reklama

Koronavirus válcuje také módní průmysl: Luxusní značky hlásí velké ztráty

Giorgio Armani místo přehlídky odprezentoval svou kolekci před prázdným sálem, čínští návrháři zrušili účast na fashion weeku v Paříži, luxusní značky hlásí propad akcií.

Foto: Profimedia.cz

Epidemie koronaviru se právě protnula s probíhajícími týdny módy v Evropě. Milánský fashion week nahlásil zrušení řady show, Giorgio Armani svou přehlídku přenášel pouze on-line, editoři a nákupčí z Číny se ve většině případů nemohli dostavit.

Hosté milánského fashion weeku také hovořili o velkém počtu volných míst na jednotlivých přehlídkách, protože prý "lidé mají strach chodit na místa, kde se shlukuje dav".

Své prezentace v Pekingu a Šanghaji zatím odložily také značky Burberry, Chanel či Prada. Pařížský týden módy se zase musí obejít bez čínských návrhářů, kterým bude umožněno ukázat své kolekce on-line.

Co bude s trhem s luxusní módou bez čínské kupní síly?

Číňané tvoří až 35 procent všech zákazníků luxusních značek. Přičemž velkou část svých nákupů dělají během prvního kvartálu, kdy se slaví čínský Nový rok. Loni ve stejnou dobu Číňané utratili u věhlasných módních domů asi 149 miliard dolarů. Podle Financial Times pařížská Avenue George V., kde se nachází řada luxusních butiků včetně značek Kenzo, Hermés nebo Bulgari, postrádá svůj obvyklý ruch a fronty složené z převážně asijských turistů. Investiční společnost Jeffries zatím odhaduje, že módní průmysl přišel kvůli epidemii koronaviru o zisk 12 miliard eur.

"Tak rádi bychom nakupovali jarní kolekce"

Komunikační kanál Telegram Buyer v Číně, který má přes 18 tisíc odběratelů, popisuje zkušenost ruské nákupčí módy, která žije a pracuje v Pekingu. Dívka vysvětluje, že zdejší práce módního průmyslu je naprosto ochromena. Řada kolegů se snaží pracovat na dálku, vybírat zboží podle fotek, čínští návrháři a výrobci textilu dávají obrovské slevy, ale jen málokdo si od nich něco objedná.

Módní průmysl se vzpamatuje ze ztrát až v roce 2021

Ještě minulý týden se zdálo, že módní průmysl dožene všechny ztráty z prvního kvartálu v druhé polovině roku. Nyní to podle studie italské firmy Altagamma vypadá, že se tak stane až v příštím roce. 

Asijský trh je skutečně pro módní průmysl naprosto zásadní. Podle dat, která uvádí Vogue Business, až 53 procent klientů například Bottegy Venety pochází z Asie, téměř polovinu pak tvoří pro Hermés či Gucci.

"Ti lidé nechápou, o co jde." Filozof Kroupa varuje před ukrajinskou kapitulací | Video: Tým Spotlight
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama