reklama

Pracovní pohovor: Pár tipů a rad, jak nechybovat

Chystáte se na pracovní pohovor? Jaké jsou nové techniky, nejčastější chyby a na co nezapomenout? Více v článku.

Foto: Thinkstock

Hledáte nebo měníte zaměstnání? Pracovní pohovor není strašák, ale má svá daná pravidla. Podívejte se na pár rad a zásad, které byste neměli u pohovoru opomenout. U personalistů můžete ztratit šanci na přijetí kvůli zdánlivým maličkostem.

"Základním pravidlem je přesně si domluvit místo a čas setkání, přijít s dostatečným předstihem v oblečení adekvátním situaci a konkrétní společnosti. Důležité je být připraven. Tedy zjistit si informace o společnosti a mít nachystané doplňující otázky k pozici, o kterou se ucházíte," říká Martin Vejplacha, manažer ČSOB.

Myslete na správný stisk ruky

Nepodceňujte ani drobné detaily, jako je podání ruky. Mdlý stisk ve stylu "leklé ryby", ale ani snaha rozmačkat silou dlaň personalistovi, nedělá dobrý dojem.

Čtěte také: Jak napsat životopis, abyste zaujali budoucího šéfa?

Dejte si pozor na další neverbální projevy. Vystupujte přirozeně, nesnažte se stylizovat a držte se skutečnosti. Mějte jasno o vaší motivaci pro změnu pozice a výběr konkrétní společnosti. Správně si rozmyslete, co je vaší silnou stránkou a naopak, o čem byste se zmiňovat neměli.

Nedělejte zbytečné chyby

Počáteční velkou chybou je přijít pozdě a neomluvit se. Při osobní schůzce nemají uchazeči často jasno, proč si zvolili zrovna tuto konkrétní pozici nebo proč chtějí pracovat pro danou společnost.

V průběhu osobního jednání vypadá velmi špatně, pokud kandidát nezná informace o firmě, kam se hlásí, nadhodnocuje svoje zkušenosti a jazykové znalosti.

Pamatujte!!! Nepřeceňovat své dovednosti, ale také se nijak nepodceňovat.

Nové metody: Dotazník a web kamera

Mnohé firmy dnes běžně používají při výběru nových zaměstnanců například výkonové testy a osobnostní dotazníky. "Ty jsou uchazeči o zaměstnání zaslány do mailové schránky prostřednictvím linku a je možno je vyplnit on-line z domova. Další metodou jsou videodotazníky, kdy je zkrácený pohovor řešen prostřednictvím webkamery. Moderních technologií se není třeba bát," říká Martin Vejplacha.

Kandidát může velkou část situace řešit ve svém pohodlí, v době, kdy má klid a může se soustředit. Naopak personalistům tyto vymoženosti šetří čas. Můžete se také setkat s pohovory vedenými přes skype. Většinou ale půjde o klasické pohovory z očí do očí.

Pozor na sítě

Máte-li profil na některé ze sociálních sítí, pak máte výhodu. Řada společností je dnes velmi aktivní na Facebooku, Twitteru i LinkedInu. Nemluvě o tom, že pokud dáte všem svým přátelům vědět, že hledáte práci, můžete se dostat k nečekaným nabídkám.

Náš tip: Je mi padesát: Jsem v práci už úplně odepsaná?

"Měli byste však pamatovat, že budoucí zaměstnavatel se před pohovorem na váš profil může podívat a jakékoli nesrovnalosti, hrubé výrazy nebo jiné emotivní osobní projevy vás mohou předem diskvalifikovat," upozorňuje Martin Vejplacha.

Šanci mají všichni

Mnoho firem dnes již pohlíží na handicapované, maminky po rodičovské dovolené či lidi ve věku po padesátce z hlediska benefitů, které zaměstnavateli přinesou. Tito lidé jsou flexibilní, loajální, mají životní rozhled a jsou celkově přínosem pro kolektiv.

"Lidé s jakýmkoliv omezením by se neměli bát se ucházet o zaměstnání, existují možnosti zkrácených úvazků, práce z domova, studijního nebo zdravotního volna," uzavírá Martin Vejplacha.

Jaké máte zkušenosti s pracovními pohovory? Máte pocit, že jde o důležitější část, než je například dobře napsaný životopis? Co se podle vás dá na pohovoru ještě zkazit nebo naopak vylepšit? Napište nám v diskuzi pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Svítící rostlina? Realita, kterou si můžete koupit

Blanka Matragi představila novou kolekci. Byli jsme u toho

Jezte tučná jídla. Budete zdravější a zhubnete

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama