reklama

Vznik filmu Vratné lahve nebyl snadný

Speciál - Jak se rodily Vratné lahve? V bolestech. Zdeněk a Jan Svěrákovi mluví o svém konfliktu nad scénářem.

Příběh filmu Vratné lahve začíná v roce 2003, kdy Zdeněk Svěrák začal psát scénář budoucího snímku. Jan Svěrák s Martinem Dostálem začínají souběžně  pracovat na dokumentu Tatínek, se záměrem sledovat přitom průběh vzniku  scénáře Vratných lahví.

Oba autoři  byli přesvědčeni, že dokument Tatínek vyvrcholí jejich natáčením a poodhalí zákulisí tvůrčího procesu, z nějž se zrodila třeba komorní rodinná komedie Obecná škola, oscarový snímek Kolja nebo výpravný dramatický  epos Tmavomodrý svět.

K natáčení Vratných lahví však nedošlo, Jan Svěrák se rozhodl krátce před realizací projekt zastavit. Zdeněk a Jan Svěrákovi si museli projít bolestnou tvůrčí krizí, možná o to citlivější, že se v ní prolínaly profesní postoje, názory a stanoviska s  rodinnými vazbami.

Se situací, která je zasáhla na nejbolestivějších místech, se museli vyrovnat oba. V tomto smyslu je pak závěr filmu Tatínek  otevřenou a čestnou bilancí jednoho uměleckého názorového sporu.

"Původně jsme plánovali, že film vyvrcholí natáčením Vratných lahví, že budeme sledovat tátův životní příběh a zároveň příběh tohoto filmu od psaní scénáře, přes všechny přípravy až po samotné natáčení. Když se tak nestalo, nejlogičtějším východiskem bylo ukázat, jak a proč k tomu došlo.  Paradoxně nám tak vznikl zajímavější konec, než jsme plánovali," říká Jan Svěrák.

Premiéra Tatínka se konala v září 2004. Dokument končí trochu smutnou pasáží, v níž se scenárista loučí s postavami, které pro Vratné lahve vymyslel. V závěru oba Svěrákové skládají jakýsi veřejný slib, že se k příběhu Vratných lahví znovu vrátí.

A pak nastal obrat k  šťastnému konci, který představuje natočení a uvedení Vratných lahví. "Jak táta v dokumentu slíbil, pokusil se ještě o poslední verzi scénáře. Trvalo mu to sice o půl roku déle, ale stálo to za to. V té verzi už nešlo jen o starého pána, který chce za každou cenu  pracovat a bojuje proti větrným mlýnům, " charakterizuje  obnovený projekt filmu Vratné lahve režisér a producent Jan Svěrák.

V čem je poslední a natočená verze scénáře lepší než ty předešlé? "Výrazně je tu posílena role manželky, kterou hraje Daniela Kolářová. Náš hrdina má teď od koho a před kým z domova utíkat (třeba i do práce).

A tenhle  motiv nebyl dříve tak zřejmý přestože to táta nejspíš tak myslel," vysvětluje režisér.  "Příběh zůstal vtipný, ale myslím, že ten humor funguje daleko víc, když vniká na pozadí něčeho skutečného. A tátovo  zobrazení  dlouhodobého manželství  jde až do bolestivých hloubek. Tahle upřímná emoce mi v dřívějších verzích chyběla."

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama