reklama
 

Už na pískovišti jsem si hrála, že vyrábím krémy, říká Aneta Adamčíková

Láska ke zvířatům, kosmetice a studium chemie. To jsou tři základní momenty, které ovlivnily Anetin život. Protože odmítá používat produkty testované na zvířatech, začala vyrábět své vlastní. Postupně vznikla značka Biorythme, která nabízí 100 % přírodní, vegetariánské deodoranty, balzámy, krémy a další kosmetiku. Plným právem si získává stále větší oblibu.

Foto: archiv PR

Někdo neví, čím chce být ani ve dvaceti, někdo v tom má jasno ještě než začne chodit do školy. Aneta Adamčíková se už jako malá holka rozhodla vyrábět kosmetiku a od té chvíle si šla za svým snem.

Před 5 lety dostudovala VŠCHT a po pár letech praxe v kosmetickém a farmaceutickém průmyslu založila vlastní firmu. Ač je značka přírodní kosmetiky Biorythme zatím sama v plenkách (tento rok oslaví dva roky), její deodoranty vlastní už tisíce spokojených zákazníků nejen v ČR.

Kdy jste se rozhodla, že vytvoříte vlastní kosmetickou značku?
Kosmetika je moje celoživotní láska, už na písku jsem si hrála na to, že vyrábím rtěnky a krémy. V pubertě jsem se pak navíc z etických důvodů stala vegetariánkou, což můj zájem ještě posílilo. Nechtěla jsem, aby ve výrobcích, které používám, byly složky z mrtvých zvířat nebo dokonce byly na zvířatech testované. Zájem o kosmetiku mě provázel i při studiu střední a vysoké školy, takže po ukončení VŠCHT a práce ve farmaceutickém a kosmetickém průmyslu jsem se odhodlala k riskantnímu kroku - založení vlastní značky s přírodní, ručně vyráběnou kosmetikou.

Pamatujete si, co jste vyrobila jako první?
Deodorant s pačuli, je to už více jak 8 let. Nedokázala jsem totiž najít žádný opravdu přírodní výrobek, který by naplňoval beze zbytku to, co jsem od deodorantu očekávala. Tento původní "deoš" prošel od své první podoby mnoha úpravami tak, aby byl i přes svoji 100% přírodnost dokonale funkční, ale jeho návyková, zemitá vůně mu zůstala dodnes.

Co bylo nejtěžší na začátku?
Určitě byrokracie spojená na počátku podnikání - výroba kosmetiky je činnost, kde platí mnoho pravidel, která jsou pro celou EU stejná, a pro malého podnikatele není vůbec lehké je všechna naplnit. Ze začátku jsem například vůbec netušila, že mi provozovnu bude muset posvětit hned několik úřadů naráz a od každého budu potřebovat kulaté razítko. S tím se pojí další velká bolest - dlouhé čekání na jednotlivá vyjádření, kteréje o to nesnesitelnější, jak dochází peníze na chleba - vyrábět v provozovně, která je zatím v procesu schvalování, se samozřejmě nesmí. 

A šlo naopak velmi lehce? Ať už z pohledu úřadů, tak výroby?
Ohromný zájem o naše výrobky, ať už od zákazníků, kteří byli spokojení a předávali si ústně dobré zkušenosti - nebo od obchodních partnerů. I přes to, že jsme nebyli známí, nebáli se s námi začít spolupracovat a nabízet naše výrobky u sebe v prodejnách a na e-shopech.

Přírodní kosmetika je v dnešní době velmi oblíbená a na trhu je široká nabídka. Jak se v ní vyznat? Na co si dát obecně pozor při výběru?
Nejzajímavější je, že pro termín "přírodní kosmetika" v EU zatím neexistuje žádné legislativní omezení, takže se za přírodní může vydávat cokoliv. Bohužel se pak často stává, že jsou zákazníci nalákáni na nějakou složku barvitě vykreslenou na obalu, ale ta se ve skutečnosti pak krčí na konci složení, což znamená, že jí je ve výrobku opravdu maličko. Nejlepší je se alespoň trochu orientovat ve složení - například vědět, že složky jsou řazeny sestupně, to znamená, že první suroviny je v produktu nejvíce a pak obsah dalších klesá. Pro další konkrétní tipy si dovolím odkázat na náš blog (biorythme.cz/blog), najdete jich tam opravdu spoustu!

Jsou nějaké trendy v přírodní kosmetice a řídíte se jimi?
Trendy se mění. Každý rok se objeví nějaká "zázračná" surovina, kterou poté potkáváme na obale různých produktů. Ať už to býval dříve mandlový olej, nyní třeba arganový, nebo extrakty z mořských řas, granátového jablka apod.

Vracíte se i k již zavedeným produktům a vylepšujete třeba jejich složení? 
Já jsem perfekcionistka, takže to nutkání mám. Problémem je, že každý náš výrobek má za sebou před uvedením na trh hromadu laboratorních testů v nezávislé laboratoři (nikoliv na zvířatech) a hodnocení bezpečnosti toxikologem - a tím samým kolečkem, které je velice náročné z časových i finančních důvodů, by výrobek musel projít i při jakékoliv změně složení, i kdyby byla sebemenší. Proto je třeba jak při vývoji nových výrobků, tak i vylepšování těch stávajících, postupovat velice obezřetně. Myslím ale, že mě to od nějakých vylepšení a novinek do budoucna neodradí.

Každému zákazníkovi píšete osobní poděkování. To byl váš nápad? A dáte na zpětnou vazbu od klientů?
Ano, byl to můj nápad a musím se přiznat, že úplně originální, protože před tím jsem sama od žádného e-shopu balíček s osobním vzkazem nikdy nedostala. Obecně mi jako zákaznici ve službách vadí malá úroveň péče o zákazníky, někdy kombinovaná s protivností až neslušností - takže od začátku jsem věděla, že chci "na druhé straně" - v roli podnikatelky - udělat maximum pro to, aby se naši zákazníci cítili opečovávaní. Rozhodně by se toho dalo dělat mnohem více a vždycky se dá spoustu věcí zlepšovat, když jste ale na začátku na všechno sama, tak dá i taková maličkost jako psaní vzkazů zabrat. Teď už balíčky posílá moje sestra a i přesto, že se jedná o stovky měsíčně, píše vzkazy s láskou nadále.

Jsou pro vás důležité sociální sítě a staráte se o komunikaci sama?
Sociální sítě jsou velkým pomocníkem, dá se přes ně dělat radost najednou mnoha lidem. O naše účty na sociálních sítích se starám já a rozhodně je nevnímám jako místo, kde bych zákazníkům jen něco neustále vnucovala ke koupi. Spíše se snažím sdílet hezké fotky, momentky z výroby i života Biorythme, občas uspořádáme nějakou soutěž a tak. Na našich sociálních sítích vládne hezká, přátelská atmosféra, za což jsem moc ráda a vážím si za to našich fanoušků, protože je to díky nim.

Chystáte nějaké novinky, případně nějakou úplně novou řadu produktů?
Ano, teď dokončuji vývoj nové řady přírodních deodorantů, které patří mezi naše nejprodávanější produkty. Zatím nabízíme pět různých vůní a do Vánoc k nim přibydou další, navíc se zbrusu novým složením, které je ještě lepší než to stávající. Do budoucna plánuji i spoustu dalších novinek, třeba v roce 2019 se dočkáme řady vlasové kosmetiky.

Je něco, čím se značka Biorythme liší od ostatních?
Heslem Biorythme je "přírodní, ručně vyráběná a pravdivá kosmetika z České republiky". Pro mě je důležité to slovo "pravdivá": odkazuje na to, že se snažíme být skutečně transparentní, zákazníky neklamat, nemanipulovat s nimi a naopak je chceme i trochu vzdělávat. Také kvůli tomu píši blog.

reklama

Komerční tip

reklama