. Přesto je dobré si připomenout pár věcí.

Připravuje se výhradně z čerstvých potravin bez konzervantů, které neprošly chemickou ani tepelnou úpravou nad 42 °C. Jde samozřejmě především o ovoce, zeleninu, mořské řasy, ořechy a klíčky, ale také o nepražené kakao, bylinky či koření.

Co se vlastně smí jíst?

Nebojte se, nebudete pořád dokola jíst jen saláty či chroupat mrkev. Škála raw pokrmů je nesmírně široká. Z hlavních jídel jsou oblíbené například quiche (slané koláče), kukuřičné tortily s různými omáčkami, sezamové karbanátky, řepové špagety, ale i nejrůznější chlebíčky či krekry.

Doporučujeme:  Éčka: Proč se jich máme bát

"Nejlepší jsou na raw ale jednoznačně dezerty - ovocné nebo čokoládové dorty.  Ty dostanou skutečně každého a připravit je lze poměrně snadno i doma," popisuje Stanislav Petříček, popularizátor zdravého životního stylu, který rozjíždí síť provozoven bistRAWveg po celé republice.

Pozor si je třeba dát jen na alergeny. Opatrní by měli být ti, kteří jsou alergičtí na různé druhy skořápkových plodů, sojové boby (resp. výrobky z nich) nebo sezamová semena. Jinak ale má tento zdravý jídelníček v podstatě jen samé výhody. Počítejte s námi:

1. Konec vyvařování

Dlouhému stání u plotny odzvonilo. Příprava raw pokrmů je snadná a hlavně rychlá. Stačí k tomu kuchyňský robot nebo vysokorychlostní mixér. Nicméně pokud máte, můžete využít sušičku, klíčidlo, odšťavňovač nebo třeba spiralizér. Nutná je ale dobrá organizace - dát si suroviny včas naklíčit nebo usušit.

2. Raw hydratuje

Čerstvé plody ovoce a zeleniny mají vysoký podíl vody, některé až 90 %. Proto raw nejenom osvěží, ale i hydratuje a má tudíž blahodárné účinky na pokožku. Vaše pleť bude svěží a čistá. Raw také zahání pocit falešného hladu, který můžete pociťovat, pokud přes den málo pijete.

3. Konečně dost energie

Ruku na srdce, kdo by nebyl po svíčkové se šesti unavený? A co teprve, máte-li další čtyři hodiny pokračovat v práci? S raw pokrmy se vám nic podobného nestane. Syrová jídla jsou lehká a dobře stravitelná. Navíc obsahují enzymy, které pomáhají našemu trávícímu systému potravu správně zpracovat.

4. Posílíte imunitní systém

Raw potraviny obsahují vysoké množství vitamínu C, železa, zinku či beta karotenu, které přirozeně posiluji imunitu. Důležitou složkou raw surovin je i vláknina, která přispívá čištění trávicího ústrojí.  Bílkoviny neboli proteiny jsou pro lidský organismus nenahraditelné. Tělo z nich vyrábí energii nebo je využívá pro stavbu tělesných tkání. Najdete je v semenech nebo oříšcích, ale také v listové zelenině zelené barvy.

5. Syrový neznamená hladový

Ovoce, zelenina, mořské řasy, klíčky - bojíte se, že se dostatečně nenajíte? Zcela zbytečně! Raw vás dobře nakrmí, ať už pracujete hlavou nebo rukama, jste vrcholový sportovec, nebo je vám naopak fyzická aktivita naprosto cizí.

6. Sladkosti bez výčitek

Konečně sladké, které můžete jíst bez omezení. Prostě mlsání bez výčitek - po tomhle sladkém nepřiberete. Žádná mouka ani laktóza. Raw vůbec nepracuje ani s rafinovaným cukrem. Sladí se sirupem z agáve, datlemi či rozinkami. Raw dezerty chutnají každému - ať už se jedná o banánové palačinky, ovocné nebo čokoládové dorty. Pokud máte k raw kuchyni nedůvěru, doporučujeme začít právě s dezerty. V létě navíc určitě oceníte i ovocná smoothie, která můžete dát i zmrazit a hned máte vynikající zmrzlinu..

7. Raw jako odlehčení a zpestření

Ideální je si  zpestřovat jídelníček. Není nutné, a dokonce ani dobré, být radikální a okamžitě přejít výhradně na raw stravování. Dejte si je jen občas - třeba jeden den v týdnu nebo příležitostně k obědu. Pokud se ale rozhodnete přejít výhradně na raw, rozhodně zvolte pomalou a postupnou cestu. Při okamžitém přechodu na syrovou stranu nastane totiž velmi silný detox, tělo se začne zbavovat škodlivin najednou a to může přinést například bolesti hlavy, únavu, ale třeba i vyrážku.

Recept na neděli

Jako návnadu jsme pro vás připravili recept na banánovou palačinku s citrónovým krémem podle bistRAWveg. Chutnat bude celé rodině. Pozor, je vysoce návyková!

Budete potřebovat:

Ingredience - palačinky: 9 ks banánů, 3 lžíce citrónové šťávy, 1 lžičku skořice
Ingredience - krém: 2 hrnky kešu natural, 5 lžic agáve sirupu, 5 lžic citrónové šťávy, 50 ml vody

Palačinky:

  • V mixéru rozmixujte všechny suroviny.
  • Směs (250 ml) stejnoměrně rozetřete na celý plát sušičky se sušící vložkou.
  • Sušte na 46 °C po dobu 5,5 hodiny
  • Po vychladnutí rozřízněte plát rádýlkem na 4 stejně velké čtverce (porce)
  • Maximální doba skladování je 7 dní proložené fólií a v suchu.

Citrónový krém:

  • Na hodinu namočte kešu ořechy do vody, posléze je vyjměte a opláchněte studenou vodou.
  • Vložte je do mixéru a rozmixujte do hladka s ostatními surovinami
  • V poslední fázi naneste krém na palačinky.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Jezte syrové jídlo: Zkrásníte a omládnete. Máme důkaz

Odpady a jedy: Granule vedou k rakovině psů a koček

Neholme se. Je to proti přirozenosti, tvrdí lékaři

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama