reklama
 

Návrhář je psycholog, který člověka vede stylem, říká Petra Balvínová

Přestože je Petra Balvínová především módní návrhářka, která svou novou kolekci opět představí v září na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, je tady jeden z nejpraktičtějších rozhovorů věnovaný ženám.

Foto: Marek Musil

Vystudovala Střední průmyslovou školu textilní v Liberci a léta se živila jako stylistka. Před deseti lety si založila vlastní značku TIQE a stala se velmi vyhledávanou módní návrhářkou. Svou upřímností, otevřenou myslí a přesně formulovanými názory mi učarovala.

Co vám dala škola do profesního života?

Řemeslo. Kladl se důraz na technologie a materiály. Hodně se v praxi zabývám funkčností jednotlivých oděvů. Model musí splňovat nejen estetickou, ale i funkční stránku.

Kde se vzal název vaší značky?

Mělo to být IQ tykve pro chytré ženy. Ale zatím ho za těch deset let rozluštili dva muži.

Jak to všechno začalo?

Když mi umíral tatínek, poslední, co jsem mu stačila říct, bylo, že se vrátím k návrhářství. I když začátky byly těžké, právě ten slib mě držel nad vodou.

Jakým způsobem navrhujete?

Dříve jsem navrhovala systematicky, ted už navrhuji pořád. A navrhuji pocitem. Upoutá mě například nějaké myšlenka. Když jsem například dělala svatební kolekci, tak ta byla založena na větě: "Ať je žena jakkoliv silná, čeká na muže silnějšího, než je sama, ne proto, aby omezoval její svobodu, ale aby jí dal možnost být slabá."

Čemu ve své tvorbě věnujete pozornost?

Každá žena má radost, když vypadá mladší. Hodně o sebe pečujeme, jíme zdravě, děláme si svěží make-up, podstupujeme různé kosmetické zákroky. Pocit mladistvosti může podpořit i dobře zvolené oblečení, které střihově lichotí, díky čistým střihům a kvalitním materiálům osvěží look, a žena vypadá mladší. 

Co všechno se svými zákaznicemi řešíte?

Moje zákaznice se nám časem stávají blízké a řešíme různé oblasti z jejich životů. Přesto je naší prioritou starat se o to, aby žena byla se sebou spokojená. Se svou duší i tělem.

Co to znamená v praxi? Máte výživové poradce?

Ty máme pořád. Když žena přijde a přibere pár kilo, domluvíme se, že se potkáme na půl cesty, nebudeme přešívat kalhoty,ale že ona něco zhubne. U oblečení, aby zářilo stačí, když žena zhubne a cítí se dobře. Ten výsledek je celkově pak moc hezký. Jinak se nosí oblečení, když jste spokojená sama se sebou, než když máte depresi z toho, že jste přibrala. Ale samozřejmě že když žena přibere ze zdravotních důvodů, věci jí přešijeme a vymyslíme tak, aby se v nich cítila dobře.

Jak se ženami pracujete?

Návrhář je psycholog a vede ženu stylem. Snaží se co nejvíce přiblížit k její osobnosti a pracovat s ní tak, aby se cítila co nejlépe. Oblečení pak má vcelku důležitý význam. Kolekce jsou tak připravené pro různé postavy. Mám klientky ve věku, že buď miminko čekají, mají či ho budou mít. V průběhu pár let se tedy postava velmi mění a já na to v kolekcích myslím, aby model byl nadčasový. Mnoho žen má také určité předsudky vůči své postavě, a nedovolí si nosit to či ono z toho a tohoto důvodu. Dobrý návrhář může díky důvěře tyto bloky odbourat, a žena tak více najde i sama sebe.

Kde nakupujete vy?

V obyčejné konfekci. Dospěla jsem do stádia, kdy mám ráda obyčejné věci. Mám možná tu výhodu, že rozpoznám kvalitu a i v konfekci najdu kvalitní zboží. Mám ráda jednoduchá bílá trika, černé kalhoty a rolák. Vždy to dokombinuji kvalitním kabátem či bundami. Mám ráda značky jako je Prada, Chanel, Marni, Moschino a "ujíždím" tedy spíš na doplňcích jako jsou kabelky, boty, brýle.

Co nosíte v zimě?

Kvalitní kašmírové kabáty mé značky TIQE, kalhoty a trika z konfekce. 

Kovářova kobyla?

To není kovářova kobyla. Ještě před třemi lety jsem nosila podpatky, naše šaty, byla jsem taková panenka. Ze začátku to bylo důležité, abych poznala, jak se který model nosí, jak se chová po celý den, nebo když se vypere. Byla jsem taková "osoba na zkoušku". Teď již plno věcí odhadnu a ostatní děláme na vzorcích automaticky. Přesto stále v ateliéru všechny vzorky zkouším. Je pro mne velmi důležitý ten pocit, který v modelu mám. Musí být příjemný na nošení, nikde neomezovat.

A co se stalo?

Byla jsem přejedená. Musím mít pro svou práci od svých věcí odstup.

Je pravda, že většina návrhářů má černošedobílý minimalistický styling. Vždycky jsem si myslela, že to je trochu trend a trochu póza. 

Není to trend. Ale dřív jsem si to taky myslela. Jde spíš o určitou vyzrálost.

Co by měla mít každá žena v šatníku?

Kvalitní věci. Myslím si, že se k nám už vozí kvalitní oblečení za dobrou cenu. Dá se vybrat, ale lidé se musí dívat i na etikety: košile by měla být bavlněná, svetr by neměl být akrylový, ale z vlny, protože svetr má hřát a nemá být na efekt. A pak by každá žena měla mít jedny večerní univerzální šaty. Neříkám zrovna "malé černé", ale takové, které by se daly hned vzít, kdyby ji někdo nečekaně pozval v pátek večer na večeři. K tomu i lodičky a kabelku. Jako když muž má jeden oblek. Myslím si, že muži v Čechách mají lépe uspořádaný šatník.

Není to tím, že je oblékání u mužů jednodušší, jednotvárnější?

Není. Je to tím, že ženy víc nakupují kvantitu než kvalitu.

Co konkrétně by tedy v ženském šatníku nemělo chybět?

Padnoucí spodní prádlo. Obvod pod prsy je obvod podprsenky. Takže když má někdo pod prsy 77 centimetrů, tak má podprsenku 75 a na druhém háčku by to pak mělo nositelce sedět. Dobrá podprsenka dobře vytvaruje prsa. A pozor: dobrá podprsenka rozhodně neznamená push-upka. Když jsou prsa na správném místě, tak má žena i hezčí siluetu.

Když jsme u těch rad, čím to je, že v jednom obchodním řetězci nám je stejná velikost malá a v jiném obchodním řetězci ve stejné velikosti plaveme?

V klasické konfekci vychází z konstrukční tabulky té země, v které se značka buď nachází, nebo pro kterou je určená. Od nás směrem nahoru jsou ženy větší a mohutnější, to znamená, že německá a švédská konfekce nám padne. Těm ženám, které tloustnou do bříška, bude anglická konfekce, takže pak si zajdou do Marks & Spencer a Debenhams a tam dobře nakoupí džíny. Zatímco směrem na jih jsou ženy drobnější, mají drobnější náramenice, takže ženě, která není útlá, v Zaře sako nebude. Ale nepadne tam oblečení ani vysokým ženám. To například Hugo Boss šije jinak pro Němce i Italy. Takže v první řadě, by se žena neměla rozčilovat, že má tady jinou velikost než tam, ale měla by se podívat, pro koho je oděv šitý. Pak je dobré si uvědomit, kolik vám je let. Tvar postavy se mění, když je dívce 14, ženě 25, 40 nebo 60 i přesto, že má stejnou váhu. Proto vám jinak padnou džíny v Marks & Spencer a jinak v Terranově, která cílí na mladší zákaznice.

Jaké další praktické rady máte v rukávu?

Myslím si, že v každém městě funguje dobrý krejčí či krejčová, nebo i sousedka, která dobře šije, a ženy by měly jejich služeb využívat. Takže když už investovat do kvalitního oděvu, tak investovat do oděvu ušitého na míru od krejčové z místa bydliště. 

Pojďme k Prague Fashion Weeku. Co pro vás znamená?

Zatím jsem se účastnila každého ročníku. Jsem pyšná na to, co tak malý tým této prestižní přehlídky dokáže připravit. Každý rok se to posouvá. Václav Dejčmar doopravdy podporuje českou módu. A tým okolo Lukáše Loskota je bezkonkurenční. Smekám nad jejich prací.

Jaká bude kolekce, kterou tu v září odprezentujete?

Když žena dojde k nějakému životnímu bodu, dokáže všechno opustit a jít dál bez zátěže, dochází u ní k jisté vyzrálosti a spokojenosti. Šťastná žena vyzařuje pohodu, a to jsem chtěla ve své kolekci vyjádřit. Čím je žena starší, musí pracovat na své osobnosti, aby z ní vyzařoval sex-appeal a esprit. To je její devíza. Pokud tohle v sobě bude mít, tak si od mužů i žen zaslouží velký obdiv a respekt. Co se týče konkrétně mých modelů z této kolekce, vrátila jsem se k volánkům na zadečku. Budu vycházet z pocitu čistoty, z čisté duše. Kolekce se i proto bude jmenovat PURE.


Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama