reklama
 

Jsem těhotná a nesnesitelně náladová...

Nespadnout v jiném stavu do kolotoče slz, depresí a prudkých výkyvů nálady, to vůbec není snadné. Budoucí maminka je v tom nevinně, čelí totiž náporu biochemických změn. Jak ho aspoň trochu zmírnit?

Foto: Isifa/Thinkstock

Nespadnout v jiném stavu do kolotoče slz, depresí a prudkých výkyvů nálady, to vůbec není snadné. Budoucí maminka je v tom nevinně, čelí totiž náporu biochemických změn. Jak ho aspoň trochu zmírnit?

Stejně jako u hormonální hladina kolísá i produkce neurotransmiterů - látek, které se tvoří v nervové soustavě a umožňují přenos nervových vzruchů mezi řídícími buňkami centrální nervové soustavy a řízenými buňkami tkání. Patří k nim dopamin, jenž je zdrojem mozkové energie, serotonin, který zajišťuje pocit štěstí a dobré nálady či zklidňující GABA.

Jak se v těhotenství mění vaše psychika, zjistíte na Babyweb.cz >>

Ty jsou zodpovědné za změny nálad a širokou škálu subjektivních pocitů, které provázejí nastávající maminku. Některé ženy si kvůli nim prožijí opravdový kolotoč emocí - dobrých i špatných.

Emoce na horské dráze

Těhotenství,a dokonce ani vítané se totiž nemusí vždy projevovat jako nejšťastnější období v životě. Může být naopak velmi zdrcující a stresující. Nebo nevyrovnané. Jeden den se můžete cítit přešťastná, že budete matkou, druhý budete sklíčeně přemýšlet nad tím, proč jste takhle strašně dopadla. Mohou vás drtit pochyby, zda budete dobrou matkou, jestli bude miminko zdravé a jak dítě ovlivní finanční stav vaší rodiny.

Tělo se mění, žena se může cítit neatraktivně. Nejistota se přirozeně obtáčí i kolem partnera a jeho lásky: Neztratí zájem, když tak nabírá na váze?

Čtěte také: Možná vyhyneme: Reprodukční strategie žen se mění!

Zátěží jsou i fyzické příznaky těhotenství: pálení žáhy, únava, nevolnost v prvním trimestru, časté močení. Celkově shrnuto, žena má pocit, že nad svým životem ztratila kontrolu a její emoce lítají jako na horské dráze.

Jak je dostat pod kontrolu?

Připomínejte si, že emocionální otřesy jsou v těhotenství naprosto normální. Rozbouřené stavy berte to s nadhledem.

Pečujte o vztah. Vyšetřete čas pro partnera, to on by měl být nyní vaše skála. Popisujte mu své pocity a obavy, ujistěte ho, že jej stále milujete. Pokud je to možné, vydejte se na dovolenou. Jestli nemáte partnera, spojte se s rodinou nebo přáteli. Podporu okolí budete potřebovat.

Odolejte nutkání zvládnout co největší množství domácích prací, není nutné ani přeorganizovat všechny šatní skříně, ani mít umytá okna. Až si budete dělat seznam úkolů, napište sebe na první místo. Rozmazlování sama sebe je už součástí péče o miminko. Udělejte něco, co vás potěší. Občas se stočte do klubíčka a zdřímněte si, jděte na procházku, dopřejte si masáž, lehce si zacvičte, podívejte na oblíbený film, kupte si malou dobrotu. Obavy pomohou rozptýlit i relaxační techniky, třeba těhotenská jóga nebo meditace.

Nouzová řešení

Nemůžete už dva týdny seskočit z náladové houpačky? Neopouští-li vás nervozita a úzkost? Informujte o tom svého lékaře. Možná patříte mezi 10 % žen, které bojují s mírnými až těžkými depresemi v průběhu těhotenství. Je velmi důležité řešit je, jakmile nastanou, aby neměly vliv na pohodu miminka. Stres totiž zvyšuje riziko předčasného porodu a následné poporodní deprese. Psychoterapie, případně léky mohou být velmi účinnou zbraní a zároveň ochranou pro vás a vaše děťátko.

zdroj: babyweb.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Kdy je na miminko opravdu už pozdě?

Jak správně trestat děti, aby to splnilo účel?

Nejtrapnější první rande: Manžel si mě odčural!

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama