reklama

Reklama útočí: Jak před ní děti ochránit?

Děti se v posledních letech stávají čím dál zajímavější skupinou, na kterou výrobci cílí propagaci svých produktů. Tomu, aby dítě reklamy vidělo a vnímalo, zabránit nedokážete. Můžete však zmírnit jejich vliv.

Foto: Isifa/Thinkstock

Děti se v posledních letech stávají čím dál zajímavější skupinou, na kterou výrobci cílí propagaci svých produktů. Tomu, aby dítě reklamy vidělo a vnímalo, zabránit nedokážete. Můžete však zmírnit jejich vliv.

"Rodiče by měly vést dítě k tomu, aby uvažovalo nad tím, co si přeje, místo toho, aby okamžitě žádalo, co vidí," radí Julie Rákosová, psycholožka na webu poradnaveskolce.cz. To ovšem není jednoduché. Dospělí musí prokázat tvořivé myšlení a trpělivost, aby se jim návyk, že potomek musí mít něco "teď hned" podařilo odstranit.

U předškoláků pomůže fantazie

U dítěte v předškolním věku je potřeba hodně fantazie. Učte ho zamýšlet se nad tím, co vidí. Klaďte mu při sledování reklamy nebo nakupování otázky, kriticky komentujte děj, probouzejte v dítěti tvořivost: Tohle vypadá, jako že se to pokazí. Co kdybychom si něco podobného raději vyrobili sami? Nemusíme kupovat takové cukroví, vsadím se, že si doma upečeme lepší."
Před vstupem do obchodu pomůže i rychlé upozornění, které předem usměrňuje očekávání dítěte: Jdeme jen pro pár potravin a nic víc. Při samotném nákupu čtěte společně etikety výrobků, vytvoříte tak v dítěti návyk o výrobcích přemýšlet.

Hororová reklama: Duch mrtvé holčičky nabízí mobil!

Školáci už přemýšlejí

Jak dítě roste, reklamní sdělení se stává vlivným zdrojem informací o světě. "Přestože dítě mladšího školního věku reklamu pravděpodobně pozná, vůči její přesvědčovací síle zcela imunní nebude," konstatuje Martin Smrž, marketingový ředitel společnosti UPC. Pomůže proto, když budete s dítětem mluvit o důvodech vzniku reklamy a vyjádříte skeptický postoj: Co nám ta reklama asi neříká? Myslíš, že všemu, co vidíš, můžeš věřit? Znáš někoho, kdo takhle vypadá? Kdo takhle žije?

Vysvětlete dítěti, že reklama sází u lidí na vzbuzení pocitu, že jim něco v životě chybí. A že je lepší při nákupu přemýšlet, co doopravdy potřebujete a neřídit se pocity. Nezapomínejte ani na on-line reklamu a vysvětlete dítěti bezpečnostní zásady komunikace na internetu.

U starších školáků (9 až 14 let) sází reklama hlavně na emoce. Cílem je vyvolat v dítěti strach z vyloučení, vytvořit v něm iluzi, že když si určitý výrobek koupí, bude se cítit lépe. Braňte se: podporujte potomka v samostatném analytickém myšlení. Zkuste například při vysílání reklamy vypnout zvuk a zeptejte se dítěte, co podle něj reklama říká. Zároveň ho nasměrujte, aby přemýšlelo o tom, co v reklamě řečeno není. Zdůrazněte, že smyslem reklamy je prodat.

Na puberťáky se musí chytře

Teenageři už rozeznají rozdíl mezi reklamním a informačním sdělením. Aby je obchodníci skrytě přesvědčili, posilují povědomí o své značce nebo produktu formou videoher a filmů, například formou product placementu, kdy je výrobek spojen s nejnovějším titulem nebo známým hercem.

Třeba takový James Bond, milovník toho nejlepšího: Vysvětlete potomkovi, že nikoli náhodou pije suché Martini (Promíchat, netřepat!), nosí drahé hodinky Omega a usedá za volant vozu Aston Martin... A když už jsme u té výchovy, můžete domácí lekci uzavřít poučením, že krásné blondýny, drahé vozy a luxus s tím spojený užívají po zásluze jedničkáři, nikoli propadlíci ve škole.

Jaké máte zkušenosti s reklamou vy? Je to podle vás nutné zlo, či zábavná hříčka? Touží vaše dítě po tom, co vidí, nebo se vám podařilo srovnat mu hodnoty správným směrem? O tom můžete diskutovat pod článkem a hlasovat v anketě.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Oplodnění v přímém přenosu: Video, které vyráží dech!

Spermobanka: S vajíčkem od kamarádky předběhnete frontu

Jaké vánoční ozdoby letos letí?

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama