reklama

Etický přístup k módě: Kdo vyrobil vaše oblečení a z jakého materiálu?

Nestarat se o původ oblečení je v dnešní době stejné jako kouřit u kočárku s malým dítětem.

Foto: iStock

Módní průmysl patří na horní příčky žebříčku největších znečišťovatelů životního prostředí. Skrývá se za tím množství oblečení, které se vyrobí, ale také jak, kde a z čeho. Zorientovat se ve způsobu, jakým módní byznys funguje, uvědomit si, že příběh vašeho oblečení začíná dlouho před tím, než si ho donesete z obchodu domů, není jednoduché. 

Aspektů, které výroba oblečení zahrnuje a ovlivňuje, je totiž celá řada. Vezměte si třeba bavlnu. Člověk má pocit, že když je to přírodní materiál, je jeho použití zcela v pořádku. Jenže bavlník je náročný na pěstování, je náchylný k napadení škůdci, které si ale módní průmysl ve své rychlosti nemůže dovolit, protože zmenšují úrodu a prodražují surovinu. Většina dnešní bavlny je tak získávána z geneticky modifikovaného semene, díky němuž je rostlina odolnější.

Nejvíce se bavlna pěstuje v Číně, nebo také v Indii či Uzbekistánu. Odtud se musí někam dovézt. Někdy zůstane v Číně, kde z něj levná pracovní síla vyrobí tričko, které pak cestuje přes půl světa, přičemž vytvoří spoustu emisí, spotřebuje benzín, abyste si ho tady koupili a za tři měsíce vyhodili. Často do toho procesu patří ještě barvení bavlny, které když se neprovádí šetrně, zatěžuje prostředí těžkými chemikáliemi. Řeč přitom zdaleka není jen o levných řetězcích, ale i o luxusních brandech, jejichž cílem je jen nejlepší design a co největší zisk.

Existuje řešení?

Naštěstí vzniká čím dál více značek, které mají k výrobě etický a udržitelný přístup, a dokonce i některé větší značky nabízejí alespoň ucelené řady oblečení, které jsou vyrobené aspoň o něco zodpovědněji. Ten hlavní krok ale musíte udělat vy - ptát se, zajímat se. 

Výhodou je v tomto ohledu nakupování na e-shopech, kdy máte čas vše v klidu prostudovat. Ty lepší vám přímo na svých stránkách představí značky, které prodávají, jejich filozofii i detaily o zboží. Například na Zoot.cz najdete mezi značkami záložku Eko - Bio - Fér, v níž si můžete zodpovědně nakoupit v podstatě úplně všechno. Kromě toho e-shop slibuje, že bude tuto sekci v budoucnu ještě rozšiřovat. Právě zodpovědná móda se totiž stává i jeho prioritou.

Například česko-německá streetová značka Ragwear vyrábí maximálně zodpovědnou módu, která získala vegan certifikát PETA. Ten je zárukou toho, že na oblečení nenajdete ani "kapku krve" (tedy žádnou srst, testování na zvířatech, dětskou práci a podobně).

Tři námořnické symboly (kříž, srdce a kotva) v logu značky Blutsgeschwister představují víru v individualitu, kreativitu a zodpovědný přístup k životu. Konkrétně to pro firmu znamená co nejférovější nastavení vztahů mezi zaměstnanci, partnery i zákazníky. Samozřejmostí je také snaha o trvale udržitelnou produkci. Jednotlivé kousky mají dobrý poměr CPW (Cost Per Wear) a pocházejí z pečlivě vybraných materiálů.

Pořídíte tu ale třeba i ekologickou láhev na vodu Equa vyrobenou z borosilikátového skla i již recyklovaného plastu - bez BPA, zato se spoustou ekologických certifikátů. Značka navíc 10 procent ze svého čistého zisku daruje organizacím, které podporují zdravý životní styl a jsou si vědomy hodnoty přírody.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama