reklama
 

Příběh Ondřeje a Hanky z Vazárny: Jejich ručně vyráběné sešity a diáře mají duši

Přes to, že žijeme v době zaměřené na konzum a rychlost, se stále najdou lidé, kteří dělají stará řemesla a snaží se je udržet při životě a možná je trošku rozvinout a obohatit o některé nové a moderní postupy.

Foto: archiv PR

Možná by se mohlo zdát, že staré pořekadlo "řemeslo má zlaté dno" v dnešní době úplně neplatí. V době, kdy se věci neopravují, ale kupují se nové, v době, kdy si nenecháme skříňku vyrobit u truhláře, ale koupíme si ji složenou v krabici, jako by řemeslníci byli ohrožený druh.

O to víc je potom zájem o práci a výrobky lidí, kteří se k řemeslu vrací a věnují se mu nejen kvůli výdělku, ale i proto, že je jejich práce baví a naplňuje.

Příběh Ondřeje a Hanky

K těmto "novořemeslníkům" patří i Hanka s Ondřejem, kteří provozují ve středočeské Příbrami zakázkové papírnictví Vazárna. Vazárna byla ještě před třemi lety knihařskou dílnou, kterou provozovaly dvě dámy, jež v té době chtěly dílnu zavřít, a to právě z důvodu upadajícího zájmu o jejich služby. Ondřej s Hankou věděli hned od začátku, že provoz knihařské dílny nemohou postavit pouze na opravách nebo vazbě knih a diplomových prací. Věděli, že musí staré a bezesporu krásné řemeslo obléknout do modernějšího hávu a zaměřit se na zakázkovou výrobu a na výrobu vlastních výrobků s originálním designem.

Složitější začátky

Jelikož se oba před pořízením Vazárny pohybovali v marketingu, neměli s řemeslem žádné zkušenosti, na druhou stranu měli spoustu nápadů a především víru, že vše půjde, jak si přáli. Ze začátku samozřejmě nebylo úplně snadné svá přání a vize naplňovat, ale v průběhu času se do dílny vrátila jedna z původních majitelek, čímž Vazárna získala mnohaleté know-how v řemesle a garanta kvality. Díky tomu se mohla začít naplno věnovat novým produktům a oslovování firemních klientů.

Jak vznikají zápisníky a diáře s duší?

"Na tvorbě nového produktu, a nezáleží, jestli se jedná o zápisník do naší kolekce nebo dárkový set pro klienta, mě nejvíc baví ten proces vývoje," říká Ondřej, který má tuto část práce dle vlastních slov nejradši. "Mám rád ten čistý papír. Naše výrobky vznikají tak, že si sedneme s holkama, které pro nás designy kreslí, a řešíme nápady, s nimiž každý z nás přijde. Máme rádi věci, které v sobě mají nějaký vzkaz nebo příběh. Takto vznikla například poslední řada našich diářů a zápisníků. Chtěli jsme obsáhnout čtyři elementy lidského života Lásku, Rodinu, Domov a Volnost. V každém zápisníku je příběh obsažen a to máme rádi," popisuje Ondřej proces, jakým ve Vazárně vznikají nápady na nové produkty.

V okamžiku, kdy jsou nápady vymyšlené, přichází ke slovu řemeslo a produkty opravdu začnou vznikat. Ve Vazárně stále pracují ručně, tudíž každý zápisník či diář projde několikrát lidskýma rukama. "Výroba zápisníku obsahuje cca 10 kroků, které mají poměrně jasně stanovené pořadí. Takže pokud se jeden nepovede nebo na něj zapomeneme, můžeme začít znovu," říká Hanka, která má ve Vazárně na starosti výrobu a po několika letech je z ní rovněž zdatná knihařka.

Stejným způsobem vznikají i produkty pro firemní zakázky. "Je důležité s klientem hodně mluvit a snažit se ho přesně pochopit. Přece jenom neprodáváme cvičky, u kterých všichni víme, jak vypadají, a rozhoduje víceméně jenom cena. My pro klienty vytváříme řešení s velkou přidanou hodnotou. Je jasné, že je možné si koupit sešit za deset korun, ale my musíme klienta přesvědčit, že sešit od nás bude jedinečný a tím pádem bude jedinečný i on. Často se to daří, občas rozhodne cena, ale tak už to bývá," hodnotí Ondřej. Ve Vazárně vznikají originální produkty už od jednoho kusu, takže i malá firma může dostat pár kusů originálních výrobků. "Jsme rádi, že můžeme spolupracovat s firmami, jako je Avast nebo Seznam.cz, se kterými pracujeme na velkých zakázkách, ale zrovna tak rádi vyrobíme pár zápisníků pro benešovský hokejový klub. My se chceme prací především bavit," přeje si na závěr našeho povídání Ondřej.

My všichni si snad můžeme přát, aby takových lidí, jako je Ondřej s Hankou, bylo víc, aby řemesla stále žila, aby se dostávala do nových spojení a možností.

reklama

Komerční tip

reklama