reklama

Jak by se měli učitelé bavit s dětmi o uprchlících?

Jak by se měli učitelé bavit s dětmi o uprchlících? Co když mají rodiče jiný názor než škola?

Foto: Thinkstock

Učitelé občanské nauky nabízejí manuál na horké problémy dneška. Rodičům se nelíbí.

Sdružení učitelů občanské výchovy a základů společenských věd Občankáři.cz nabídlo na svém webu kolegům i veřejnosti metodiku a pracovní listy k výuce na téma uprchlictví. Jejich cílem je vybízet žáky k solidaritě a pomoci potřebným.

A co na to rodiče? Na otázku v anketě iDnes "Líbí se vám iniciativa učitelů občanské výchovy?" odpovědělo 4688 "ne" a pouze 592 "ano".

Jak to, že se oficiální stanoviska státu a školy tak rozcházejí s názory veřejnosti? Ovládla snad většinu Čechů xenofobie?

Co žákům ve škole říkat

Metodika je dílem metodičky Petry Slámové a má dvě části. Lekce Kdo a proč utíká? je určena žákům 1. stupně ZŠ, lekce Opouštím svůj domov je zaměřena na žáky 2. stupně. Cílem obou je seznámení s tématem uprchlictví formou přiměřenou věku, pomoc žákům pochopit podstatu problému a vytvořit si na něj vlastní názor bez předsudků a interpretací ovlivněných médii.

Doporučujeme: Nejmladší manželé: Nevěstě byly 3 měsíce, ženichovi rok

Kdo a proč utíká: Žák se seznámí s pojmy uprchlík, migrace, emigrace. Na základě konkrétních příběhů uprchlíků pak vyhledává informace vztahující se k jednotlivým státům, odhaluje důvody emigrace a vciťuje se do pocitů uprchlíků. Uvědomuje si důležitost a potřebnost domova jako místa bezpečí. V hodině se pracuje s knihou Robinson Crusoe.

Opouštím svůj domov: Žák charakterizuje domov jako místo jistoty a bezpečí. Seznamuje se s pojmem uprchlík, migrant, azyl, azylant, s důvody emigrace a s možnostmi pomoci. Na základě konkrétních příběhů uprchlíků poznává důvody pro udělení azylu v ČR. Lekce má vybízet žáky k solidaritě a pomoci potřebným.

Co když si rodiče myslí něco jiného?

Uprchlictví je velmi kontroverzní společenské téma, kde se názory veřejnosti a její politické reprezentace nemusí zcela shodovat. Jak to řešit? Možná návod dodala ministryně školství Kateřina Valachová. Jak uvedla v on-line rozhovoru se čtenáři iDnes, děti mají mít možnost "přirozeně se bavit o tom, co se děje, s rodiči a učiteli". Jinými slovy řečeno: Ať si názor udělají sami.

Čtěte také: Uprchlíci a TBC: Čeho se máme bát a jak se chránit?

Co se však stane, když budou rodiče říkat dítěti jednu věc a učitelé pravý opak? Podle Petry Slámové je to dobře, učitelé se tak mohou pokusit "nabourat stereotyp myšlení", který si dítě přinese z rodiny.

Jaký dopad ovšem bude mít tato dvojakost na názory nejmladší generace, těžko předvídat. Ztratí respekt a důvěru rodič, protože paní učitelka ve škole říká něco jiného? Nebo naopak přijde o kredit škola?

Co říkáte svým dětem o uprchlících doma vy? A co by jim podle vás měli říkat ve škole? O tom můžete diskutovat pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Výchovné tresty, které opravdu fungují

5 nejdražších panenství světa: Prodaly se za miliony?

9 chytrých triků, jak pracovat lépe a zároveň méně

Češka ve výběru 50 feministek světa: Nejsem extremistka, svět může být spravedlivější | Video: Daniela Drtinová
reklama
reklama
reklama