reklama
 

Trend: Češi začínají chodit bez bot. Přidáte se?

V České republice se začíná chodit bez bot. Přidáte se? Jak a kde začít...

Foto: ISIFA/Thinkstock

V České republice se začíná chodit naboso. K tomuto trendu přispívají nové přírodní stezky, které jsou pro tento typ chůze přímo určené. Čekají vás na nich různé druhy materiálů a velmi příjemná relaxace. Jak je "barefooting" neboli "bosování" prospěšné, a jak tělu škodí?

Věděli jste, že můžete jít naboso do práce i v zimě? Chce to jen trénink a vědět, jak na to. Pojďte se podívat, které celebrity se začaly otužovat a co na odložení bot říkají odborníci?

Našemu tělu přirozené

svalů. Celkové vnímaní pohybu je tak mnohem kvalitnější, uvádí Doc. MUDr. Richard Chalopka, CSc. z Ortopedické kliniky Fakultní nemocnice v Brně.

Jít či nejít?

Odborníci doporučují praktikovat bosou chůzi bez bot třikrát týdně po dobu pěti minut. Samozřejmě se nedají boty okamžitě odhodit. Chce to pečlivě trénovat a otužovat se.

Ideální je si vše vyzkoušet v létě a postupně se propracovávat k chladnějšímu počasí. Získáte odolnější organismus a vaši imunitu už žádné nachlazení nedostane. "Zlepší se chůze, stav svalstva, kloubů a celého pohybového aparátu. Získáte větší cítivost, vnímání pohybu jako zpětnou vazbu, která doprovází všechny naše pohybové aktivity," dodává Chaloupka. Letos už to nestihnete, ale berte to třeba jako plán na příští rok.

Vyzkoušejte speciální stezky

Co si pod pojmem speciální stezka představit? Jsou to trasy uzpůsobené pro chození bez bot. Pro návštěvníky jsou připravené různé povrchy jako štěrk, kamení, písek, bláto, piliny nebo dokonce šišky či různé klacíky. V náročnějším terénu se můžete přidržovat zábradlí či jiné podpory.

Kam vyrazit vyzkoušet bosé stezky? Jejich seznam najdete ZDE >>

Většinou je postavili dobrovolníci, a to díky financím z grantů a dotací. Do roku 2016 by měly na území České republiky vzniknout další tři stezky, které se stanou součástí léčebných terapií. "Zdravotní stezka vznikne například v areálu speleoterapeutického sanatoria v Jeseníkách, které se zaměřuje na dětská respirační onemocnění," říká David Mrhač ze sdružení Bosá turistika.

Pozor na možná rizika

Odhodit boty je výbornou zábavou, relaxací i způsobem, jak si zlepšit zdravotní stav. Většina odborníků podobné aktivity podporuje, ale je třeba dodržovat určitý režim a vědět o možných problémech.

Doporučujeme: Cviky na ploché nohy a vhodné obutí

"Chůze naboso s sebou nese i určitá zdravotní rizika. Plosky nohou si můžeme snadno poranit ostrými předměty. Také hrozí riziko infekce z nečistot a různé plísně," upozorňuje Doc. MUDr. Chaloupka, CSc. z Ortopedické kliniky. Dále je třeba mít na paměti, že obuv tlumí nárazy při chůzi a samozřejmě funguje jako izolace před chladným počasím.

Pokud vás chození naboso nijak neláká, měli byste si pořídit alespoň takové boty, které jsou lehké, dokonale kopírují tvar nohy a nikde netlačí.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Chodíte s výrazně starším mužem? Tohle vás čeká

Potratová pilulka: Bez lékaře se neobejdete

Porno pro ženy. Kde ho najít a které je nejlepší?

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama