reklama
 

10 nejčastějších chyb, které děláme při hubnutí

Cvičíte, jíte zdravě, ale vaše postava vypadá pořád stejně? Odbornice možná ví, co děláte špatně.

Foto: Thinkstock

Snažíte se hubnout, držíte diety, cvičíte, a ručička na váze je pořád ve stejné poloze? Připadáte si jako ve slepé uličce. Něco musí být špatně… Ale co? Odbornice na zdravé stravování Blanka Szabó radí, na jaké chyby si při hubnutí máme dávat pozor.

"Základem hubnoucího snažení je strava. Myslete na to, že musí být pravidelná, pestrá a vyvážená. Všeho s mírou a téměř žádná tabu. Přidejte trpělivost, a váhu schovejte na čas někam hluboko do skříně. Vše doplňte o pravidelný pohyb a úspěch na sebe nenechá dlouho čekat," shrnuje Blanka Szabó, odbornice na zdravé stravování z webu PestryJidelnicek.cz.

Teď se na zmíněné chyby pojďme podívat trochu podrobněji.

1) Nepravidelná strava

V případě, že chceme hubnout, musíme jíst častěji. To už jste možná slyšela, ale proč to pořád nezabírá? Vaše porce jsou zřejmě příliš velké. Ideální je jíst pětkrát až šestkrát denně, tedy zhruba co tři hodiny, ale opravdu jen po malých dávkách. Metabolismus je tak stále v chodu a tělo neustále spaluje.

2) Nedostatečný pitný režim

Bez vody to nejde. Sklenice čisté neperlivé vody před jídlem oklame žaludek a dříve pocítíme pocit sytosti. Ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň. Tekutiny je vhodné doplňovat v průběhu dne a vypít tak klidně i tři litry vody denně, více než polovinu během dopoledne.

3) Příliš mnoho ovoce

Ovoce je zdraví prospěšné, to je bez diskuze. Ale pozor na skryté kalorie. Ovoce obsahuje poměrně velké množství cukrů. Ideální ke konzumaci je proto snídaně či dopolední svačinka. Po obědě se mu už raději vyhněte a nahraďte jej zeleninou.

4) Nepřiměřené množství pohybu

Někdo cvičí málo, někdo zase moc. Pohyb je zdravý a k lidskému životu neodmyslitelně patří, je však třeba najít ideální míru. V momentě, kdy se váha nehýbe, je třeba se zamyslet nad tím, zda cvičíme správně. Pokud chceme shodit pár kilo, ideální je cvičit hodinu a půl každý druhý den. K tomu je potřeba hlídat tepovou frekvenci, při které pálíme tuky. Hubnutí pak půjde snáz.

5) Trápení se zákazy

Jídelníček by měl být i při redukční dietě pestrý a vyvážený. Neodpírejte si nic, co vám chutná. Jen si to dopřejte s rozumem. Kvalitní čokoláda s vysokým procentem kakaa či sklenka piva nebo vína nezaškodí. Nesmí se však stát pravidlem.

6) Přehnaná kontrola váhy

Nestresujte se každodenním vážením. Úbytek hmotnosti je individuální záležitost, kterou nebudete pozorovat každý den. Kromě toho čím víc se hubnutím stresujete, tím pomaleji to půjde.

7) Jídelníček bez tuků

Tuky nelze úplně zrušit ani v případě, kdy se snažíme zhubnout. Jsou pro organismus esenciální, můžeme je tedy maximálně omezit na nižší množství. Rozhodně tedy neplatí, že potravina, která obsahuje tuky, je pro zdraví špatná. Příkladem může být třeba avokádo.

8) Držení hladovky

Hladovka je nejhorší možná cesta ke zhubnutí. Kilogramy se sice ztratí, ale zase rychle naberou zpět - jojo efekt je nevyhnutelný. Stravujte se raději pravidelně po malých dávkách. Pečlivě vybírejte potraviny a nedovolte hladu, aby vás dostihl v jakoukoli denní dobu.

9) Rychlá jídla

Zapomeňte na hltání. Rychlé snězení jídla například v práci našemu zdraví neprospívá. Jednak zvyšujeme riziko vzniku žaludečních vředů, ale také budeme mít dříve hlad. Naopak budeme-li si každé jídlo vychutnávat, pocit sytosti se dostaví dříve, jídla nesníme tolik a váha půjde dolů.

10) Netrpělivost

Obrňte se trpělivostí. Hubnutí je individuální proces. Někomu jde rychleji, někomu pomaleji. V každém případě mějte na paměti, že hubnete-li pomaleji, efekt bude dlouhodobějšího charakteru a nenaberete ztracená kila v krátké době zpět.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Elegantní cop i mikádo z dlouhých vlasů: Jak je učesat?

Módní ikona Alexa Chung prozrazuje svoje triky

Jíte správně? 20 potravin pro ploché břicho

Meghan Markleová je nejmocnější módní ikona roku | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama