reklama
 

Ráno dělá den: 9 způsobů, jak se naučit vstávat lépe

Způsob, jakým vstáváte, ovlivňuje to, jaký budete mít den. Jak to zlepšit?

Foto: Thinkstock

Na chvíli se zastavte a promítněte si, jak vypadá vaše klasické ráno. Jak moc spěcháte, co všechno (ne)stíháte a jak se u toho cítíte. Proč byste to měli dělat? Protože právě způsob, jakým vstáváte, ovlivňuje to, jaký budete mít den.

Scénář číslo 1: Každý váš den začíná poklidně, příjemně, máte čas na pořádnou snídani, u které si přečtete noviny, kapitolu knihy nebo nové e-maily, stíháte si dokonce i zacvičit, když se vám chce a do práce odcházíte naprosto uvolněná.

Scénář číslo 2: Vaše rána zdaleka nejsou tak idylická. Většinou jste rádi, že si vůbec stihnete vyčistit zuby a obléknout se. Snídáte za pochodu, pokud vůbec. Jinými slovy, vaš ráno je vždycky jeden velký stres.

Přestože druhá varianta zní o tolik hůř, je většině lidí bližší. Ne snad proto, že by si to dobrovolně zvolili, ale moc nad tím nepřemýšlejí a už si na tenhle ranní shon tak nějak zvykli. Jenže zvyk neznamená, že jim to vyhovuje nebo že to na ně nemá žádný negativní vliv.

Čtěte také: Jak se ráno správně rozhýbat? Dodržujte těchto 10 bodů!

Vlastně je to právě naopak. Když se do stresu probouzíte a první, co ráno uděláte je, že spěcháte a jste naštvaní sami na sebe a na všechno kolem, váš den bude vždycky o něco horší než ve scénáři číslo 1. S takovým startem jste během dne mnohem náchylnější k dalšímu naštvání, ke špatné náladě, k negativnímu myšlení i únavě.

Jenže jak to změnit, když musíte do práce chodit tak brzo? Velký rozdíl přitom udělá už pouhých dvacet minut. To je tak krátký časový úsek, že ho bez výmluv musí ušetřit každý, kdo jen trochu chce. Prostě půjdete do postele o něco dřív než obvykle.

Jak bude vaše hezčí ráno vypadat, je jen na vás. My pro vás jen máme pár tipů, ze kterých si můžete svůj oblíbený ranní rituál vytvořit.

Takže které věci dělají hezčí ráno i celý den?

1) Ranní psaní

Pokud ve vás dřímá trochu umělce, bude se vám líbit zvyk, který si oblíbila a který doporučuje americká novinářka, spisovatelka a bývalá manželka Martina Scorseseho Julia Cameron. Hned jak se ráno probudí, vezme do ruky tužku a zápisník a popíše tři stránky. Nehledí přitom na formu, ani na obsah. Prostě jen píše to, co ji právě napadá. O to zajímavější a inspirativnější věci se pak dozví, když si zápis čte později odpoledne. Kromě toho to prý pomáhá utřídit myšlenky nebo srovnat si priority.

2) Jóga

Jakékoli cvičení po ránu je skvělé, ale jóga je o to lepší, že je klidnější a má blízko k meditaci. Jen si to představte - místo zběsilého pobíhání po bytě najednou v naprostém klidu, tichu a míru cvičíte jógu. Nic vás pak hned tak nerozhází. A kromě toho budete mít hezčí postavu.

3) Hudba

Jestli na ty duchovní věci moc nejste, sestavte si speciální ranní playlist a ráno tančete. Je jen na vás, jestli do něj zahrnete pomalé romantické písně, které vás probudí hezky pozvolna a příjemně naladí, nebo tam naopak dáte ty největší vypalovačky, při nichž budete ještě v pyžamu skákat až do stropu. Podezíravé pohledy rodinných příslušníků přitom ignorujte, nebo se s přehrávačem zavřete do ložnice a vyzvěte k tanci i partnera.

4) Bylinkový čaj

Je něco jiného, když si ráno ve spěchu uvaříte čaj z pytlíku a z reklamního hrnečku ho pijete za chůze a většinou ho ani nedopijete, nebo když si připravíte kvalitní voňavý bylinkový čaj do krásného porcelánu, vezmete si knihu nebo noviny a vypijete si ho na zahradě, na terase nebo alespoň v klidu v křesle. I taková banalita jako čaj pak může celé ráno úplně změnit.

5) Online inspirace

Místo zmíněné knihy či novin, si můžete vzít k ruce i internet. Nechceme podceňovat vaše přátele, ale na Facebooku zase tolik hezkých věcí nenajdete. Proto si raději vyhlédněte nějaké specializované weby, blogy nebo alespoň Pinterest a dívejte se na to, co vás baví. Od krásného oblečení přes jídlo, květiny až třeba po auta. Dobré fotky hezkých věcí člověku často vnuknou nápad, na který čekal už týdny a který se přitom ani oněch věcí týkat nemusí. Jen si to vyzkoušejte.

6) Pobyt venku

Už jsme to zmínili v souvislosti s čajem. Když se dostanete ven ještě dřív než až při odchodu do práce, skvěle vás to nakopne. Protáhnete se, nadýcháte se čerstvého vzduchu (studený zimní vzduch je dokonalost, takže to neaplikujte jen v létě), příjemně se proberete a budete připraveni se celý den soustředit. Pokud nemáte zahradu ani balkón, běžte obejít blok. Skvělý režim vám v tomhle nastaví pes - s ním musíte ven, i když se vám sebevíc nechce a nestíháte.

7) Snídaně

Už jste to slyšeli milonkrát, ale snídat by se opravdu mělo. Už proto, že čím dřív se najíte, tím dříve nastartujete metabolismus, a ten tak může dřív pracovat a spalovat. Udělejte si ze snídaně rituál – najezte se venku, nebo právě u jídla čtěte, poslouchejte hudbu, prohlížejte obrázky, pište. 

8) Východ slunce

Tohle se bohužel dá dodržovat jen v některých ročních obdobích, ale obecně platí, že tělu se nejlépe vstává s východem slunce. Když budete vylézat z postele s prvními ranními slunečními paprsky, budete automaticky mít lepší náladu. Člověk je zkrátka součástí přírody a jeho biorytmy to nezapřou. 

9) Plánování

Během dne několikrát oceníte, že jste si ráno stihli udělat seznam věcí, které musíte splnit, a že jste si dokonce dali tu práci a úkoly seřadili podle důležitosti i náročnosti. Pokud to důležitost dovolí, prokládejte jednoduché s obtížnějšími - tak vám to půjde lépe od ruky. Navíc je to další skvělý rituál k snídani.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

5 způsobů, jak nepodlehnout tlaku v práci

Neumíte se rozhodovat? Víme, jak se to naučit

9 věcí, na kterých se nevyplatí šetřit

Krásná a chlupatá. Brenna byla posedlá odstraňováním chloupků, dnes se jimi chlubí | Video: Instagram/Brenna Pennly
reklama
reklama
reklama