reklama

Čekáte miminko? Pozor na nedostatek vitamínu D

Až osmdesát procent těhotných žen zejména na jaře chybí proslulé 'déčko'. Nedokonalé zásobení tímto důležitým vitamínem v tomto období znamená špatnou startovací pozici pro budoucí zdraví miminka.

Foto: Thinkstock

Nové studie 'déčku' radikálně změnily pověst a posunuly je mezi supervitamíny. Pomáhá totiž udržovat celkové zdraví, posiluje imunitu a snižuje riziko vzniku běžných i chronických onemocnění až o šedesát procent. 

Možná jste dosud spíš slyšeli o předávkování. Všechny vitamíny rozpustné v tucích (tedy A, D, E, K) se v těle hromadí a ukládají. Zatímco vitamín A není těhotným doporučovaný, u 'déčka' je to naopak. Tělo přitom má mechanismy, jak předávkování zabránit. Vitamín D, který získáváme ve stravě, doplňcích stravy nebo při opalování, sám není biologicky účinný. Slouží tělu pouze jako substrát pro tvorbu účinných forem. Využitelné jsou až formy tohoto vitamínu D, které vzniknou v ledvinách a dalších tkáních. Pokud organismus dosáhne maximální hladiny, pak přestane zužitkovatelný vitamín D vytvářet. Průzkumy však ukazují, že dnes trpíme spíše jeho velkým nedostatkem než nadbytkem. A u těhotných tento nedostatek ovlivňuje nejen zdraví ženy, ale především zdraví potomka. Dokonce na celý život. 

Máte dost pro dva?

Zásadní podíl vitamínu D na vstřebávání vápníku a tedy na pevnosti kostí je notoricky známý. První náznaky chybění tohoto vitamínu u dětí se projevují zpomaleným růstem, apatií, svalovými křečemi nebo častými respiračními onemocněními. Hladina vitamínu D u novorozenců je závislá na množství 'déčka' v těle matky už v těhotenství.

V průběhu těhotenství je pro vyvíjející se miminko jediným zdrojem vitamínu D matka. Ve třetím trimestru začíná osifikace, tedy zavápňování kostí plodu, a je-li vitamínu D v těle matky málo, dojde k vyplavování vápníku z jejich kostí pro využití u miminka. Odnesou to tedy vaše vlastní kosti a zuby. A to není všechno.

"Některá srovnání jasně ukazují, že rozdíl v hustotě kostní tkáně u dětí, jež byly zásobeny již v prenatálním období, a těmi, které se narodily ženám s nižším obsahem déčka v krvi, je odlišný. Optimální hladina déčka navíc zajišťuje dostatečný tonus svalů, což má vliv na správnou polohu plodu v děloze a pravděpodobně brání i vrozené luxaci kyčlí,“ vysvětluje pediatrička Božena Kalvachová, CSc. z Endokrinologického ústavu v Praze.

Základ vrozené imunity a štít před alergií

Věděli jste, že nízká hladina vitamínu D zvyšuje počet případů, kdy se děti potýkají s astmatem, alergickými obtížemi nebo lupénkou? Správné zásobení vitamínem D, které by mělo u těhotných žen být minimálně 800 IU – 1 000 IU, u kojenců 500 IU, svědčí jak nastávající mamince, tak miminku.

  • Mamince pomáhá udržovat silné a zdravé kosti a zuby, podporuje její imunitní systém, snižuje riziko těhotenské cukrovky a zajišťuje ochranu před infekcí porodních cest, které jsou jedním z faktorů předčasného porodu.
  • U miminka má optimální hladina vitamínu D dopad buněčné dělení a fetální programování. Tím se rozumí nastavení fungování orgánů miminka, včetně mozku, jak během těhotenství, tak v budoucnu.

"Vitamín D má vliv jak na imunitu vrozenou, tak na postupně získanou - takzvaně adaptivní. U vrozené působí přes řadu mechanismů tak, že produkuje v těle látky, které mají přímo protibakteriální účinky. Vitamín D také ovlivňuje imunitu získanou, a to tím, že působí na rozpoznání cizorodých látek, tvorbu přenašečů imunitní informace, ovlivňuje rychlost a funkčnost některých T-lymfocytů a je schopen přispívat k blokování rozvoje autoimunitních onemocnění,“ říká Božena Kalvachová.

Jak získat vitamín D

Za určitých okolností můžeme přijmout optimální množství vitamínu D ze slunce. Má to ale svá ALE. Nejde jen o to, že by se těhotné měly vyhýbat přímému slunci, které ve spojení s hormonálními změnami v těhotenství přispívá ke vzniku pigmentových skvrn.

"Dostatečný osvit v našich zeměpisných šířkách lze získat jen během části roku, a to od poloviny dubna do poloviny září, zhruba v čase 9 až 15 hodin, tedy v době, kdy většina lidí pracuje v uzavřených prostorách. Navíc už ochranný faktor 8 redukuje produkci vitamínu D v kůži až o devadesát sedm procent,“ připomíná internista kliniky 1. LF UK Praha Petr Broulík.

Kolik ryb sníte za den?

Zbývá tedy strava bohatá na vitamín D, jako je mák, tresčí olej, mořské ryby nebo mléko. Ale i to má svá úskalí. "Vitamín D2, který pochází z rostlin a plísní, v typické evropské stravě v podstatě chybí, snad jen malé množství se nachází v houbách. Vitamín D3 je pak zastoupen jen v málo živočišných produktech, nejvíce v tresčím oleji a v mořských rybách, jako je losos a tuňák. V ostatních potravinách živočišného původu je to zanedbatelné množství,“ dodává profesor Broulík.

Kdo sní každý den rybu nebo vypije litr mléka obohaceného o vitamín D, ať se přihlásí. Takových hrdinek pravděpodobně moc nebude. Už proto přichází řada na speciální doplňky stravy pro těhotné, které v sobě obsahují optimální množství a poměr látek potřebných pro ženu v těhotenství. Dívejte se po složení doplňků stravy pro těhotné a hledejte látky jako jód, vitamíny skupiny B, dostatečné množství vitamínu D nebo nezbytnou kyselinu listovou doplněnou o její metabolizovanou formu.  

Děsuplný Flegr a zlehčující Šmucler. Debatu o covidu je třeba změnit, říká psycholog | Video: Kristýna Pružinová, Martin Krepindl
reklama
reklama
reklama