reklama

Jak tráví volno české rodiny s dětmi?

V tomto bodě se realita a představy dost rozcházejí, zatímco by Češi chtěli prožívat společné volno aktivně, na výletech do přírody nebo na hrady a zámky, spousta z nich nakonec skončí procházkou po nákupních centrech.

Výlet, rodina
Výlet, rodina | Foto: Profimedia.cz

V tomto bodě se realita a představy dost rozcházejí, zatímco by Češi chtěli prožívat společné volno aktivně, na výletech do přírody nebo na hrady a zámky, spousta z nich nakonec skončí procházkou po nákupních centrech.

Vyplynulo to z průzkumu agentury STEM/MARK, který uskutečnila pro značku Veselá kráva. Jak se při něm ukázalo, většina českých rodičů s dětmi ve školním a předškolním věku (78 %) věnuje téměř každý víkend rodině. Více než polovina rodin považuje za ideální strávit společný volný čas aktivně, a to buď výlety do přírody nebo poznáváním památek. Přesto však rodiny vytouženým aktivitám věnují méně času, než by samy chtěly. Naopak nakupování v nákupních centrech je na předposledním 23. místě v lákavosti, nicméně ve skutečnosti jde o sedmou nejčastější víkendovou  činnost.

Pohyb a poznání

Jako ideální víkendovou aktivitu respondenti spontánně uváděli výlet do přírody (18 %), návštěvu aquaparku nebo bazénu  (9 %), putování po horách (7 %), cestování po ČR (6 %), jízdu na kole, aktivní sport, výlet do zoo, lyžování, turistiku nebo spaní ve stanu. Část lidí  by ráda cestovala do zahraničí (15 %) nebo k moři či na jachtu (13 %). Zbývající by volili odpočinek blíže k domovu, ať už u vody (6 %), v zábavním parku (3 %), na dětském hřišti, při dobrém obědě v restauraci, v klidu na zahradě při opékání buřtů nebo grilování, návštěvou kina nebo pobytem v lázních. Současný chrám konzumu - nákupní centra - považuje za vhodné místo ke strávení ideálního víkendu překvapivě pouze 1 % dotázaných rodičů.

A jaká je realita?

Poněkud odlišná. Průzkum sice ukázal, že polovina rodin (52 %) jezdí na výlety do přírody alespoň jednou za měsíc, celkem 39 % dotázaných jde alespoň jednou za půl roku do multikina a 21 % do aquaparků, ale... Skoro polovina rodin (48 %) sleduje každý druhý víkend nebo ještě častěji videa a DVD doma. A návštěva nákupních center, která patří v žebříčku lákavosti na předposlední místo, je ve skutečnosti sedmou nejčastější víkendovou
činností. Alarmující je fakt, že 69 % rodin s dětmi ve školním a předškolním věku nikdy nenavštěvuje divadla a koncerty vážné hudby, což ostatně nečiní přibližně stejná část celé populace bez ohledu na to, zda potomky mají či ne.

Rozhodují ženy dobře?

Další zajímavá zjištění ukazují, že ve 48 % rozhoduje o víkendových aktivitách žena, ve 33 % muž a pouze v 9 % děti. Ty také překvapivě mají skutečně volného času pro sebe vlastně málo. Jejich týdenní program je natolik nabitý nejrůznějšími řízenými aktivitami (sportovními tréninky, uměleckými koníčky) a víkendový zase vyplňují ne vždy ideální rodinné aktivity, takže na volné „poflakování? nezbývá čas. Nehledě na to, že zejména ve větších městech je vlastně nebezpečné a společensky nežádoucí nechávat dítě bez dozoru jen tak venku na ulici.

Jenže příliš časté řízení dítěte neumožňuje rozvoj kritického myšlení a omezuje kreativitu. Dítě, které je zvyklé se po většinu života podřizovat pokynům a organizaci, kterou pro něj ve většině případů nachystali dospělí, se pak bude chovat jako ovce - půjde tam, kam stádo. Ale bude v bezpečí.

A co si o těchto trendech myslíte vy, naši čtenáři? Je to dobré, špatné, nebo prostě nevyhnutelné? Jaké jsou vaše zkušenosti? Diskutovat o tom můžete pod článkem.

zdroj: stemmark.cz, iris-ops.cz

Zpátky pod stromy!

Aktivita s tímto názvem se snaží přijít na kloub „skleníkové výchově": kritizuje ji, protože podle ní neumožňuje dítěti zdravý fyzický a psychický vývoj, když ho uzavírá do virtuálního světa, k počítačům, do různých zájmových kroužků nebo kamkoli jinam, kde se prcek nemůže věnovat běhání venku, házení, šplhání, skákání, zápasení, získávání nejrůznějších zkušeností hmatem, sluchem, zrakem, ochutnáváním neřízeným pobytem v přírodě.

"Ti lidé nechápou, o co jde." Filozof Kroupa varuje před ukrajinskou kapitulací | Video: Tým Spotlight
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama