reklama
 

10 důvodů, proč vám může stoupnout krevní tlak

Víte, jaký máte krevní tlak? že jste na ještě moc mladí? Pro jistotu si zkontrolujte, kolik máte rizikových faktorů.

Foto: Thinkstock

Prášky na tlak už dnes berou často i lidí po třicítce. A je spousta těch, kteří by je měli brát také, ale o své nemoc neví - prostě je ani nenapadne, že by je zastihla už v tak mladém věku. Podívejte se, jaká máte rizika, že se tento problém týká právě i vás.

Příčina hypertenze neboli vysokého krevního tlaku je v naprosté většině neznámá. Existují ale faktory, které zvětšují pravděpodobnost vzniku tohoto zdravotního problému.

1. Dědičná zátěž

Postava, barva vlasů nebo očí, to vše se v rodině dědí. Totéž platí i o vysokém krevním tlaku. Pokud jím trpí vaši rodiče nebo jiní blízcí příbuzní, může postihnout i vás. Je tedy nutné nechat si ho pravidelně měřit.

Doporučujeme: Krevní tlak se dá snížit i bez léků. Pomůže i banán

S dědičností nic nenaděláte, ale můžete se snažit o to, abyste zdravě žili a snížili i ostatní rizika. Vhodným životním stylem se mnoha lidem daří vyhnout onemocněním, ke kterým jsou náchylní.

2. Věk

Jak stárneme, všem se nám zvyšuje riziko hypertenze a kardiovaskulárních chorob. Cévy ztrácejí na pružnosti a to má významný vliv na krevní tlak.

3. Pohlaví

Do 45 let mají hypertenzi častěji muži, mezi 45 a 64 lety je výskyt shodný u obou pohlaví a od 65 let výše trpí vysokým tlakem výrazně častěji ženy.

4. Nedostatek pohybu

Tělesná aktivita srdci a krevnímu oběhu velmi prospívá. Pohodlný životní styl zvyšuje pravděpodobnost vzniku vysokého krevního tlaku, onemocnění srdce a cév a mozkové cévní příhody. Nedostatek pohybu se také podílí na vzniku a udržení nadváhy a obezity. Zlepšete svoje zdraví tím, že budete cvičit. Středně intenzivní až intenzivní tělesná aktivita vám prodlouží a zkvalitní život.

5. Špatná strava

A obzvláště, pokud v ní je nadbytek soli. Aby organismu nic nechybělo, potřebujeme každý den pestrou potravu složenou z mnoha různých složek. Strava, která se skládá převážně z cukrů a tuku a neobsahuje dost jiných živin, má za následek zhoršení zdraví a obezitu. Někteří lidé jsou citliví na zvýšení krevního tlaku při větším příjmu soli, jiní ne. Pokud nevíte, do které skupiny patříte, určitě příjem soli omezte.

6. Nadváha a obezita

Obojí jednoznačně zvyšuje riziko vysokého krevního tlaku. Spočítejte si svůj body mass index - BMI. Vydělte svoji hmotnost v kilogramech druhou mocninou své výšky v metrech. Pokud je BMI mezi 25 a 30, máte již nadváhu. Pokud je nad 30, jste obézní.

Přečtěte si: Jak správně měřit tlak a co dělat pro jeho snížení?

V České republice žije 34 % lidí s nadváhou a 21 % lidí obézních. Vysoká hmotnost zvyšuje námahu srdce, zvyšuje LDL (špatný) cholesterol a triglyceridy, a zároveň snižuje HDL (dobrý) cholesterol. Navíc je rizikem pro onemocnění cukrovkou. Už shození 5-10 kg sníží krevní tlak a zlepší hladinu krevního cukru. Je třeba volit lehčí jídla a více se hýbat.

7. Nadbytek alkoholu

Pravidelné a nadměrné pití může dramaticky zvýšit krevní tlak, případně způsobit nepravidelný srdeční rytmus, infarkt myokardu nebo cévní příhodu mozkovou. Nadbytek alkoholu zvyšuje riziko rakovinného bujení, obezity, závislosti, sebevražd a úrazů. Pokud pijete, čiňte tak s rozumem. Omezte přísun alkoholu na jeden nápoj denně u žen nebo dva u mužů. Pokud vám to dělá problémy, nebojte se svěřit svému lékaři.

8. Stres

Vypjaté situace dočasně zvyšují krevní tlak, ale není vědecky dokázáno, že by samotný stres vyvolával i trvalou hypertenzi. Je ovšem pravda, že prožívání napětí má za následek nezdravý životní styl - vyšší příjem cukru, alkoholu, nedostatek spánku apod., což jsou již jasné rizikové faktory. Snažte se tedy stresu vyhýbat.

9. Spánková apnoe

Uzavírání dýchacích cest ve spánku je onemocnění, které může ohrozit život. Špatná průchodnost horních dýchacích cest způsobuje nekvalitní odpočinek, probouzení s pocitem dušnosti a z toho vyplývající denní únavu a neschopnost soustředit se. Zvyšuje riziko vysokého krevního tlaku, cukrovky, cévní mozkové příhody a srdečního selhání.

10. Kouření

Tento zlozvyk krátkodobě zvedá krevní tlak a zvyšuje riziko poškození tepen. Může zcela zničit vaše zdraví, zvláště máte-li tlak už vysoký. Nezáleží na tom, jestli kouříte vy, nebo vaše okolí. Pokud se chcete tohoto problému zbavit, můžete se obrátit na centrum pro závislé na tabáku, kde vám poskytnou pomoc.

(pez)

Zdroje: www.heart.org, www.vzp.cz

více na uLékaře

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Vysoký tlak hrozí hlavně po ránu. Víte, jak ho změřit?

Češi a hygiena: Jaké místo držíme v porovnání s Evropou

Luxujete v noci ledničku? Tady jsou rizika!

 

Pomsta odhozené manželky. Dianne se po rozvodu kvůli mladší milence náramně baví | Video: Instagram/Dianne Laurance
reklama
reklama
reklama