reklama

Chanel - móda velkých bankovek

,,Nikdy si neberte muže, který má peněženku jen na drobné!" řekla kdysi Coco Chanel, zakladatelka úspěšné značky luxusního zboží.

"Nikdy si neberte muže, který má peněženku jen na drobné!" řekla kdysi Coco Chanel, zakladatelka úspěšné značky luxusního zboží.

Gabrielle "Coco" Chanel se narodila v roce 1883. V roce 1909 otevřela svůj první malý obchod v Balsanově obchodním domě v Paříži. Velmi jednoduchý začátek pro něco, co se v budoucnu stane tak obrovským módním impériem. Tento obchodní dům byl centrem schůzek bohatých mužů a jejich milenek, kteří u Coco nakupovali dekorativní klobouky. Díky finanční podpoře svého milence, člena představenstva Balsanova obchodního domu Arthhura Apela, který v ní objevil velký návrhářský i obchodní talent, otevřela Coco Chanel roku 1910 v Paříži modistický ateliér a roku 1911 první módní salon na Rue Cambon, kde je dodnes hlavní sídlo firmy Chanel.

Paříž se roku 1916 stala díky Chanel světovým centrem módy a v té době zaměstnávala okolo 300 švadlen. Roku 1926 s příchodem "malých černých" šatů se začínají psát dějiny couture a americký časopis Vogue označuje módu Chanel za ztělesnění elegance. Coco Chanel měla mnoho milenců, ale pouze jeden muž byl pro úspěch značky určující. Pierre Wertheimer zajistil odbyt pro parfém století - Chanel No 5.

Roku 1954 se stal výhradním vlastníkem značky Chanel a po 30 let ji spravovali jeho vnuci Gérard a Alain. Na začátku druhé světové války Coco Chanel odjíždí do Švýcarska a 15 let žije mimo módní svět. K návratu k módě ji přiměje v jejích jednasedmdesáti letech vzestup značky Christian Dior, jejíž modely neuznává. Po smrti Coco Chanel získá její módní značka pověst stylu, který se hodí jen pro starší bohaté dámy. Tuto pověst mění roku 1984 nový umělecký ředitel Karl Lagerfeld, který přináší do Chanel čerstvý vítr a výrazně vylepšuje mediální obraz slavné módní značky.

Chanel nejsou jen krásné modely, ale i kabelky, doplňky, parfémy, šperky a dámská kosmetika. Každý kousek, který vzniká pod názvem Chanel, je ale vždy zárukou kvality, luxusu a vytříbeného vkusu. Kolekce Coco Chanel ovlivnily módu 20. století rozhodujícím způsobem. Obsahem její legendy je výjimečné použití sportovní obuvi, krátké černé šaty, bižuterie a odraz mužského stylu v dámské módě. Jednoduché tvary šatů a prvky pánského stylu přinášely pocit svobody a volnosti pohybu.

Kostým Chanel z tvídu nebo buklé, skládající se z krátkého saka se zlatými knoflíky a sukně délkou ke kolenům, se stal později symbolem úspěšné ženy. Páskové lodičky a twinsety rovněž patří ke klasice stylu Chanel. Dokonalý vzhled ženy se u značky Chanel neobejde bez množství náhrdelníků a řetízků, slamáčku, kravaty a prošívané kabelky se zlatým řetízkem.

Zásady a výroky

Pro Coco Chanel byl důležitý vzhled ženy a proto se tak málo zajímala o pánskou módu. "Muž si může obléci, co chce. Vždy přece zůstane doplňkem ženy." Chanel rovněž kdysi řekla: "Nejsem ani v minulosti, ani v předvoji. Můj styl sleduje život."

Zajímavosti

K přátelům Coco Chanel patřila řada umělců a politiků, například Jean Cocteau a Winston Churchill. Logo Chanel se skládá ze dvou C, ale nejedná se o začáteční písmena jména Coco Chanel. Vznik loga byl motivován jen přezdívkou Coco (dvě C ve jméně).

Filmová reklama na parfém Chanel No.5 byla natočena režisérem filmového muzikálu Moulin Rouge Bazem Luhrmannem a stejně jako v muzikálu je hlavní hrdinkou světoznámá a úspěšná herečka Nicol Kidman. Ta se stala i tváří tohoto parfému. Zajímavostí je i to, že tříminutová reklama stála neuvěřitelných 46 milionů dolarů a tak se stala nejdražší v dějinách reklamní komunikace.

Více o prestižních jménech a značkách světové módy na www.beinstyle.cz.

"Ti lidé nechápou, o co jde." Filozof Kroupa varuje před ukrajinskou kapitulací | Video: Tým Spotlight
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama