reklama

Jezdí váš student na SMS? Možná zaplatíte desetitisíce!

"Maminko, chytli mě revizoři! Já jsem poslala smsku ještě než přijela tramvaj, když mě kontrolovali, měla jsem mobil v batohu, ale přesto po mně chtějí pokutu. A hned v tramvaji mi vyhrožovali, že když nezaplatím, bude nás to stát tisíce!" vypráví o zážitku své dcery Lucie pražská učitelka Blanka.

Foto: Isifa/Thinkstock

"Maminko, chytli mě revizoři! Já jsem poslala smsku ještě než přijela tramvaj, když mě kontrolovali, měla jsem mobil v batohu, ale přesto po mně chtějí pokutu. A hned v tramvaji mi vyhrožovali, že když nezaplatím, bude nás to stát tisíce!" vypráví o zážitku své dcery Lucie pražská učitelka Blanka.

"Vůbec jsem tomu nemohla uvěřit. Lucka byla vždycky spořádaná holčička, jet načerno by se bála. Právě nastoupila do prvního ročníku gymnázia, ještě jsme nestačili zařídit opencard, tak využila SMS. A revizoři se k ní chovali takovým způsobem, že se domů vrátila uplakaná. Přitom na první podhled muselo být jasné, že není černá pasažérka. Co je nejvíc paradoxní - spolu s ní nastoupila do tramvaje spolužačka, která si papírový lístek označila až v tramvaji, a ta s revizory problém neměla. Já to nechápu - platící cestující by snad měli mít stejné podmínky, ne?" diví se Blanka.

Jak jezdit na SMS?

Popsaná situace je bohužel zcela reálná. Podle přepravního řádu pražského Dopravního podniku "cestující využívající SMS jízdenku je povinen nastoupit do vozidla nebo vstoupit do přepravního prostoru metra pouze s již přijatou platnou SMS jízdenkou na svém mobilním telefonu". Ta přijde, praví DP, "přibližně do dvou minut" po odeslání SMS.

S tím "přibližně" nastávají skutečně paradoxní situace: Zatímco cestující s papírovým lístkem doběhne autobus a v něm si v klidu jízdenku označí, cestující se SMS musí odeslat zprávu, čekat na stanici a doufat, že se mu potvrzení jízdenky vrátí dřív, než spoj přijede. Pokud totiž do něj nastoupí před přijetím zprávy, stává se černým pasažérem, přestože už nenávratně zaplatil.

Pražský Absurdistán

Co se stane, když spoj vynechá a cestující prostojí polovinu zaplaceného času na stanici? Může podat reklamaci na DP, v tomto případě mu ji uznají. Předpokládá to ale přijet na DP (další jízdenky tam a zpět) a navštívit oddělení reklamací. To napřed ověří, zda spoj opravdu vynechal, a potom případně jízdenku proplatí.

Hurá, vše bylo kladně vyřízeno: cestující napřed ztratil spoustu času čekáním na spoj, který nedorazil a následně získal zpět svých 24 Kč - ovšem až poté, co ztratil ještě daleko víc času reklamací a vynaložil minimálně dvojnásobek dlužné částky na cestu do DP. Vítejte v Absurdistánu!

Reklamace nepomohla

Přesto to Blance nedalo a zkusila zajít s lístkem od pokuty na pražský Dopravní podnik, do oddělení pro styk s veřejností. "Dámy byly seriózní a můj problém chápaly, ale pokutu jsem nakonec zaplatila i s cenou jízdenky navíc. Kdybych žádala o její prominutí, znamenalo by to další průtahy a ježdění na DP a ve výsledku by to všechno stejně nejspíš k ničemu nevedlo. Raději jsem rovnou oželela 824 Kč," krčí Blanka rameny. "Připomíná mi to výběrčí daní z Pyšné princezny: Vinnej, nevinnej - uhlíři zaplať! Pamatujete co na to řekl král Miroslav? - Výběrčí daní? A já myslel, že to jsou lapkové... Tak přesně takový je můj dojem z pražských revizorů."

Rovnost občanů? Zapomeňte!

Ponechejme stranou iluze, že v právním státě by si občané - dokonce i cestující pražskou hromadnou dopravou - měli být rovni. Zapomeňme dokonce i na zpackaný přepravní řád v podobě SMS jízdenek. Možná bychom si ale měli uvědomit, kdo za pražskou hromadnou dopravu odpovídá.

MHD zajišťuje Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost plně vlastněná městem Prahou. Zda jezdí dopravní prostředky MHD včas, kontroluje městská organizace ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy), jejímž zřizovatelem je opět hlavní město Praha. To řídí radní, kteří pocházejí ze stran ODS a TOP 09. V čele rady stojí primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Konkrétním odpovědným mužem je potom náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek (ODS).

Co si myslíte o pražské hromadné dopravě? Řídí ji zmínění muži a dotčené instituce dobře? Jaké máte zážitky s fungováním SMS jízdenek? Také se k vám revizoři chovali příliš drsně? Nebo naopak máte pocit, že by měli přitvrdit? Jaký je váš názor na aféry pražské radnice spojené s dopravou? Diskutovat o tom všem můžete pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Vzpříčil jsem se ve vaně! aneb Originální výmluvy studentů

Podlahový speciál: Materiály, (ne)výhody, ceny

První dítě měla v 50 letech: Porodila ho z lásky

Dopravní aféry pražské radnice

  • Projekt Opencard: Pražané na něj přispěli zhruba miliardou korun ze svých daní, aby zjistili, že je pro město nevýhodný a že zisky z něj jdou soukromé firmě Haguess a dalším sedmi firmám s neprůhlednou vlastnickou strukturou, z nichž některé mají spojitost s lobbistou Romanem Janouškem. Ten velmi dobře vycházel s celou pražskou radou včetně bývalého primátora Pavla Béma (ODS).
  • Milionové zlaté padáky pro odstupující managery DP: Sedm členů vedení DP si při svém vyhazovu v roce 2011 rozdělilo celkem 8,6 milionu korun. Bývalý ekonomický ředitel Ivo Štika dostal „bolestné" 2,8 milionu korun, podobně jako „zimní král" Jaroslav Stůj, který DP v té době vedl dva měsíce.
  • Exekuční aféry: Za jízdu načerno může přijít exekuční příkaz třeba po deseti letech. Výsledek? Pohledávka 824 Kč (cena jízdenky a pokuty) + exekuce 19 000 Kč, o které se rovnou měrou podělí advokát (jeho pracovní úkon v této kauze zabere 5 minut) a exekutor. Že byly pokuta splacena? Že šlo možná o podvod revizorů a dotyčný ani načerno nejel? Že mohl vaše jméno a adresu udat úmyslně jiný černý pasažér namísto svého? Máte smůlu! Presumpce neviny v tomto případě neplatí! Pokud léta neschováváte doklad o zaplacení pokuty nebo nemůžete doložit, že jste byli na úplně jiném místě, nemáte šanci se exekutorům bránit.

"Ti lidé nechápou, o co jde." Filozof Kroupa varuje před ukrajinskou kapitulací | Video: Tým Spotlight
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama