reklama
 

10 účinných způsobů, které vás naučí smát se za všech okolností

Když se vám i v situacích, kdy by člověk do všeho "nejraději kopl", podaří udržet si úsměv na tváři a nepoddat se naštvání, vyjdete z nich jako vítěz.

Foto: Thinkstock

"Zdravě se naštvat a vyventilovat emoce občas neuškodí, dokonce je to nutné. Vztek by ale neměl ovládat náš život, protože pak je to život plný stresu špatné nálady," říká koučka Eva Poltrová.

"S pozitivním přístupem dojdete nejdál, protože i když se to možná nezdá, máte proti ostatním ve většině obrovskou výhodu, která vám leckdy dokáže vydělat peníze nebo zajistit pracovní postup," dodává.

Pokud dokážeme třeba i v práci ustát konfliktní situace bez křiku, obviňování i vnitřního vzteku, který v sobě nosíme dalších několik hodin nebo dokonce dní, získáme si pověst pohodáře, který umí zachovat v krizových situacích chladnou hlavu.

Kde ale v dnešní době získat "chladnou hlavu a vnitřní klid", když nám je příroda jaksi nedala do vínku? Musíte na svém pozitivním myšlení pracovat. Máme pro vás pár tipů, které vám na cestě pomůžou:

1) Vydýchejte to 

Je zajímavé, že velká většina lidí, aniž si to uvědomuje, neumí dýchat. To znamená, že buď dýchá pouze do břicha, čímž si zbytečně přetěžuje bederní páteř, anebo ještě častěji dýchá pouze horní půlkou těla. Při "horním" dýchání nedýcháme správně a nezapojujeme ty správné svaly - jde spíš o mělké dýchání, které poznáte na první pohled, protože se při něm docela výrazně nafukuje hrudník. 

Je možné, že i vy děláte v dýchání chybu. Zkuste si tedy nacvičit brániční dech. Lehněte si na zem, dejte ruku na bříško a pomalu a hluboce se nadechujte do bříška – při nádechu se jemně nafoukne, při výdechu vtáhne. To samé pak zkuste u hrudního dýchání a nakonec se pokuste oba dechy spojit tak, že se nadýchnete pomalu do břicha a dech poputuje až do hrudníku a s výdechem se vrací zpátky do břicha.

Zpočátku to není nic jednoduchého, když si ale kvalitní hluboký dech osvojíte můžete ho použít například v konfliktních nebo jinak stresových situacích. Když je dusno, odejděte na wc, dejte si pár minut hlubokého dechu, a vrátíte se v mnohem větší pohodě. Dechy byste měli procvičovat nejlépe každý den před spaním aspoň 10 minut. Věřte, že podobná praxe vás trvale zklidní.

2) Vyčistěte si hlavu 

Čištění hlavy by mělo být na míru vašemu temperamentu. Pokud patříte mezi vzteklejší typy, je pro vás ideální hodinka plavání v bazénu nebo dlouhá procházka v přírodě. Flegmatikovi naopak pomůže fit box nebo posilovna či běh, potřebuje trochu nabudit, protože i přehnaná pasivita není ideální.

Hlavu si vyčistíte i s kamarády na drinku nebo na party – není to ale stejné, alkohol, zakouřené prostředí a zábava až do rána je občas prima, ale k pozitivnímu přístupu k životu přispívá přece jen spíš pohyb v přírodě, nejméně jednou týdně. Dobré je i chození do práce pěšky, nebo třeba ježdění na koloběžce.

3) Meditace

"Tohle slovo dokáže odradit, ale nemusí se nutně jednat o meditační praxi třeba v jógovém významu," vysvětluje koučka. Meditací může být třeba to, že přijdete domů a než si pustíte k tělu děti a manžela, zavřete se na 10 minut do ložnice, dáte si nohy nahoru a třeba si pustíte příjemnou relaxační nebo klasickou muziku.

Výborná je také jóganidra – řízená meditace, kterou si můžete stáhnout na internetu a je dobré ji dělat před spaním. Ležíte v  posteli, uvolnění, oči zavřené a příjemný hlas vám říká, co dělat… Možná u jóganidry usnete, to ale vůbec nevadí. Druhý den se probudíte vyspaní, odpočatí a v dobré náladě.

4) Milujte intenzivně 

Když jsme zamilovaní, jsme permanentně v dobré náladě. Přes běžné povinnosti a nedostatek času ale často zapomínáme, jaké to je si užívat lásku každý den. Místo podvečerního gruntování raději vezměte děti a jděte se třeba povalovat do parku, povídejte si, co jste ten den zažili a užívejte si čas strávený jen spolu, váš partner se určitě rád přidá. Zní to možná banálně, ale nic nás neuvede do emoční pohody víc než blízkost lidí, které máme rádi.

5) Pohoda prochází žaludkem 

Ostatně stejně jako láska. Tentokrát vám nebudeme vyprávět nic o hubnutí. Krásnou postavu chceme mít všichni – a hlavně všechny – nestačila by ale jen hezká postava? Je jasné, že v časopisech mají modelky super štíhlé figury a je to v pořádku, protože je tělo živí, nám ale stačí být hezky štíhlé a pevné, nemyslíte?

Většina výživových poradců se navíc shoduje na tom, že hubnutí začíná v naší hlavě, takže když jsme ve stresu a nepohodě, jde to ztuha. Takže si klidně zahřeště zmrzlinou nebo čokoládou, klidně si i takové hřešení naplánujte. Jednou týdně si svůj "hříšný den" hezky užijte a nic si nevyčítejte. Když si na tenhle systém zvyknete, dobrá nálada dokluše sama.

6) Naučte se relaxovat 

Spousta lidí to totiž neumí. Tak schválně, kolikrát týdně si dáte pro sebe třeba 10 minut a jen tak koukáte do prázdna? Základem relaxace je nepřemýšlet nad problémy a prostě vypnout. Třeba si jen tak lehnout do trávy nebo sednout do křesla, nic nečíst, nedívat se na mobil ani do počítače a jen být. Je to vlastně taková buddhistická přítomnost - protože právě buddhisté tvrdí, že naučit se žít v přítomnosti a umět vypnout je základem pohodového života. Zjednodušeně samozřejmě.

7) Vypadněte ze zaběhnuté rutiny

Stačí jednou za pár měsíců. Zajeďte si s kamarádkami třeba do lázní, a když nejsou kámošky, které by do toho šly s vámi, neberte to jako výmluvu, ale vyražte sama. Někdy se opravdu může stát, že to nebude ono, ale většinou se seznámíte s bezva lidmi, nebo si užijete klid jen sama se sebou. Znovu tak zažijete ten typ svobody, který jsme zažívali jako teenageři – zase jednou jste jen sama za sebe.

8) Nezanevřete na romantiku

Se vztahy je to složité, láska a romantika po letech přerostou v rutinu, to je prostě normální. Manželství nebo dlouhodobé partnerství je ale pořád místem pro romantiku, jen jí dejte šanci a na nic se nevymlouvejte. Většina mužů je totiž docela ochotná vyrazit na hezkou večeři, víkend nebo do divadla. Když je k tomu párkrát šikovně nasměrujete, pak už se chytí, obzvlášť když se na podobnou příležitost vystylujete, jako když jste spolu randívali. A máloco ženě vyčaruje větší úsměv než trocha romantiky a hezký sex, nebo ne?

9) Den bez mobilu 

Ani jsme si nevšimli, jak se chytré mobily, tablety a počítače infiltrovaly do našeho života – a je to v pořádku, doba je rychlá, moderní, ale… Když si dáte jeden den v týdnu od moderních technologií klid, třeba v neděli, uvidíte, kolik máte najednou času navíc a Facebook to bez vás klidně přežije. Ono je totiž dobré být online, ale pokud k nám třeba i o víkendu dorazí kritický mail od kolegy nebo další pracovní požadavek od šéfa, místo víkendové pohody se dostaví tenze a pocit, že na nás čeká nedokončená práce.

10) Neberte se vážně 

A neberte tak vážně ani vaše okolí, někdy přijde špatná doba, problémy doma nebo v práci, nedůtklivý šéf nebo přemíra práce, kterou je prostě nutno udělat. Snažte se ale v těchto situacích k životu přistupovat pozitivně, říct si třeba: “Ok, teď bude týden pracovní peklo, ale pak vyrazím s rodinou na výlet, koupím si nové šaty nebo zajdu s kamarádkou na večeři…"

Také je dobré se občas v situacích, které nám jsou nepříjemné, nebo kdy máme pocit trapnosti, třeba jen zasmát. To, že jste zakoply před šéfem, vylily si kafe do klávesnice nebo něco podobného, je nemilé a nepříjemné, ale smíchem situaci odlehčíte a uvidíte, že to u okolí vzbudí větší sympatie než hysterie nebo vztek.

Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama