reklama
 

Líní a hltaví rodiče mají tlusté děti

Dítě většinou nemůže nadváhu samo od sebe, doplácí na životní styl rodičů. Potomci bývají tlustí, protože jejich rodiče jsou často líní a přejídají se. hrnuli jsme chyby, které rodiče dělají.

Foto: Isifa/Thinkstock

Dítě většinou nemůže nadváhu samo od sebe, doplácí na životní styl rodičů. Potomci bývají tlustí, protože jejich rodiče jsou často líní a přejídají se.

Shrnuli jsme chyby, které rodiče dělají - a pak se jen diví, když jejich prcek sotva supí do schodů, přestože by je měl vyběhnout jako křepelka...

Jenom sedí a cpou se...

Teplá houska s příchutí sociální sítě - tak žijí dnešní děti. Dopady jsou patrné zejména u chlapců. Podle Světové zdravotnické organizace byl v roce 2010 tlustý každý pátý.

Čtěte také: Obézní děti? Honit s klackem kolem domu! Celou rodinu!

Jde o téměř dvojnásobný nárůst v horizontu deseti let a bohužel i dlouhodobý trend. Zkušenosti odborníků navíc potvrzují, že většina obézních dětí si své problémy ponese do dospělosti. Důsledky?

  • větší riziko vzniku onemocnění cév a srdce
  • 2,5× pravděpodobnější výskyt cukrovky
  • větší šance, že se budou potýkat s nemocemi kloubů a páteře

Největší problém s vyšší hmotností mají děti ve věku 13 až 15 let. Příčiny jsou všeobecně známé. Na vině jsou především špatné stravovací návyky, nedostatečná pohybová aktivita, nevhodné způsoby a načasování stravování a nechuť měnit zaběhnuté životní stereotypy.

Změnit životní styl je jediná možná náprava. Jenže jídlo je tak dobré a pohyb tak nepohodlný... A tak rodiče na svých každodenních nesprávných, leč pohodlných návycích trvají.

Když jsou líní rodiče, budou děti také

Reálnému riziku vzniku aterosklerózy, tedy nemoci starců, jsou vystaveny už školáci mezi 7. a 15. rokem. Může za to hlavně množství tuků v jídle, a tudíž v krvi. A kdo těm dětem vaří? Přece hodná máma! Chce, aby jim chutnalo tak, jako chutná jí.

"Rodiče jsou už od narození dítěte zodpovědní za volbu prostředí, načasování a typ stravy. Dítě musí naopak od útlého věku umět zvolit vhodné množství konzumovaných pokrmů. Nesmí ale chybět ani radost z jídla, jinak výživa trpí," uvedla MUDr. Barbara Taušová, dětská lékařka z Canadian Medical Care.

Najít jídelníček, který zahrnuje zdravou, pestrou a přitom chutnou stravu ale není vůbec jednoduché - ani laciné. A že by táta šel příkladem a zahrál si s prckem pravidelně fotbálek nebo zaběhal? Darmo mluvit...

Jak se vyhnout obezitě

  • Jezte společně v rodinném kruhu aspoň pětkrát týdně.
  • Omezte čas strávený před obrazovkou televize nebo počítače nejvýše na dvě hodiny za den.
  • Dopřejte dítěti dostatek spánku. V ideálním případě deset hodin každou noc.
  • Učte dítě jíst ve vymezených časech a při jídle sedět. Zabraňte "dojídání se" mezi jednotlivými jídly.
  • Volte pro svého potomka fyzickou aktivitu formou hry a zábavy, které se nejlépe sami zúčastníte.

A pokud nic z toho nezabírá, nebo nemáte sílu změny uskutečnit? První kroky rodičů dětí trpících nadváhou nebo dokonce obezitou by měly vést k dětskému lékaři. Dítě s nadváhou je hlavně pacient, který trpí psychicky i fyzicky. Obezita je totiž oficiálně zařazena i v Mezinárodní klasifikaci nemocí a proto je třeba ji brát se vší vážností. Však jde také o druhou nejčastější příčinu úmrtí populace - a určitě nechcete, aby se týkala i vaší rodiny!

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Obezita v dětství = mindráky na celý život

Narodila se jako mořská panna, lékaři jí vrátili nohy

Ráj vyvolených: Královská dovolená Kate a malého prince

 

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama