reklama

Podnikatelka Klára Rott: Aby přírodní kosmetika fungovala, musí se spojit s vědou

Po smrti otce začala mít problémy s pletí a rozhodla se, že se musí vyhnout chemickým látkám. Nenašla ale žádný přípravek, který by jí vyhovoval, a proto se vrhla do podnikání sama. Dnes prý její kosmetické výrobky nemají konkurenci. Vývoj značky zabral Kláře Rott dlouhých sedm let.

Foto: Klára Rott

Přírodní kosmetika je dnes natolik trendy záležitost, že pouštět se do podnikání s ní znamená obrovskou výzvu. Buď je váš koncept naprosto ojedinělý, nebo pravděpodobně proděláte.

Kláře Rott se ale risk vyplatil, její stejnojmennou značku oceňují vizážisté, majitelé konceptuálních parfumerií i koncoví zákazníci. 

Přírodní kosmetika z lokálních zdrojů momentálně zažívá velkou popularitu. Jak se chcete odlišit?
Snažíme se dělat věci jinak. Jako jediní v Česku si sami vyrábíme bio květinové vody, neboli hydroláty, i bio bylinné extrakty. A to vše v naší výrobě ve středních Čechách. Do kosmetiky nepřidáváme vodu, ale základ tvoří právě naše silné bio hydroláty. Nepoužíváme žádné konzervanty. Vyvinuli jsme vlastní samokonzervační systém složený pouze z bylinných extraktů a laktobacilů, který nám udrží produkty čerstvé minimálně rok. A to, že máme veškeré dostupné suroviny v bio kvalitě a podporujeme fair trade, považuji za samozřejmost.

Jak víte, že jste v Česku jediní, kdo květinové vody sám vyrábí?
Tuto informaci máme ze Státního zdravotního ústavu. Současná legislativa bohužel trochu nešťastně umožňuje nazývat se výrobcem i těm firmám, které hydroláty pouze přebalují do menších balení a následně prodávají. My nepřebalujeme, my skutečně vyrábíme.

Na co jsou vaše produkty zaměřeny?
Na péči o pleť. Jedna řada je určena pro normální a zralou, druhá pro problematickou (s akné, dermatitidou, ekzémem). U obličejových sér Harmonie je rozlišujeme na mladou od 25 let a zralou od 45 let. Nemám ráda široké portfolio produktů, které stejně staví pouze na jedné či dvou účinných látkách. Takové produkty u nás nenajdete.

Odkud pochází přírodní složky, se kterými pracujete?
Skoro z celého světa. Pokud to jen jde, snažíme se nakupovat suroviny přímo od lokálních pěstitelů a podporovat fair trade přístup. Například rooibos máme z Jihoafrické republiky, zelený čaj z Číny (z obou vyrábíme naše hydroláty), bambucké máslo z Ugandy, arganový olej z Maroka, kokosové mléko z Vietnamu, kmenové buňky ze Švýcarska, všechny včelí produkty z Doupovských hor, některé ingredience nakupujeme také v Německu, Rakousku a mnoha dalších zemích. Vstupní suroviny si bedlivě laboratorně testujeme, protože jsme bohužel zjistili, že i v bio surovinách jsou velké rozdíly.

Říkáte, že k tvorbě vlastní kosmetiky vás přivedla situace na trhu. Čím jste se zabývala předtím? Jak jste poznala, že konkurence používá ingredience, které jsou nevalné kvality?
Po ukončení studií ekonomie a managementu jsem začala podnikat. Jelikož mi v té době bohužel zemřel tatínek na rakovinu, rozhodla jsem se, že chci dělat něco smysluplného a prospěšného pro ostatní, otevřela jsem pobočky výživového poradenství. Po té tragické události jsem ale začala mít problémy s pletí. A když jsem na vlastní oči viděla, co dokážou udělat chemické látky s lidským tělem, příroda byla pro mě jediná volba. V té době jsem se začala zajímat o přírodní kosmetiku a zjistila, že na našem trhu ta opravdu kvalitní nebyla. Skoro vždy, když jsem otočila krabičku a podívala se na složení, začínalo vodou a pokračovalo v lepším případě nejlevnějšími oleji, které většinou nebyly ani v bio kvalitě. Dnes je u nás situace na trhu už lepší, začíná totiž sílit tlak veřejnosti na kvalitu výrobků, což se nevyhnulo ani přírodní kosmetice.

Kolik let trvalo, než značka Klára Rott vznikla, a co všechno tvorba značky přírodní kosmetiky v Česku obnáší?
Vývoj trval asi sedm let. Hned na začátku jsem si totiž uvědomila, že nestačí pouze smíchat pár kvalitních surovin. Aby přírodní kosmetika opravdu fungovala, je potřeba ji propojit s moderní vědou. Spojila jsem se tedy s výzkumnými ústavy u nás i v zahraničí. Zde se nám podařilo najít vyvážené kombinace aktivních látek, které skutečně pomáhají pleti zbavit se obtíží a jsou vhodné i na tu problematickou. Všeobecně si myslím, že budování značky v jakémkoliv oboru je velmi náročné. Vše začíná myšlenkou a vizí. Z té si stanovit cíl, z něj udělat koncept a ten převést na plán, který se poté musí zrealizovat. To byl asi nejtěžší bod.

Jak to celé probíhalo?
Byla nutná koordinace výzkumného týmu a jeho výsledků. Pak mě čekalo připravit výrobu, výrobní prostory a vybavit je výrobními technologiemi dle náročných legislativních požadavků, vyhledat dodavatele vstupních surovin, vytvořit design produktů, udělat efektivní marketing, nastavit obchodní model, splnit velmi přísnou evropskou legislativu pro výrobce kosmetiky a nakonec na vše výše uvedené zajistit potřebné financování. Takže jsem se posledních sedm let opravdu nenudila.

Kolik má značka nyní zaměstnanců a kdo ji tvoří?
KLARA ROTT je česká rodinná firma, v nejužším vedení je pět lidí. Dále máme tým odborníků z výzkumu a vývoje, kteří mají na starosti vývoj produktů. Máme kolegy v PR, marketingu a obchodu, kteří se nám starají o propagaci a obchodní aktivity u nás i v zahraničí. A v neposlední řadě tu jsou naši spolupracovníci ve výrobě.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Od dubna spouštíme prodej našich silných bio hydrolátů rooibos, zelený čaj, levandule a rozmarýn. V nejbližší době plánujeme spustit kabinetní balení pro profesionály, tedy pro wellness a spa centra, kosmetické salony a podobně. Rádi bychom také expandovali do zahraničí. Máme poptávky třeba ze zemí bývalé Jugoslávie, Číny či Namibie.

Dámy si vyměňovaly prádlo. Výzvu si užila i Jennifer Lopezová | Video: Instagram, TikTok, Twitter, Facebook
reklama
reklama
reklama