reklama

Genitálie jako otisk prstu. I nebinární dokazují, že tvar ženského pohlaví je unikát

Každá vulva je jiná stejně jako otisk prstů, hlásá nová kampaň britské značky menstruačních pomůcek Callaly. Aby diverzitu pohlavních orgánů jasně ukázala, oslovila deset ambasadorek, které otiskly své genitálie do sádry. Mezi nimi i nebinární transgender člověk.

Foto: Shutterstock

Mýtus o perfektně tvarované vulvě chce vyvrátit kampaň britské značky menstruačních pomůcek Callaly. Podle jejího výzkumu má až čtvrtina lidí negativní vztah ke svým genitáliím a jedna z pěti respondentek ve věku 16-24 let dokonce uvažovala o tom, že by si vulvu sama "ořezala" či vybělila. Na to proto značka zareagovala a vytvořila kampaň, jejíž tvářemi je deset lidí s různými příběhy. Na podporu do sádry všechny zúčastněné otiskly své vlastní pohlavní orgány s cílem poukázat na jejich různorodost. Mezi nimi byli i nebinární lidé. 

40 procent lidí ve věku 16-24 let a o tři procenta méně lidí v rozmezí 25-34 let si přeje, aby mělo úhlednou, elegantní a symetricky tvarovanou vulvu. Téměř třetina lidí ve věku 16-35 let se pak obává, zda je jejich pohlavní orgán "normální". S těmito výsledky přišel výzkum britské značky ekologických menstruačních pomůcek Callaly.

A tato čísla bohužel nekončí. 22 procent respondentek v kolonce 16-34 let a 15 procent v kolonce 25-34 let dokonce zvažovalo, že by si vlastnoručně své genitálie upravilo či vybělilo. S tvrzením, že cítí příliš velký nátlak na to, aby měly perfektní vulvu a že tento diktát musí přestat, souhlasila více jak polovina 16-24letých dotazovaných a 40 procent 25-34letých. 

Tato fakta prezentuje značka v kampani pod názvem We Need to Talk About Vulvas (v překladu: Potřebujeme mluvit o vulvách). Jejím cílem je vyvrátit mýtus o perfektní vulvě a středobodem projektu jsou reálné příběhy deseti ambasadorek. Ty sdílí své životní zkušenosti, které ovlivnily vztah k jejich genitáliím. Objevuje se v nich změna genderu, kulturní stigma, sexuální zkušenost, handicap i touha po labioplastice (plastická operace stydkých pysků). Aby se jasně v kampani ukázalo, že tvarování ženských pohlavních orgánů je rozdílné, své genitálie ambasadorky otiskly do sádry, které jsou k vidění na několika fotografiích. 

Mezi zúčastněnými je například i nebinární trans muž Vic z Londýna, jehož vulva se fyziologicky změnila po užívání testosteronu. "Genitálie nemají vypadat tak, jak je vidíme v mainstreamové pornografii. Přitom právě pornografie je prvním místem, kde mladí lidé vidí jiné pohlavní orgány, než mají oni sami. Žádné ale nejsou stejné," říká Vic na stránkách značky, která v textech zdůrazňuje, že každá vulva je jedinečná jako otisk prstu. 

Značka Callaly na svých stránkách poskytuje také vzdělávací materiály a informace pro odbornou i neodbornou veřejnost. Každý z ambasadorů vypráví, jak jej ovlivnila právě neadekvátní sexuální výchova ve škole nebo pornografie. Cílem projektu je zaplnit prázdné informační místo, a ukazuje tak reálné obrázky, prezentuje názory odborníků a vznáší apel na to, aby se vulvě říkalo vulva. 

Značka, která na trh přivedla tzv. tampliner (jež kombinuje tampon společně s minimalistickou "vložkou" a který časopis Time zařadil mezi nejlepší vynálezy roku 2020), se přidává k dalším zahraničním projektům, jež chtějí posílit sexuální zdraví. A to tím, že mění perspektivu, kterou se díváme (nejen) na ženská těla a přirozené biologické procesy. 

Příkladem může být oceněná značka holicích potřeb Billie, která ukázala ženy s pubickým i jiným ochlupením. S ekologickým brandem menstruačních pomůcek Natracare se zase spojila modelka a influencerka Jessica Meganová, která na Instagramu zveřejnila fotografii, na níž nosí maxi vložku. Cílem těchto kampaní je minimalizovat stigma a pocity trapnosti výměnou za otevřenou a upřímnou konverzaci.

Girstlová: Mnoho rodičů udělalo z dětí manažery čehokoliv. Umět řemeslo je hodnota | Video: Daniela Písařovicová
reklama
reklama
reklama