reklama
 

Co jíst, jak se chovat, abyste přežili podzim ve zdraví

V podzimním a zimním období byste měli věnovat zdravému životnímu stylu zvláštní pozornost. Co vám v tuto dobu prospěje je úprava jídelníčku, dostatečný přísun vitamínů a otužování.

Foto: Profimedia.cz

V podzimním a zimním období byste měli věnovat zdravému životnímu stylu zvláštní pozornost. Na váš organismus čeká řada nástrah v podobě různých virů, nepříznivého počasí a nedostatku slunečních paprsků. Tělo bývá více unavené a snáze podléhá nemocem.

Co vám v tuto dobu prospěje je úprava jídelníčku, dostatečný přísun vitamínů a otužování.

Sezónní strava 

Podzim a zima je obdobím zvýšené aktivity plic a tlustého střeva. Proto můžete konzumovat kaloricky vydatnější stravu a více masa. Nezapomínejte ani na mořské ryby, a místo běžné soli používejte mořskou. Do jídelníčku zařaďte mořské řasy, které mají na organismus blahodárný vliv. Obsahují lehce stravitelné bílkoviny, sacharidy a minerály, kterých je až 20x více než u zeleniny. Také vápníku mají 14x více než je v mléce, proto jsou ideálním řešením pro ty, co nejí zeleninu ani mléčné výrobky.

Jako přílohu můžete zvolit brambory, rýži s houbami, pohanku nebo jáhly. Z koření se doporučuje zázvor, bobkový list, nové koření, tymián, cibule, česnek a podobně. Důležitá je samozřejmě i zelenina, zejména brokolice, kedlubna, celer, špenát, květák, cibule, mrkev, červená řepa, hrášek a artyčoky. 

V následujícím videu se dozvíte další důležité informace o zdravém jídelníčku a složení potravin:

Prevence 

Je všeobecně známé, že otužilý organismus je mnohem odolnější proti různým chorobám a neduhům. Pokud otužilí nejste, zkuste se pomalu zocelovat. Sprchujte se nejdříve méně teplou vodou, pak vlažnou a nakonec krátce studenou. Skvělý je i pravidelný pobyt v sauně. Nezanedbávejte ani tělesný pohyb, dostatečně spěte a nezapomínejte odpočívat.

Vitamíny

Silnou imunitu vám samozřejmě zajistí také dostatek ovoce a zeleniny. Bohužel v našich podmínkách během zimy obsah vitamínů a minerálů v ovoci a zelenině prudce klesá. Je to dáno pěstováním ve sklenících a technologickými úpravami. Na trhu jsou ale k dostání různé potravinové doplňky, které pomohou nedostatek vitamínů doplnit. Nezapomínejte na vitamín C, obzvlášť účinný je v kombinaci se zinkem. Významný posilovač imunity je také selen. Jeho účinnost zvýší vitamín E. Vitamíny skupiny B, takzvaný B-komplex zvyšují obranyschopnost organizmu.

Nezapomínejte ale na to, že rozhodně neplatí, že čím více vitamínů budete užívat, tím lépe. Některými se totiž můžete i předávkovat, proto vždy pečlivě čtěte nápisy na krabičkách.

3 tipy, jak posílit imunitu před zimou: Vyzkoušejte je!

Bylinky

Z bylinných preparátů můžete zkusit Vironal, bylinný sirup působící proti virům, bakteriím v organismu a plísním ve střevech. Předchází také infekcím horních cest dýchacích, chřipce, zánětu dutin, onemocnění plic a středního ucha. Vysoce účinná je také bylina echinacea, která předchází zánětům a bolestem v krku, nosohltanu a mandlí.

Také působí proti některým zánětlivým procesům v trávicím traktu a močovém měchýři, posiluje imunitu, podporuje vykašlávání a povzbuzuje bílé krvinky k větší protiinfekční aktivitě. Pokud v době těhotenství či při jaterních chorobách nemůžete užívat lihový extrakt, kupte si echinaceu v tobolkách.

Léky berte s rozmyslem


Někteří lékaři a léčitelé tvrdí, že pro celkově zdravého člověka je zcela normální mít jednou až dvakrát do roka rýmu trvající zhruba jeden týden. Většinou přichází na jaře a na podzim, kdy se v člověku aktivují samoočistné procesy organismu. Akutní rýmou se tělo zbavuje škodlivin, které nestačily vyloučit játra, ledviny, plíce, střevo a kůže.

Pokud tento čistící proces narušíte užíváním chemických léků, vylučování nečistot potlačíte a docílíte jedině toho, že se v budoucnu opět rychle nakazíte a budete náchylnější i k jiným onemocněním. Také snižováním horečky omezíte bojeschopnost imunitního systému a výsledkem může být stav, kdy sice nemáme zvýšenou teplotu, z nosu nám neteče, ale dlouhou dobu se budete cítit rozlámaní a unavení. Proto s léky nakládejte s rozumem.

Zdroj: Fithall.cz

PŘEČTĚTE SI TAKÉ:

Cviky, které vás dostanou po porodu do formy

Chcete krásné tělo? Musíte poznat svoje svaly

8 nejlepších domácích medicín, které ještě neznáte

 

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama