reklama

Poprvé i slovní ohodnocení ke známkám

Praha - Dnes poprvé dostali žáci devátých tříd a jejich maldší spolužáci kromě známek na vysvědčení i slovní ohodnocení. Především kvůli přijímacím zkouškám na střední školy a gymnázia.

Většina školáků našla v dnešním pololetním vysvědčení známky, někteří ale místo nich na něm mají i slovní hodnocení.

Ve výstupním hodnocení by mělo být napsáno, jaké jsou vlastnosti, schopnosti a nadání žáků.

Vysvědčení přebíralo přes 919.000 žáků základních a více než 523.000 žáků středních škol.

Výstupní hodnocení dnes spolu s většinou ostatních deváťáků poprvé dostala i Tereza Hášová ze Základní školy Na Smetance v Praze 2. "Mě to hodně zajímalo, určitě to řekne mnohem víc než vysvědčení, které jen ukazuje, jak je člověk schopný se něco nabiflovat," soudí.

Zatímco pololetní známky už většina dětí znala dopředu, popis svých vlastností od třídní učitelky Věry Brožové si žáci se zaujetím četli a konzultovali ho se svými spolužáky.

Napsat výstupní hodnocení podle Brožové nebylo vůbec jednoduché. "Chtěla jsem vystihnout to nejpodstatnější, ty nejzávažnější vlastnosti i s perspektivou dalšího rozvoje dětí," řekla Brožová. Bylo pro ni ale velice těžké napsat do nich něco negativního. "Je to velice křehká záležitost, každé slovo se dá napadnout," soudí. Věří ale, že žáci díky hodnocení poznají své klady nebo nedostatky.

Střední školy by také výstupní hodnocení měly zahrnout jako jedno z kritérií při přijímacích zkouškách. "Jak tuto možnost využijí, bude na nich," řekla Brožová. Brožová o podobě výstupního hodnocení diskutovala i s rodiči.

Na začátku hodiny s důvody jeho sepsání a jeho obsahem seznámila i žáky. "I když jsem se snažila o maximální objektivitu, dávám v něm najevo i svůj vztah k vám," řekla třídě. Většina žáků si ho schová, bude to dobrá vzpomínka, soudí.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama