reklama

Šikana ve třídě připomíná praktiky mafie

Nikoli konkrétní situace, dokonce ani přímé fyzické násilí - na šikaně je nejhorší neustálá psychická nejistota. Připomíná to praktiky, kterými své oběti týrá mafie.

Foto: Isifa/Thinkstock

Projde dnešek bez problémů? Nestane se mi něco cestou domů? Anebo mě dneska zase vyhmátnou? Budou se mi všichni smát? Bude to bolet?

Nikoli konkrétní situace, dokonce ani přímé fyzické násilí - na šikaně je nejhorší neustálá psychická nejistota. Naděje: Třeba si mě dnes nevšimnou... Obavy: Co asi chystají? Co když jsou za rohem? Strach: Teď po mně opravdu jdou!

Balancováním mezi těmito pocity agresoři pomalu "grilují" své oběti zaživa. A je úplně jedno, jestli jde o čtrnáctiletého delikventa na základce nebo třicetiletého mafiána. Princip, jímž deptají ostatní, je stejný.

Diktatura na škole

"Jde o podobnou nejistotu jako ta, jež poznamenává lidi žijící v diktatuře. Trýznitelé cítí opojné potěšení ze svévolného vykonávání moci. Šíří stav nesvobody nejen mezi oběťmi, ale také mezi šikanujícími, a tak se šikana může zvrhnout ve znechucení školním prostředím. Je to stejné, jako ukázal římský politik, řečník a spisovatel Cicero: Tyranie může otrávit stát," píše na svém blogu Yngvar Brenna, norský překladatel žijící v žije v Praze.

Doporučujeme: Byl to krásný a statečný kluk. Oběsil se kvůli šikaně

Stejně jako ve skutečném světě je velmi obtížné agresivní chování zcela eliminovat. Šikana totiž připomíná organizovaný zločin. Škola v této situaci představuje stát ovládaný mafií. A demokracie je bezmocná.

Na spravedlnost doplatí oběť, ne agresor

I když oběť sebere sílu si postěžovat, je to stejně nakonec ona, kdo prohrává. Šikana se totiž považuje za konflikt mezi žáky. Už jen tímto demokratickým přístupem ke zkoumání viny škola de facto potvrzuje právo silnějšího: Opravdu došlo ke křivdě? Není stěžovatel náhodou příliš přecitlivělý? Nemůže si za to sám? Trochu to připomíná vyšetřování znásilnění u ženy, které vedou policisté - muži...

I když už se dojde k nějakému závěru, bývá to nakonec oběť, která raději mění školu, nikoli agresor. Což je pochopitelné -s ním by leckdy musela odejít půlka třídy, která se na šikaně podílela, nebo se mlčením jen tak vezla. Případně učitelka, který takové vztahy ve třídě strpěla. Případně ředitelka školy. A tak se často případ raději zamete pod podlahu...

Internet snižuje práh soudnosti

"Děti často nejsou v rodinách vychovávány tak, aby cítily, kde jsou hranice. Právě nejasné vymezení hranic vede k tomu, co učitelé vnímají jako nárůst projevů hrubosti a násilí," konstatuje na webu EDUin Ladislav Csémy, vedoucí výzkumného projektu zaměřeného na agresivitu mezi žáky 7. - 9. tříd základních škol.

Čtěte také: Patnáctiletá Amanda: Uštvali ji k smrti!

Jak z jeho výzkumu vyplynulo, že míra agresivity českých dětí podle učitelů stále roste. Stěžují si hlavně učitelky, učitelé mají výhrad méně. Je tedy zřejmé, že sami žáci regulují své chování, na "slabšího" učitele si dovolí víc.

Nejčastější formou agresivity jsou slovní útoky. Setkává se s nimi více než polovina učitelů a drtivá většina žáků. Tři čtvrtiny dětí se potom setkaly s nějakou formou přímé fyzické agrese: Tlučení hlavy o zeď, vyhrožování likvidací, útoky nožem či jinými předměty, natáčení týrání na video a jeho umístění na sociální síti - to vše se stává i v ČR. Internet pak šikanu odosobňuje a u šikanujících ještě víc snižuje práh soudnosti.

Když selže rodina, škola to nezachrání

Je v silách školy pomoci? Částečně ano. Šikaně svědčí hlavně anonymita, takže lepší šanci mají malé školy a menšími třídními kolektivy. Jsou přehlednější a nešvary jsou tím pádem víc na ráně. Roli hraje také inteligence dětí - studenti gymnázií si obvykle dokážou najít lepší zábavu.

Hodně záleží i na osobnosti učitele. Pokud se o třídu zajímá, vede děti k vzájemnému respektu a slušnosti a má alespoň minimální psychologické dovednosti, dává to šanci zachytit a neutralizovat šikanu hned v začátcích, kdy to ještě má smysl.

Zásadní podmínkou je ovšem spolupráce rodičů. "Očekávání vůči škole a pedagogům by měla být realistická. Zásadní vliv na formování dítěte má rodina. Pokud je něco nedobrého z rodiny, má učitel jenom omezený prostor na to, aby to korigoval," uzavírá Ladislav Csémy.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

V ČR neexistuje škola bez šikany, tvrdí odborník

10 vět, kterými spolehlivě zastavíte dětské zlobení

8 chyb, které ženy dělají při holení nohou


"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama