reklama

Módní bitva: Když se z barvy stane zakázaná značka

Značky zřejmě brzy ovládnou svět včetně vás. Až si totiž budete kupovat boty s červenou podrážkou, velmi pravděpodobně to bude nelegální napodobenina, ať už půjde o obuv z tržnice nebo originál z butiku Yves Saint Laurent.

Foto: Zdenka Tomis

Značky zřejmě brzy ovládnou svět. Až si totiž budete kupovat boty s červenou podrážkou, velmi pravděpodobně to bude nelegální napodobenina, ať už půjde o obuv z tržnice nebo originál z butiku Yves Saint Laurent.

Tři pruhy, fajfka, kůň s kočárem, hráč póla nebo třeba krokodýl. To už dávno nejsou jen obyčejné obrázky, které můžete kamkoli namalovat nebo jen tak vyšít na oblečení. Jsou symbolem jedné značky a žádná jiná na ně nesmí ani pomyslet, natož je někde zobrazit.

A tak to nefunguje jen v módě. Aniž bychom chtěli, firmy vyrábějící a prodávající cokoli nám lezou pod kůži a nutí nás, abychom je poznali kdykoli a kdekoli. Abychom si nejlépe několikrát denně vybavili jejich název a zboží, "kradou" pro sebe zcela běžné symboly.

Myslíme ve značkách

Proto všichni víme, co znamenají velké žluté obloučky ve tvaru písmene M, víme, co značí zelená mořská panna se dvěma ocasy nebo čtyři propletené kroužky. Anebo pět kruhů - abychom nemluvili jen o spotřebním zboží.

Nemusí přitom jít jen o obrázky. Má-li někdo na fotbale červenobílé triko, pravděpodobně nebude sparťan. Když se politik objeví s oranžovou kravatou, zřejmě nebude člen ODS.

A tento týden si svůj monopol vybojoval i Christian Louboutin, francouzský návrhář legendárních bot, které proslavila Carrie ze Sexu ve městě, ale miluje je třeba i Scarlett Johansson, Carla Bruni nebo Rihanna.

Louboutinova podrážka

Louboutin se na soud obrátil už v srpnu loňského roku poté, co jeho kolega z oboru Yves Saint Laurent uvedl řadu lodiček, které měly "jeho" červenou podrážku.

Výsledkem je, že značka pojmenovaná po návrháři, který zemřel v roce 2008, dál nesmí tuto kolekci prodávat. A samozřejmě se to týká všech dalších značek světa - červenou podrážku nyní mohou mít jen boty s podpisem Christiana Louboutina.

A to i přesto, že je představil poprvé v roce 1992, zatímco v kolekcích YSL se takové střevíčky občas objevují už od sedmdesátých let. Ve prospěch Louboutina však hovoří to, že červený spodek mají úplně všechny jeho modely. Je tedy logické, že to považuje za své poznávací znamení.

Soud ale přece jen povolil jednu podmínku - pokud by byla celá bota červená, může mít takovou i podešev.

Christianovi sice gratulujeme, ale trochu nás děsí, že všechno, na co se podíváme, na sobě má nějakou značku - a pokud ne, jde o napodobeninu něčeho. A vlastně všechno, na co si vzpomenete, je symbolem nějaké firmy.

Nakousnete jablko a hned děláte reklamu počítači, nevědomky na papír nakreslíte hvězdičku, kolem ní uděláte kroužek a rázem můžete být považováni za fanoušky jedněch legendárních tenisek. A pokud se jmenujete Lucie Vávrová a necháte někde vzkaz se svými iniciály, jeden si hned může myslet, že dostal psaní od někoho z Louise Vuittona.

Značky brzy ovládnou celý svět - ať chceme nebo ne.


"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama