reklama

Co jíst pro otěhotnění? Bude vám to chutnat!

Jak má vypadat strava pro nastávající maminky?

Foto: Thinkstock

Jestliže plánujete miminko, měla byste na svém jídelníčku začít pracovat s předstihem. Platí, že čím dříve, tím lépe, ideální je alespoň rok před otěhotněním. Nemusíte se však lekat, nepůjde o velké změny.

Jestliže žijete zdravým životním stylem, zase tolik se toho pro vás nezmění. Strava pro nastávající maminky má obsahovat složky výživy odpovídající zásadám správné výživy, vyjádřeným potravinovou pyramidou. Změní se trochu jejich poměr a něco málo doplníte.

Na podporu plodnosti je třeba zejména dostatek vitaminů B6, B9 a B12, D a E, minerálů a prvků jako vápník, hořčík, zinek, selen, železo, jód a omega-3 mastné kyseliny. Pokud jich nemáte dost z přirozené stravy, klidně sáhněte po výživových doplňcích.

Jaké potraviny zvýší ženskou plodnost?

Základ představují mléčné výrobky, zdroj vápníku. Ideální je vypít každý den 1/2 litru plnotučného mléka, kakaa nebo nápoje z kysaného mléka. K jídlu potom volte živý bílý jogurt, šlehaný tvaroh a přírodní sýry.

Neobejdete se ani bez masa, zdroje železa: Alespoň třikrát týdně byste si ho měla dopřát v nějaké zdravé úpravě: vařené, dušené či grilované. Doporučuje se hlavně libové drůbeží, hovězí, králičí jehněčí a telecí. Jednou týdně ho pak doplňte tučnou rybou (losos, sardinka, sleď) kvůli omega-3 mastným kyselinám. A pokud je máte rádi, dopřejte si ve vhodných měsících ústřice kvůli obsahu zinku, důležitého pro početí.

Doporučujeme: Babské rady: K dítěti pomůže ananas a grep

Zapomeňte na bílé pečivo, které nahradíte celozrnným a luštěninami (čočka, hrách, fazole), případně obilninovými kašemi. Jídelníček potom v přiměřené míře doplní brambory, rýže a těstoviny. Jednoduché cukry, jež mohou komplikovat početí, tak nahradíte složenými sacharidy.

Ovoce a zelenina? Jasně! Ovoce (meloun, grapefruit, rozinky, pomeranče) je vhodné každý den jako dopolední svačinka, zelenina v podobě salátu zase na odpoledne. Antioxidanty z borůvek a malin můžete doplnit jednou týdně ve formě kompotu, vhodné je i avokádo, kukuřice, syrová červená řepa a kadeřavá petržel, cibule, česnek, kořenová a listová zelenina. Aspoň jednou týdně si dopřejte syrovou mrkev.

Také vejce jsou důležitá. Bílky můžete bez omezení, žloutky až pětkrát týdně. Z tuků dejte přednost rostlinným a z olejů lisovaným za studena. Vhodným doplňkem stravy jsou potom vlašské ořechy, dýňová, sezamová, slunečnicová semena a pivovarské kvasnice.

To vše zapijete alespoň dvěma litry čisté vody, případně ovocného čaje denně.

Vitamin B9: Zázračná kyselina listová

Pro sebe jste už udělala, co se dalo, teď ještě pro miminko. K normálnímu růstu a vývoji plodu je zcela zásadní dostatek vitaminu B9 neboli kyseliny listové.

Jak už prozrazuje název, najdete ji především v listové zelenině (ledový salát, čínské zelí, hlávkový salát, zelí, kapusta, špenát). Dobrým zdrojem jsou i výše zmíněné kvasnice, květák, brokolice, zelený hrášek, fazolové lusky a červená řepa, celozrnné pečivo, mango, avokádo, pomeranče, banány, třešně, višně, jahody, maliny, angrešt, vlašské a pistáciové ořechy či měkké sýry.

Čtěte také: Nohy nahoru a další rady jak otěhotnět

Problém je, že vařením se zničí až 95 % vitaminu B9 a jeho vstřebatelnost ze syrových potravin je zhruba poloviční. Proto se v těhotenství užívá kyselina listová také formou výživových doplňků.

Co opravdu omezit?

To určitě víte, jde převážně o zásady zdravé stravy. Drogy, alkohol, kouření - jasné NE. Nastávajícím maminkám nesvědčí ani rafinovaný řepný cukr (nahraďte ho medem nebo surovým hnědým cukrem) a výrobky z bílé mouky, máslo, vepřové sádlo a majonézy, kuchyňská sůl (solte raději mořskou a méně), játra a vnitřnosti (vysoký podíl vitamínu A může poškodit plod), káva (alespoň ji omezte a pijte s mlékem, které snižuje vstřebávání kofeinu) a další nápoje s kofeinem, burské oříšky, uzeniny, konzervy.

Zdá se vám to jako příliš mnoho omezení? Ale ne! Když se nad tím vším zamyslíte, zjistíte, že stačí dodržovat zásady zdravé výživy a přidat kyselinu listovou. Tu těhotným ženám předepíše gynekolog víceméně automaticky. A o zbytek se postará moudrá matka příroda.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Baby brain efekt aneb Hloupnou ženy na mateřské?

Gordonova metoda: Jak zvládnout hádku s dítětem

Chcete otěhotnět? Jezte "potraviny plodnosti"!

Děsuplný Flegr a zlehčující Šmucler. Debatu o covidu je třeba změnit, říká psycholog | Video: Kristýna Pružinová, Martin Krepindl
reklama
reklama
reklama