reklama

10 superpotravin pro správný vývoj mozku miminka

Mozek miminka se začne tvořit již tři týdny po početí a jídlo, které matka v těhotenství jí, hraje velmi důležitou roli v jeho vývoji.

Foto: Thinkstock

Mozek miminka se začne tvořit již tři týdny po početí a jídlo, které matka v těhotenství jí, přitom hraje velmi důležitou roli. Pro správný vývoj je zapotřebí široký okruh živin, proto by se nastávající maminka měla snažit jíst stravu zdravou a pestrou.

Mezi potravinami jsou však některé, které svou výživností opravdu vynikají. Které to jsou a co prospěšného obsahují, prozradí expertka na výživu v těhotenství Victoria Wells.

Sardinky - DHA

Sardinky, stejně jako ostatní tučné ryby, jsou bohatým zdrojem kyseliny dokosahexaenové (DHA), která podporuje zralost mozku a centrálního nervového systému. U sardinek je navíc méně pravděpodobné, že budou kontaminované rtutí, jako tomu je u spousty jiných ryb, a také obsahují potřebný vitamin D.

Doporučujeme: Dokdy se stát matkou a kdy už je to nezodpovědnost?

Doporučení: Těhotným ženám se doporučuje konzumovat alespoň dvě porce ryb týdně, z nichž jedna by měla zahrnovat právě rybu tučnou (sardinky, makrely, sleď, tuňák, amur, tolstolobik, úhoř).

Čočka - železo

Železo je velmi důležité, protože ovlivňuje produkci chemických látek v mozku a tvorbu myelinu, který je zásadní pro řádné fungování nervové soustavy. Nedostatek železa může vést ke zhoršenému duševnímu rozvoji.

Doporučení: 14,8 mg železa denně během těhotenství (porce čočky poskytuje 6,6 mg). Vtřebávání železa zvyšuje kombinace čočky s vitaminem C, takže při přípravě jídla přidejte například papriky, zelí nebo rajčata.

Řecký jogurt - jód

Světová zdravotnická organizace WHO varuje, že nedostatek jódu během těhotenství je hlavní příčinou zbytečných psychických problémů. Skvělým zdrojem jódu jsou kromě ryb a mořských plodů i jogurty, do kterých se dnes jód uměle přidává (je tak zajištěn jeho pravidelný přísun). Navíc řecký jogurt má i víc bílkovin, které působí jako prevence proti nízké porodní hmotnosti.

Doporučení: v těhotenství 250 mikrogramů jódu denně. 150 g řeckého jogurtu obsahuje 50 - mikrogramů jódu.

Špenát - foláty

Miminko potřebuje přirozeně se vyskytující kyselinu listovou ve špenátu k vytváření nukleových kyselin, které tvoří DNA, a k regulaci buněčného metabolismu. Ve špenátu obsažené antioxidanty také chrání mozkovou tkáň dítěte před poškozením.

Čtěte také: Co jíst pro otěhotnění?

Doporučení: v těhotenství 800 mg kyseliny listové denně. 180 g dušeného špenátu poskytuje 262,8 mikrogramů a 80 g syrového špenátu poskytuje 154 mikrogramů. Špenát k další dušené zelenině přidávejte vždy před koncem přípravy, zachová si tak důležité živiny.

Vejce - cholin

Vejce jsou výborným zdrojem bílkovin a železa, které jsou životně důležité pro vývoj mozku miminka. Mezi superpotraviny se vejce řadí díky vysoké hladině cholinu, který je nezbytný při vývoji paměti a celoživotní schopnost učit se.

Doporučení: 450 mg cholinu na den. Nejbohatším zdrojem jsou žloutky - jedno natvrdo uvařené vejce obsahuje 113 mg.

Para ořechy - selen

I nedostatek selenu může ovlivnit vývoj mozku vašeho dítěte. Výborným zdrojem selenu jsou například para ořechy, které jsou rovněž bohaté na mononenasycené tuky.

Doporučení: 60 mikrogramů selenu denně, což je množství, které obsahuje jeden para ořech.

Arašídy - vitamin E

Arašídy jsou skvělé lehké jídlo, které je bohaté na bílkoviny, niacin, mononenasycené tuky a kyselinu listovou. Vysoký obsah vitaminu E se výborně doplňuje s DHA a chrání membrány mozkových buněk miminka. Zvolte ale arašídy pražené nesolené nebo přírodní ve skořápce, které obsahují větší množství antioxidantů.

Více o stravování v těhotenství se dozvíte na Babyweb.cz>>

Doporučení: 3 mg vitaminu E denně.

Dýňová semínka - zinek

Dýňová semena jsou vynikajícím přírodním zdrojem zinku, který je zásadní pro budování struktury mozku a také pro aktivaci oblasti informačních technologií, které přijímají a zpracovávají informace.

Doporučení: 10 mg zinku denně během těhotenství. Celá vyloupaná pražená dýňová semínka obsahují asi 10 mg zinku na 100 g.

Sladké brambory - betakaroten

Betakaroten se v těle mění na vitamin A, nutný pro vývoj centrálního nervového systému.

Doporučení: 700 mikrogramů denně. Výborným zdrojem jsou sladké brambory s oranžovou dužinou. Pečte je v troubě celé se slupkou s hoblinkami másla po dobu 30 minut.

Avokádo - mononenasycené mastné kyseliny

Avokádo obsahuje vysoké množství kyseliny olejové, která pomáhá vytvářet a udržovat myelin, ochranný povlak kolem nervů v centrálním nervovém systému.

Doporučení: 25 - 35 % z vašeho denního příjmu kalorií by mělo pocházet z tuků, v ideálním případě tuků mononenasycených.

zdroj: Babyweb.cz, motherandbaby.co.uk

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Kila jako na houpačce početí nesvědčí

Škola má roli fackovacího panáka, říká školní psycholog

15 důvodů, proč je lepší bydlet na vesnici

Skrytý poklad naproti Národnímu divadlu. Interiér Akademie věd je impozantní | Video: TV Architect

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

reklama
reklama
reklama