reklama

Nejrychlejší lokomotiva už vozí lidi. Z Prahy do Brna

České dráhy si vlak půjčily z Rakouska

Foto: Siemens

Praha/Brno - Dnes poprvé svezou cestující expresů Českých drah mezi hlavním městem a moravskou metropolí moderní lokomotivy Taurus německé výroby.

České dráhy si nejrychlejší sériově vyráběnou lokomotivu vypůjčily od Rakouských spolkových drah.

Lokomotivy vyrábí Siemens a jsou prozatím nasazeny na čtyřech spojích z Prahy do Brna v rámci výcviku šestatřiceti pražských strojvedoucích, kteří od nového jízdního řádu povedou vlaky mezi Břeclaví, Prahou a Vídní. 

Výcvik strojvedoucích tak vstupuje do další fáze. „Pod dohledem zkušenějších kolegů začnou jezdit s lokomotivami Taurus na expresech Punkva a Špilberk," říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Taurus cvičí strojvedoucí

„Lokomotiva na těchto výkonech urazí denně více než tisíc kilometrů maximální rychlostí 140 km/h. Strojvedoucí si v tomto úseku ověří jízdu na rychlých úsecích v okolí Pardubic i změnu napájecích systémů v blízkosti Svitav," dodává mluvčí.

 „Mezi Prahou a saskými Drážďany vyjedou vlaky od 12. listopadu," uvedl ředitel odboru kolejových vozidel Jan Paroubek. „Zde mohou lokomotivy na několika úsecích dosáhnout rychlosti až 160 km/h," dodal.

S novým jízdním řádem platným od 14. prosince bude každý den v provozu na našem území osm rakouských lokomotiv řad 1116 a 1216. „Pět strojů bude jezdit na vlacích EuroCity mezi Vídní, Brnem, Prahou a Drážďany. Půjde například o spoje Zdenek Fibich, Gustav Klimt nebo Carl Maria von Weber," upřesňuje Paroubek.

Další stroje budou jezdit na vlacích z Českých Budějovic do Lince a  Salcburku.

Rakouské lokomotivy provozují na českém území České dráhy. "Strojvedoucí na vlacích do Vídně se vystřídají se svými zahraničními kolegy v Břeclavi, na vlacích do Německa v Praze či Drážďanech," vysvětlil Šťáhlavský.

Ohled na změnu napájecích systémů na hranici s Německem a různé zabezpečovací systémy tratí vyžadují při řízení odlišný postup. Ten se čeští strojvedoucí učí.

Kupovat od Siemensu České dráhy nechtějí

České dráhy lokomotivy Taurus společnosti Siemens nakupovat nebudou. „Před několika lety jsme vypsali výběrové řízení na více systémové lokomotivy, ve kterém uspěla společnost Škoda Holding. Vlak Siemens nesplnil technické zadání výběrového řízení," sdělil Šťáhlavský.

Česká lokomotiva byla představena na podzimním veletrhu Innotrans v Berlíně. Škoda zatím vyrobila dva stroje.

Moderní lokomotiva řady 1116 a 1216 Taurus s výkonem 6 400 kW je konstruována pro rychlost až 230 kilometrů v hodině. Stroj podporuje více napájecích systémů a může jezdit jak u nás, tak i v Rakousku, Německu, Slovinsku, Itálii nebo v Maďarku.

Speciálně upravená lokomotiva této řady dosáhla v roce 2006 rychlostního rekordu 357 km/h.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama