reklama

Jak vybrat kolo sobě i dětem na míru

Jízdní kola se stále vyvíjejí a zdokonalují, jízda na nich je snazší a pohodlnější. Jak se v nich ale vyznat a zvolit mezi mnoha kategoriemi to pravé? O výběru a úpravě kola na míru jsme si povídali s odborníky ze Ski a Bike Centra Radotín.

Foto: Isifa/Thinkstock

Jízdní kola se stále vyvíjejí a zdokonalují, jízda na nich je snazší a pohodlnější. Jak se v nich ale vyznat a zvolit mezi mnoha kategoriemi to pravé?

Nekupujte kolo v pytli! Vyzkoušejte si ho o testovacím víkendu a nechte upravit na míru, aby se vám na něm opravdu pohodlně jezdilo. Zvolit horské kolo, nebo silniční? Jak nastavit výšku sedla? Troufnout si na nášlapné pedály s tzv. kufry, nebo raději šlapat na volno? Co všechno vám dokáže nabídnout specializovaná cykloprodejna? O tom jsme si povídali s odborníky ze Ski a Bike Centra Radotín.

Horáka, treka, nebo silničku?

Milujete lesní cesty, a tak zvolíte raději horské kolo? Bude celoodpružené, nebo se spokojíte s odpruženou přední vidlicí? Jezdíte většinou po silnici? Tak to nejspíš sáhnete po treku, abyste se méně nadřeli. Nebo snad zvolíte lehounké kolo silniční, protože zpevněným cestám a rychlosti dáváte zásadně přednost?

Ani tak není snadné se rozhodnout - typů kol je spousta i v jednotlivých kategoriích. Správnou volbou pláště můžete trekové kolo přiblížit horskému nebo si naopak ulehčit jízdu na horském kole po silnici - prostě čert aby se v tom vyznal! Proto stále více lidí vybírá kola přímo na bezplatném testování.

Čtěte také: S dětmi na kole od narození: Jak vybrat vozík a sedačku

"Testování pořádají většinou na jaře některé specializované cykloprodejny. Každý si může vyzkoušet i více modelů jízdních kol různých kategorií. Považuji to za jediný způsob, jak najít typ kola, který bude skutečně nejvíce vyhovovat. Nic nenahradí osobní zkušenost," doporučuje Lukáš Princ ze Ski a Bike Centra Radotín.

Testování napoví typ kola, ale také může dát odpověď, pokud váháte mezi dvěma rámovými velikostmi nebo mezi hliníkovým a karbonovým provedením. A pokud nemáte sami zkušenosti a nakupujete pro svého potomka, radu odborníka na místě jistě oceníte.

BG fit ušetří spoustu bolesti

Co je BG fit? Komplexní program uzpůsobení optimálního cyklistického posedu, určený pro všechny kategorie kol. Díky kombinaci fyzického vyšetření odborníkem a záznamu kamery umožní nastavit kolo přímo na míru každému cyklistovi. Zohlední stavbu těla, zdravotní stav, vrozené indispozice či poúrazové stavy a umožní nastavení výšky a úhlu sedla, jeho předozadní pozice, výšky řidítek, úhlu a délky představce, úpravu bot a jejich pozice na pedálech. Výsledkem je posed, kdy vás z kola nebolí záda, ruce ani nohy, ale přitom šlapete na vrcholu svých možností s co nejmenším vynaložením energie.

Náš tip: Užijte si 3 dny v Českém Švýcarsku (kolo s sebou)

"Dříve jsme u cyklistek obdivovali ženské půvaby, ale od doby, kdy se věnujeme BG fitu, jim spíše kontrolujeme úhel nohou," usmívá se Pavel Cvach ze Ski a Bike Centra Radotín. "Když totiž jedu po cyklostezce, půlka lidí, které míjím, má kolo nastavené hodně špatně, zbytečně se na něm dře a trápí. BG by jim mohlo jízdu značně ulehčit, základem metody je totiž nepřizpůsobovat tělo kolu, ale kolo tělu."

Pohodlí zajistí výška sedla

Jak BG fit probíhá? V úvodním rozhovoru se do programu zaznamenají prodělaná zranění, potřeby a cíle cyklisty. Projdete také vyšetřením, které stanoví rozsah pohybu, zdravotní omezení, délku stehenní a holenní kosti, šířku sedacích kostí a výšku kyčlí, stav nožní klenby a svalstva nohou, břicha i zad, ale také dynamiku pohybu.

Výsledkem je určení šířky sedla, nastavení jeho výšky a vzdálenosti od řidítek. Pozice sedla (mělo by být vodorovně) v kombinaci s nastavením nášlapů určí správný úhel mezi holenní a stehenní kostí. Ten by měl být takový, že při došlapu v dolní úvrati je v jedné kolmé linii koleno a střed osy procházející mezi kloubem palce a malíku. Cyklista by neměl být při uchopení řidítek ani příliš natažený, ani nahrbený a řidítka by měla být ve stejné výšce jako sedlo.

Nebojte se nášlapů!

Zarputile se odmítáte cvaknout do nášlapných pedálů, protože je vám jasné, že byste se v nich přizabili? Děláte chybu! "Jděte do toho - je velký rozdíl, když šlapete na čtvrt otáčky, nebo na tři čtvrtiny," radí Jakub Regula ze Ski a Bike Centra Radotín. Správně nastavené nášlapy navíc zafixují chodidlo, a tím i celou nohu ve správné poloze.

Optimalizace záběru, vyrovnání kyčlí, kolene a chodidla, ale také případná disproporce v délkách dolních končetin se nakonec srovná vložkami a klíny do bot. Pohodlí dotáhne tvrdší sedlo v kombinaci s pohodlně vycpanými cyklo kalhotami (příliš měkká sedla mají na následek zapaření a jízdu "na vlkovi") a rukavice s gelovými vycpávkami.

Vše zmíněné se samozřejmě týká i kol pro děti, i když v tomto případě půjde spíš o teenagery nebo sportovce, kteří jezdí závodně. Jedinou nevýhodou BG fitu je náročnost časová a finanční. Na testování strávíte 4 hodiny, kdy de vám plně věnují, a zaplatíte za něj 3900 Kč. Pokud tedy máte kolo ze supermarketu, je to zbytečná investice. Jestliže ale chcete jezdit často a do svého koníčku trochu investujete, určitě se vám vyplatí.

zdroj: skiservis.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jdu zahrabávat mrtvé ptáky aneb Povedené dětské hlášky

Nejkrásnější pražské atrakce - děti tam vydrží hodiny

Zahradní nábytek: Kovový, plastový nebo dřevo?

Pojistěte si ho!

Nové, zajímavé pojištění jízdních kol uvedla na český trh ERV Evropská pojišťovna. Kryje totiž i běžné situace, do kterých se majitelé kol v ČR dostávají. Vztahuje se nejen na krádež z objektu, ale také na krádež z volného prostranství, auta či nosiče na kolo, dále na loupež, poškození či zničení nehodou nebo při přepravě a vandalismus. Pojistné plnění dosahuje 100 000 Kč a spoluúčast je 10 %.

Kolo vašich snů

Vyrobí vám ho legendární americký výrobce jízdních kol Trek. Vy si prostřednictvím počítačové aplikace vytvoříte špičkové značkové kolo přesně podle svých představ včetně vlastního návrhu designu a komponentového osazení. Služba se jmenuje Project One a týká se silničních topmodelů Madone 6 a 7, Domane 6 a Speed Concept 9. Kola jsou vyráběna ručně v USA a vyladěna přesně pro postavu a styl jízdy klienta. Celková cena kola včetně úpravy se pohybuje od 70 000 do 100 000 Kč.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama