reklama
 

Máte nízké sebevědomí? 5 věcí, které to o vás prozradí

Pocit napětí a méněcennosti nám škodí nejen uvnitř, ale také v rámci mezilidských vztahů. Přinášíme pět jasných signálů, kterými dávají lidé svému okolí najevo, že mají nízké sebevědomí. Týká se to i vás?

Foto: iStock

Vědomě si takového chování u sebe nemusíme všimnout, ale tvoří složitou mozaiku toho, jak na okolí působíme a jak se k nám potom vztahuje. Považuje nás pak za méně kompetentní a odolné. 

1) Děláte komplimenty, ale přitom se sami shazujete

"Tobě to tak sluší, to já v podobném střihu vypadám hrozně". Když chválíte jiného, ale sebe u toho ponížíte, dosáhnete dvou možných scénářů. Zdravě sebevědomý člověk bude z podobné lichotky v rozpacích, proč mu něco chválíte a sami sobě nadáváte? Nesebevědomý jedinec se naopak bude vyžívat v tom, že se cítí alespoň malou chvilku lepší než někdo jiný. Což vycítíte a nebude vám z toho dobře. Co s tím? V první řadě, přestat o sobě mluvit špatně a pozorovat v jakých situacích to chcete udělat.

2) Odpovídáte hned a bez rozmýšlení

Nepromýšlíte si odpověď, hned překotně mluvíte. Většinou ihned se vším souhlasíte. Bohužel tento návyk je vlastní lidem, kteří neumí odmítat. Bojíte se s odpovědí zaváhat, protože nechcete ranit toho, kdo se vás na něco ptá nebo toho, kdo vznáší prosbu. Pak ale myslíte na to, jak byste se z úkolu, který jste si na sebe vzali, vyvlékli. Pokud odpovídáte hned, ochuzujete si o možnost promyslet si variantu, která by vám nejvíc vyhovovala. Pokud chcete působit rozvážně, vždy se před tím, než na něco odpovíte, zamyslete. Takové chování je ale potřeba trénovat, zkuste to u banálních otázek.

3) Nesnesete trapné ticho

Ať už pomlky v konverzaci, ve výtahu nebo na večeři s přáteli. Máte pocit, že musíte udělat něco, čím to hrozné mlčení přerušit. Začnete pak plácat páté přes deváté. Pochopte, že nejste zodpovědní za to, aby se všichni bavili. Až příště zase budete někde svědky trapného ticha, jen se uvolněte, podívejte se na situaci z nadhledu a řekněte si, proč zrovna vy byste měli právě vymýšlet nějaká témata.

4) Váš obličej je v křeči

Neusmíváte se, máte čelisti pevně stisknuté k sobě. Často mrkáte, koušete si rty, pokašláváte. Řeč těla nedokáže klamat, ale můžete to zkusit naopak. Začít budovat své sebevědomí právě u ní: pokud se budete cíleně usmívat, oklamete tím mozek, že je vše v pořádku a nálada se zlepší. Lehký, uvolněný úsměv na tváři k sebevědomému člověku prostě patří.

5) Nedokážete se dívat druhému do očí

Nemusíte nijak divně zírat, ale vydržet vteřinu soustředěného pohledu by měl zvládnout každý z nás. Když totiž odvracíte zrak, působíte extrémně nesebejistě. Natrénujte pohled do očí na svých blízkých, opravdu stačí jen krátký moment, nic teatrálního ani agresivního není potřeba.

reklama

Komerční tip

reklama