reklama
 

Nikdo mu nevěřil, přesto se vykašlal na práva a založil úspěšný salát bar

Z právnického prostředí se přesunul před dvěma lety do gastronomie a začal míchat saláty. Co ho k tomu vedlo? A opravdu chodí na saláty hlavně ženy?

Foto: Archiv

Stanislav Štrobl (30) před dvěma lety zcela překopal svůj život. Přestože vystudoval právnickou fakultu na Masarykově univerzitě v Brně, právničině se věnoval jen tři roky. Práce ho nenaplňovala, tak se inspiroval v zahraničí a otevřel si svůj první salát bar s názvem PuzzleSalads v pražských Holešovicích.

Říkáte si, že saláty jsou spíše dámskou záležitostí? Už tomu tak dávno není a potvrzuje to i sám Stanislav. V rozhovoru popsal nejen své začátky a cestu, jak se do světa gastronomie dostal, ale dozvíte se také to, jaké saláty jsou v současnosti největším trendem.

Ještě se někdy vracíte do právnického světa nebo jste ho už hodil za hlavu?

S právem se setkáváme všichni každý den, ale to, že bych si sám napsal nějaké smlouvy, jsem již opustil nadobro a radši to nechávám na kamarádech, se kterými jsem studoval, a kteří jsou již advokáty. Odměňuji se jim potom saláty a dalšími dobrotami z mých poboček. Hlavně se snažím spolupracovat s lidmi, kteří jsou ověření, a se kterými mám dlouhodobější obchodní vztahy. Smlouvy už se pak tak moc neřeší. Naštěstí se i v dnešní době dá fungovat čestně i bez desítek stránek smluv. Navíc, většinu z nich by právník ani nemohl podepsat, vzhledem k ustanovením, která obsahují.

Od kdy vás zajímá obor gastronomie?

Od mala mě hodně bavilo vaření. Na gastronomii jako takovou jsem nemyslel, ale rád jsem vařil doma nebo na vysoké škole pro sebe i kamarády. Nikdy mě nenapadlo stát se kuchařem, a ani se do tohoto povolání nehrnu. Co mě však na gastronomii baví, je neustálý pokrok, vymýšlení nových věcí a jídel. Tento obor nabízí mnoho možností na realizaci. Pravdou je, že pro laika je i jistým způsobem romantický, přestože realitou člověk rychle vystřízliví.

A jak vás napadl zrovna podnikatelský záměr na salátový bar?

Koncept jsem zahlédl v zahraničí a moc se mi líbil. U nás ještě nic podobného nebylo, takže jsem nad tím začal více přemýšlet. Postupně jsem dospěl ke konečné představě o podobě restaurace. Věděl jsem, že chci podávat lehká jídla v podobě salátů, s velkou variabilitou a nekonečným množstvím kombinací. Zákazníkům nabízíme i možnost složit si salát přesně podle své chuti, což je mnohdy zábavné.

Proč zrovna saláty? Sednou mi spíše k ženám.

Nemyslím si, že je to jen ženská záležitost. Při rozjezdu nás častěji navštěvovaly ženy, ale dnes už se poměr mezi muži a ženami vyrovnává. Například v restauraci ve Štěrboholech sídlíme vedle OBI a divila byste se, kolik chlapů si přijde k obědu pro salát. Navíc salát neznamená, že odejdete hladový. Máme v nabídce i roastbeef a další masa. I chlapi chtějí jíst zdravě a nebýt přecpaní. Doba, kdy vás oběd odrovnal na celé odpoledne, už je pryč.

Stanislav Štrobl

Stanislav Štrobl

Narodil se v roce 1986 v Klatovech. Vystudoval právnickou fakultu na Masarykově univerzitě v Brně. Po studiích pracoval v pojišťovně a ve velké stavební firmě, ale práce ho nenaplňovala, tak v roce 2014 otevřel svůj první salátový bar v Holešovicích PuzzleSalads. Dnes má pobočky čtyři a pátá se otevře zanedlouho. Je ženatý, má jedno dítě a druhé je již na cestě.

Jaké byly začátky? Podporoval vás někdo?

Lidé z mého okolí mne spíše odrazovali a byli skeptičtí. Stejně tak moji rodiče, kteří neviděli moc pozitiv v gastronomickém zaměření a hlavně měli obavu, jak seženeme dobré zaměstnance. Navíc jsem vystudoval práva a najednou jsem se chtěl po pěti letech studií přesunout do úplně jiných vod. Měl jsem rozepsanou rigorozní práci, kterou jsem zatím nedokončil. Když jsem si ale stál pořád za svým, podpora od nich přišla. Od prvního momentu mě ale nejvíce podporovala manželka, tehdy ještě moje přítelkyně. Říkala: 'Pokud to chceš, tak do toho jdi. Nedívej se doprava, ani doleva.'

Vzhledem k nízké podpoře okolí, jak těžký byl rozjezd první pobočky v Holešovicích?

Tam jsme měli obrovskou výhodu, protože v našich prostorách byla původně restaurace. Ta sice skončila, ale vybavení zůstalo. Nikdo nechtěl žádné odstupné, takže jsem přišel prakticky k hotovému. Jen jsem doplnil, co jsem potřeboval. První pobočka nás tedy nestála moc peněz. Když se dostavil nějaký úspěch, už jsme si s bankou vyjednali podmínky. Od začátku jsem chtěl více poboček. Co se týče pracovního nasazení, tak to samozřejmě náročné bylo. Na první pobočce jsme s manželkou přicházeli brzy ráno a odcházeli pozdě v noci, občas vypomohl nějaký kamarád, když jsem nutně potřeboval lidi nebo něco rychle zařídit. Zkusil jsem si vše, od úklidu, vaření, servírování salátů… Ale to je normální, když začínáte a nemáte zkušenosti, prostě do toho skočíte a musíte se naučit rychle plavat.

V současnosti vlastníte čtyři pobočky. Plánujete další?

Za dva týdny otevíráme druhou pobočku v BB Centru na Praze 4. Budeme rozšiřovat koncept o PuzzlePasta, budeme dělat čerstvé těstoviny přímo před zákazníky a systém bude podobný jako u salátu, tedy že si zákazník vybere podle své chuti nebo ze stálé nabídky. Rovněž budeme dělat snídaně a zřejmě připravíme i večerní menu. Pobočka v BB centru patří mezi naše nejvytíženější a často bývá přetížená, proto v rámci Pasty bude i PuzzleSalads, kde zákazníci najdou všechny naše saláty.

Které saláty jsou u lidí nejoblíbenější? Liší se poptávka i podle sezóny?

Jednoznačně nejoblíbenější je salát Caesar, pak dlouho nic. Populární jsou sezónní saláty, které překonávají průměr. Zákazníci se těší, že bude nová sezóna a s ní čerstvé a sezónní suroviny. Je tu podzim, takže se lidé mohou těšit na kachní maso, luštěniny a další zajímavé ingredience. Zkrátka hutnější saláty, aby se lidé před zimou více zahřáli a zaplnili. Aby jim bylo pocitově dobře. Samo tělo žádá v každém období něco jiného. Na jaře jsou žádané výhonky a bylinky, na podzim zase zemitější suroviny. V současnosti se chystáme na celkovou obměnu nabídky, protože některé saláty už nejsou tak trendy jako před třemi lety.

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama