reklama
 

Jste náladoví? Možná je to tím, co jíte

Pokud se naučíme vybírat si pro své tělo i duši správné potraviny, bude nám odměnou nejen lepší zdraví, ale i nálada.

Foto: Thinkstock

To, co jíme, má na naše psychické rozpoložení mnohem větší vliv, než si myslíme. Seznamte se s některými poznatky ájurvédy, a získejte lepší kontrolu nad svými náladami.

Možná se vám to už také stalo – v práci vám nespravedlivě vynadal šéf, na křižovatce vás "vytroubil" vzteklý řidič tramvaje a korunu všemu nasadil rozčilený soused, kterému jste prý schválně ujeli s výtahem… 

Představte si, že by vás taková situace vůbec nenaštvala a zůstali jste v klidu. Je totiž přece jasné, co bylo příčinou agrese a nespokojenosti těch tří nešťastníků. Bylo to špatně zvolené jídlo.

Jsme tím, co jíme

Podle ájurvédy, pět tisíc let starého východního učení pocházejícího z Indie, ovlivňují životy tři základní energie, kterým se říká sattva, rajas a tamas. Ty jsou obsaženy také v potravinách, které jíme, a jejich prostřednictvím ovlivňují nejen zdraví těla, ale mají vliv i na to, jak se cítíme a chováme.

Čtěte také: 6 způsobů, jak si udělat pořádek v životě a zklidnit se

"Sattva je kvalitou rovnováhy a harmonie, rajas zosobňuje vášně a činnosti, a tamas symbolizuje netečnost a ztrátu potenciálu," říká ájurvédský lékař Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu a vysvětluje, že podle ájurvédy vše v přírodě obsahuje všechny tři zmíněné energie, ale v různých poměrech. 

"Když se cítíme pozitivně a šťastně, jsme více sattva. Pokud jsme velmi aktivní až třeba zbrklí, či se sklonem k agresi, jsme více rajas. A když jsme pomalí, smutní, jako by bez života, nacházíme se v tamas," dodává.

Klid a harmonie

Sattva – je symbolem klidu, čistoty a vznešenosti, vychází z principu světla, vnímání, inteligence, harmonie, ctností a srozumitelnosti. Nikoho tedy jistě nepřekvapí, že potraviny této dokonalé kvality otevírají vědomí, jsou zdrojem emocionální harmonie a nemají žádné škodlivé faktory. Sattva strava dodává tělu potřebnou energii bez toho, aby ho zbytečně zatěžovala. Zároveň zklidňuje a pročišťuje mysl.

  • Je čerstvá, šťavnatá, lehká, výživná, sladká (svojí podstatou) a chutná.
  • Obsahuje dobře stravitelná jídla sladké chuti (obiloviny, ovoce), některé druhy zeleniny a mléčných produktů. 
  • Potraviny mají vysokou energetickou hodnotu a pozitivní vliv na naši karmu.

Typická jídla sattva: čerstvé pokrmy, biopotraviny, čerstvá a dobře stravitelná zelenina, ovoce, čerstvé mléko a mléčné výrobky, klíčky, obiloviny, mungo fazole, červená čočka, rýže, ghee, med, některé bylinky a koření (římský kmín, koriandr, fenykl, kurkuma, bazalka, skořice, kardamom, šafrán, heřmánek, jasmín, růže, lotus atd.), ořechy, semínka a byliny.

Agrese a vztek

Rajas – je zosobněním energie, aktivity, emocí, neklidu a vášní. Potraviny v této kategorii proto vedou k hyperaktivitě, neklidu, neúnavnosti, agresím, nespavosti, ale i k nečisté pokožce, vysokému krevnímu tlaku a zvýšenému obsahu toxinů v krvi. "Jídla z této kategorie bychom proto neměli konzumovat častěji než jednou týdně," upozorňuje ájurvédský lékař Kukku Ramesh.

  • Rajas strava je zdrojem pohybu a aktivity, na druhé straně může vyvolávat zlobu, rozrušení a bolest.
  • Zahrnuje většinu luštěnin a vůbec potraviny s vysokým obsahem bílkovin, například drůbeží a rybí maso. Patří sem i ostrá koření a některé druhy zeleniny.
  • Rajas strava je svojí podstatou slaná, kyselá, trpká, ostrá a suchá.

Typická jídla rajas: paprika, rajčata, lilek, brambory, cibule, česnek, pohanka a jáhly, většina luštěnin, bílé maso, ryby, kečup, z koření např. čili, pepř, kajenský pepř, hřebíček, muškátový oříšek, sůl. Stejně tak smažená jídla a konzervační látky. Do této skupiny se řadí také káva, černý čaj, pivo, víno a tabák.

Lenost a pasivita

Tamas – značí temnotu, hloupost, nevědomost a životní překážky. Pro jídla této kategorie je typická pasivita – tělu nic nedávají, zato ho obtěžují. Podporují nevědomost, nenažranost, lenost, sklon k depresím a zoufalství. "Na potraviny z této kategorie bychom měli být zvláště opatrní," varuje Kukku Ramesh. "Tamas jídlo totiž potřebuje neuvěřitelně mnoho energie k trávení a nemá žádnou vitální energii."

  • Tamas strava způsobuje únavu a ospalost, na mentální úrovni pesimismus, pochyby.
  • Do této skupiny patří jídlo zkažené, nevalné chuti, dlouho skladované, ale i mražené, konzervované, fermentované (například alkohol) a geneticky modifikované.
  • K trávení takové stravy je zapotřebí velké množství energie.

Typická jídla tamas: červené maso, tvrdé a tavené sýry, ohřívaná jídla, smažené a průmyslově upravované potraviny, burské oříšky, homogenizované mléko, fast food.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Kosmetika bez chemie: Jak ji v obchodě najít a poznat

Stres: Zabiják sexy křivek. Jak se ho konečně zbavit?

5 chyb v líčení, kvůli kterým vypadáme starší

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama