reklama
 

Na děti bych konvenční kosmetiku nikdy nepoužila, říká Andrea Mouaddab Vémolová

Doby, kdy přírodní kosmetiku používaly jen zapřísáhlé bio ženy a "lesany", jsou dávno pryč. Dnes na ni sází stále více lidí, kterým záleží nejen na kráse, ale i zdraví a v neposlední řadě i udržitelnosti. Pořád ale existuje celá řada mýtů a nejasností, které pověsti přírodní kosmetiky nepřidávají. Na pravou míru je uvádí její propagátorka a zakladatelka festivalu Green Beauty Market, Andrea Mouaddab Vémolová.

Foto: archiv PR

Dnes je to stále ještě alternativa, ze které se velmi rychle stává nový trend, jenž prostupuje všemi odvětvími nejen kosmetického průmyslu. Trh se "zelenou kosmetikou" neskutečně roste po celém světě, lidé jsou více a více informovaní, každý den vzniká nezávislá značka přírodní kosmetiky, vždyť jen v Čechách a na Slovensku jsou jich desítky.

Zkrátka existuje už spousta opravdu dobrých možností, jak přírodní cestou dosáhnout rychlého i dlouhodobého efektu v péči o naši krásu i zdraví. Proč bychom měli dát přírodní kosmetice šanci?

Jaký je vlastně rozdíl mezi přírodní a "normální" kosmetikou, dá se v tom vyznat?
Rozdíl je ve složkách, které značky používají. Konvenční (chcete-li "normální") je většinou případ masové výroby za co nejmenší cenu, přírodní vychází většinou z ceny samotných ingrediencí tak, jak jsou zrovna dostupné v přírodě. Konvenční kosmetika může mít krém s vanilkovou vůní každý rok stejný, zas a znovu. Protože se ale vanilce na Madagaskaru letos nedařilo, přírodní kosmetika o ni bude v nejbližších měsících ochuzená. Pokud se chcete vy, jako zákazník, na trhu zorientovat, je to nesmírně komplikované. Doporučuju začít značkami, které mají nějaký z nezávislých certifikátů spadajících pod evropský společný standard Cosmos. Tam je zaručené, že nemusíte kontrolovat složení, protože se musí dodržovat pravidla určená standardem.

Opravdu přírodní krém funguje stejně jako ten "normální"?
Přírodní krém funguje určitě na jiném principu. Zatímco konvenční krémy pokožce dodávají to, co jí chybí, možná nadneseně řečeno až na principu drogy, a dosahují tím opravdu často skvělých účinků. Přírodní krém se snaží podpořit přirozený metabolismus v pokožce. Navíc už jsou dnes krémy přírodních značek tak sofistikované, že nejenže chrání kůži před vnějšími vlivy, ale dokážou opravdu účinně hydratovat a jemně vyhlazovat vrásky.

Je to tak, že si musíme vybrat mezi tím být zdravá a mít vrásky, nebo zpomalit stárnutí, ale riskovat zdravotní problémy?
Nemyslím si, že používáním konvenční kosmetiky riskujeme nějaké vážné zdravotní problémy. Jde spíš o kumulaci všech faktorů. Žijeme ve městě, kde už jen pobyt se začíná ve vědeckých kruzích přirovnávat ke kouření cigaret. Máme samozřejmě nějaké genetické predispozice, přijímáme nějakou stravu. Kosmetika je jen jeden dílek skládanky.

Tak v čem je tedy nebezpečí konvenční kosmetiky?
Pokud nemáte vyloženě problémy s kůží, jako ekzémy, špatnou imunitu pokožky apod., tak pro vás asi není velký rozdíl v používání konvenční a přírodní kosmetiky z hlediska zdraví teď a tady. Jde spíš o dlouhodobý efekt a látky, které se ve vašem těle nastřádají. Největší nebezpečí vidím v tzv. hormonálních disruptorech, látkách, které ovlivňují činnost hormonů a patří k nim např. i některé parabeny, a ještě víc bych dbala na to, jakou kosmetiku používáme u dětí, protože těm můžeme skutečně drobnými dávkami potenciálně škodlivých látek uškodit. Vrásky přijdou stejně, ať už používáte kosmetiku konvenční, nebo přírodní. Základem dlouhodobě krásné pokožky je odličování, masáž klidně i dvakrát denně a hydratace, to platí jak pro konvenční kosmetiku, tak pro tu přírodní.

Andrea Mouaddab Vémolová

Andrea Mouaddab Vémolová

Zakladatelka veletrhu přírodní kosmetiky Green Beauty Market, novinářka

Vedle školení a workshopů, které vede, jak pro firmy, tak pro jednotlivce na téma kosmetického detoxu koupelny, se nyní věnuje především konzultantské činnosti v oblasti českého trhu se skutečnou přírodní kosmetikou. Organizuje festival Green Beauty Market, který má ambice být největším pop-up shopem svého druhu v Evropě a rozšířit své působení i do dalších měst po celé ČR.

Jak konkrétně mohou našemu tělu škodit chemické látky obsažené v konvenční kosmetice? Je to podložené například nějakými studiemi?
Studií je mnoho, já jsem nedávno objevila knihu německé autorky Marion Schimmelpfennig, která u každé z propíraných potenciálně škodlivých látek v kosmetice důkladně argumentuje studiemi z Německa i zbytku světa. Tahle kniha by měla být přeložena do češtiny a čtena. Látky obsažené v konvenční kosmetice škodí různě, mohou se v těle chovat jako hormony, např. některé parabeny. Sulfáty zase extrémně dráždí pokožku a můžete se tak kvůli svému oblíbenému šamponu například potýkat s periorální dermatitidou, která se mylně zaměňuje s akné. Syntetické konzervanty v kosmetice obecně narušují kožní mikroflóru, je to totiž jejich práce, zneškodnit mikroorganismy, které by se ve vašem krému nezřízeně množily.

A vezmu-li v potaz syntetická barviva a aromata, pak mi vzhledem k jejich potenciální škodlivosti přijde vlastně úplně zbytečné je používat, na co je mi červený nebo fialový sprchový gel, když i rtěnku dnes lze dokonale obarvit ovocnými pigmenty. I parfémy, které jsou přírodní a drží i několik hodin, dávno existují. Představte si, že máte hodinu chemie někde na střední škole, s rouškou a bílým pláštěm provedete na místě pár chemických reakci a umícháte si vlastní parfém a pak ho vesele nanesete na pokožku? A čicháte ho celý den a každý den? Lidé by měli koukat více za ten produkt, který kupují, nejen na obal a reklamu v lesklém časopise. Konvenční parfémy jsou vytvořené v laboratoří ze zcela syntetických látek, které nahrazují ty přírodní drahocenné vonné látka, jež najdeme všude kolem nás.

Našla by se u vás doma v koupelně nějaká konvenční kosmetika?
Našla, ale používá ji můj manžel, který prostě chce antiperspirant, který udrží podpaží bez potu celý den, protože chodí v obleku. Taky má sprchový gel Nivea, protože mu voní a tělové mléko Dove, kterým si v zimě maže obličej. Nevymlouvám mu to, občas takový sprchový gel použiju i sama, když chci opravdu vonět třeba v létě, ale jsem si vědoma, díky čemu na mé pokožce ta vůně drží. Na děti bych však konvenční kosmetiku nepoužila nikdy.

Přírodní kosmetiku začínají vyrábět i velké kosmetické firmy, je to tak?
Měly by se do toho, dle mého názoru, pořádně opřít a tu chemii vymýtit. Už dávno nejsou poválečná léta, kdy chemický průmysl vzrůstal a lidi byli nadšeni z každého chemického pokroku, dnes už je pokrok naopak to, umět vyrobit skvělý hydratační krém bez škodlivin. Zatím jsem si všimla, že velké firmy nakupují značky vyrábějící přírodní kosmetiku, například nedávno L´Oréal koupil německý Logocos, jak s ním ale naloží, uvidíme. Měl by z této akvizice vytěžit maximum a dostat mezi lidi skutečnou nechemickou zdravou péči o tělo, pleť a vlasy. O tom, že některé produkty konvenčních značek se za přírodní vydávají asi hovořit nebudu, je to tradice, která vládne světem už od 70. let, kdy vše přírodní začalo být celosvětově v módě a souvisí to s hnutím hippies.

Jaké jsou nejčastější mýty, pokud jde o přírodní kosmetiku?
Za mě osobně je to ten o mastném krému, přírodní krémy už dnes umějí i dokonalou fluidní texturu, takže to, co před deseti lety platilo, je dnes opravdový mýtus. V dekorativní kosmetice už se dokonce objevily voděodolné přírodní řasenky a i řasenky, které vykouzlí dokonalý objem. V 80. letech se začaly hojně používat v make-upech silikony, které perfektně rozprostřely pigment po obličeji, dnešní přírodní make-upy nepotřebují silikonu ani kapku, umějí to i na bázi oleje a zrovna v tomto případě by se od nich měl konvenční kosmetický průmysl poučit a prospět tak zdravé pleti všech žen, které se líčí.

Mohu si pořídit i přírodní lak na nehty nebo dekorativní kosmetiku?
Přírodní lak na nehty asi ještě ne, existuje slupovací, který funguje na principu minerálních pigmentů a pryskyřic, ale klasický lak může být jen prostý nějakých skutečně škodlivých látek, jinak je to stále lak. Dekorativní kosmetiku rozhodně ano a spoustu, jsou i maskérky, které do filmu potřebují nanést na obličej doslova masku, a přesto fungují pouze se značkami přírodní kosmetiky. Na českém trhu je takovým pionýrem například Líčírna - dámy značky dovážejí a samy ve své maskérské profesi používají.

Letos již potřetí organizujete Green Beauty Market, o co konkrétně jde?
Jde o pop-up, tedy dočasně na dva dny otevřený "obchod" s kosmetikou, který letos bude v Praze a v Ostravě a jehož úkolem je především vzdělávat zákazníka a propagovat značky, které mají jen málo marketingových nástrojů na to, aby se prosadily. Největší devízou téhle akce je hlavně výběr značek na prodej na jednom místě. V cizině jsou běžné obchody jen s přírodní a biokosmetikou, u nás je takových zatím jen pár a většinou jsou v Praze nebo ve větších městech, plus mají vždycky jen výběr toho, co považují za nejlepší. My žádný výběr neděláme, značky se hlásí samy, jediným kritériem je čistota produktů, aby složky neškodily tělu, a na místě těch značek prodává přes 60.

Na co se můžeme těšit?
Budete mít možnost zkoušet, porovnávat, zjišťovat informace, očichávat a najít si to nejlepší pro sebe i svou rodinu. Navíc máme oba dva dny v Praze i Ostravě krásný program, vstup do nákupní zóny i na přednášky je zcela zdarma a každý dostane bezmála padesáti stránkový magazín plný informací o tom, co je skutečně přírodní kosmetika.

Myslíte, že přírodní kosmetika může jednou opravdu "převálcovat" tu masu konvenčních produktů prodávaných v drogeriích?

Jsem toho názoru, že stejně jako se prosadily chemické parfémy a silikony ve 20. století, se časem prosadí přírodní řešení pro krásnou a zdravou pleť. Jen si to trh s tzv. green beauty nesmí pokazit tím, že bude chtít jen vydělávat, je třeba v byznysu nastavit ty správné hodnoty, které by na prvním místě nikdy neměly mít hromadění kapitálu. Musí zachovat kvalitu, která často spočívá v malých dávkách výroby, být transparentní a dobrou pověst u zákazníků si nejen postupně vybudovat pomocí marketingu, ale také si ji udržet pomocí skvělých produktů.

reklama

Komerční tip

reklama