reklama

Dárky z charitativního e-shopu nakupují především ženy

V charitativním eshopu Člověka v tísni SkutecnyDarek.cz už lidé nakoupili dárky za více než 40 miliónů korun. A každým rokem přispívají více. Za pět let existence projektu distribuoval Člověk v tísni nejohroženějším lidem v chudých zemích například 4 213 koz, 750 ovcí, zasadil přes 300 tisíc stromů nebo vykopal 31 studen. Nejvíc se "skutečné dárky" prodávají před Vánocemi a největší zájem je o zvířata a školní pomůcky. Kupují je především ženy.

Foto: Člověk v tísni

V charitativním e-shopu Člověka v tísni SkutecnyDarek.cz už lidé nakoupili dárky za více než 40 miliónů korun. A každým rokem přispívají více. Za pět let existence projektu distribuoval Člověk v tísni nejohroženějším lidem v chudých zemích například 4 213 koz, 750 ovcí, zasadil přes 300 tisíc stromů nebo vykopal 31 studen.

Nejvíc se "skutečné dárky" prodávají před Vánocemi a největší zájem je o zvířata a školní pomůcky. Kupují je především ženy. "Když jsme před pěti lety Skutečný dárek vymýšleli, chtěli jsme naše dárce zaujmout, ale i pobavit. Vymysleli jsme e-shop, kde si můžete koupit darovací certifikát, díky kterému jménem svých blízkých pošlete do Afriky kozu nebo třeba školní tabuli," říká autor projektu Tomáš Vyhnálek. "Podrobně také dokumentujeme využití peněz a fotíme a natáčíme z distribucí videa, aby měli dárci co nejlepší informace," dodává Vyhnálek.

Za pět let si objednalo dárky celkem 25 tisíc lidí a počet nakoupených dárků se každý rok zvyšuje. Nejvíce přitom nakupují ženy. V letošním roce si dárek koupilo 1236 žen a jenom 748 mužů.

Dárky navrhují na základě průzkumu samotné mise a včleňují je do svých dlouhodobých programů, aby tak místním lidem, kteří kvůli válečnému konfliktu či živelné katastrofě přišli o obživu, pomohli postavit se na vlastní nohy.

"Skutečný dárek je geniálně jednoduchý a přitom smysluplný systém. Podobná možnost darovat a přitom pomoci je široce rozšířená v anglosaských zemích a na severu Evropy. U nás stále více lidí volí možnost nezapomenout na své blízké a přitom jim nekupovat zbytečnost, na kterou padá další rok prach," vysvětluje ředitel Člověka v tísni Šimon Pánek.

Díky darům českých dárců mohl Člověk v tísni na misích distribuovat 151 krav a buvolů, 750 ovcí, 4 213 koz nebo zajistit dlouhodobá podpora 116 zdravotnických středisek v Kambodži a Kongu. Po celém světě sázeli pracovníci organizace nové stromky a celkem již zasadili téměř 300 000 sazenic. Více než 1 500 zemědělců poskytli nářadí, rozdali desítky tun osiva a dlouhodobě podporovali 8 školicích středisek pro farmáře. V Etiopii, Angole a v dalších zemích s vysokou negramotností vybavili díky dárcům Skutečného dárku 77 škol nebo pedagogických center potřebným nábytkem, učebnicemi nebo školními pomůckami.

"Minulý týden jsme v Etiopii seděli na louce s ženami, které od dárců Čech a Moravy obdržely 128 koz. Ty ženy patřily mezi nejchudší ve vesnici a každá dostala 4 kozy, aby si založila malý chov. Přivítaly nás tradičním tancem a ze všech sálala radost a naděje, že jim Skutečné dárky přinesou lepší život," říká Tomáš Vyhnálek. "Ukázali jsme jim, jak vypadá darovací certifikát a vysvětlili, jak celý projekt funguje. Pro místní ženy to bylo jen stěží pochopitelné. Pro nás to byl silný zážitek mít v jedné ruce darovací certifikát a druhou rukou drbat v Africe skutečnou kozu," směje se Vyhnálek.

Fungování Skutečného dárku

Princip je velmi jednoduchý. Dárce si zakoupí tištěný nebo elektronický certifikát, který s věnováním dá pod stromeček svým blízkým. Například nákupem certifikátu Skutečné kozy přispěje do programu Obživa. Za tento dar bude koupena koza. Pokud bude ale v dané chvíli prodáno příliš mnoho koz a bude potřebnější nakoupit jiné prvky programu Obživa, jako například ovce, zemědělské nářadí nebo sazenice stromů, místo kozy nakoupíme je. Za dar tedy vždy nakoupíme to nejpotřebnější v programu Obživa, který dává lidem práci. Podobně je tomu s programy Školy, Zdraví a Voda. Detailní vysvětlení lze najít na oficiálních stránkách SkuteckyDarek.cz

Tereza Těžká: Je nás pět, mám třikrát víc lásky i trápení. Je mýtus, že nežárlíme | Video: DVTV, Daniela Písařovicová
reklama
reklama
reklama