reklama

Jak si založit vlastní e-shop? Poradíme

Chcete začít podnikat? Založte si vlastní e-shop. Není to nic těžkého. Poradíme vám, jak na to.

Foto: ISIFA/Thinkstock

S myšlenkou stát se živnostníkem v současné době koketuje čím dál více lidí. Jednou z těch nejjednodušších forem podnikání je založení e-shopu. Poradíme vám, jak na to.

E-shop vám pomůže se postavit na vlastní nohy poměrně snadno a rychle, stejně rychle vás ale také položí na lopatky. Dnes se proto podíváme, na čem závisí úspěch i neúspěch internetových podnikatelů.

Položte si několik otázek

  1. CO chcete zákazníkům nabídnout?
  2. KDO u vás bude nakupovat?
  3. PROČ nakoupit právě u vás?

Co se týče výběru sortimentu, zkuste se zaměřit na takové produkty, kterým vy sami rozumíte. Rozhodně se nevyplatí investovat do zboží, o kterém nevíte zhola nic, jen kvůli tomu, že v současnosti zrovna "frčí" a lidé ho kupují. Pokud již máte představu, co budete ve svém obchodě nabízet, zapřemýšlejte nad tím, kdo u vás bude pravděpodobně nejčastěji nakupovat.

Doporučujeme: Ženy versus muži. Za co nejvíce utrácíme na internetu?

Podle cílové skupiny pak můžete přizpůsobit celý e-shop, od designu, přes nabídku služeb, až po jazyk, kterým budete se zákazníky komunikovat. Další podstatnou složkou je motivace, proč nakoupit zrovna u vás. Proveďte analýzu konkurence a zjistěte, co můžete dělat lépe, jakou přidanou hodnotu můžete zákazníkům nabídnout pouze vy a na tom pak stavte.

Rozmyslete si finance

Ještě předtím, než do svého virtuálního obchodu vložíte první položku, si sestavte alespoň hrubý finanční plán. Pokuste se odhadnout, kolik vás co bude stát: náklady na samotnou realizaci e-shopu, nákup produktů, personál, marketing atd. Nezapomeňte ani na rezervu, ta by měla tvořit 10-20 % očekávaných výdajů. Díky takovému přehledu snadno zjistíte, zda má vůbec cenu se do zakládání e-shopu pouštět a eliminujete tak riziko, že po prvních měsících obchod zase zavřete.

"Počítejte s tím, že v začátcích budete především investovat, první zisky mohou přijít až po několika měsících. Ve většině případů si e-shop začne vydělávat sám na sebe zhruba po roce provozu. Buďte proto trpěliví a nepropadejte panice, pokud se vám měsíc po slavnostním otevření obchodu na kontě nezačnou množit desetitisíce," upozorňuje Miroslav Uďan, ředitel služby Shoptet.

Vybudujte obchod

Co se týče technického řešení, máte na výběr ze tří základních možností:

  1. Nechat si vyrobit e-shop přímo na míru.
  2. Využít open source řešení.
  3. Pronajmout si hotový e-shop.

Náš tip: Nakupujete přes internet i léky? Pozor na padělky

"E-shop na míru je poměrně finančně náročná záležitost, hodí se proto hlavně pro již zaběhnuté e-shopy. Open source řešení je oproti tomu zcela zdarma, budete si ale muset zaplatit lokalizaci a další nutné úpravy. Většina open source řešení navíc není zcela přizpůsobena českému jazyku, protože jsou tvořena v zahraničí. Pronájem již hotového e-shopu je vhodnou volbou pro ty, kdo s online podnikáním začínají a nechtějí do tvorby e-shopu investovat stovky a desítky tisíc. Kvalitní e-shop s množstvím funkcí a jednoduchým, intuitivním ovládáním lze získat za několik stovek měsíčně. Základní verze e-shopu s omezenou kapacitou jsou často zcela zdarma," říká Miroslav Uďan.

Grafická podoba webu

Vedle technického řešení je důležité věnovat pozornost také grafické úpravě webu. Jakými zásadami se řídit?

  • Stránky vytvořte tak, aby byly přehledné a pro zákazníka atraktivní.
  • Zvolte čitelné písmo, slaďte barvy a design e-shopu.
  • Zboží roztřiďte do jednotlivých kategorií a zkontrolujte, zda jej lze snadno dohledat.

Schopný marketing

Důležitou součástí online podnikání je také marketing. Internetových obchodů přibývá jako hub po dešti, a proto je důležité být vidět. K tomu vám dopomůže správné nastavení SEO (optimalizace pro vyhledavače), díky kterému se lze zviditelnit v neplacených výsledcích hledání ve vyhledávačích. Dalším nástrojem je PPC reklama, kdy inzerent platí až za reálnou akci uživatele, tedy za klik. Jedná se o velmi dobře cílenou reklamu, neboť se zobrazuje lidem, kteří daný produkt či službu sami hledají.

Pečujte o své zákazníky

V neposlední řadě myslete na zákazníky. Je potřeba o ně řádně pečovat, protože právě díky nim váš e-shop buď přežije nebo skončí v propadlišti dějin jako mnoho a mnoho dalších. Ale jak na to?

  • Nákup jim co nejvíce zjednodušte, nechtějte po nich zbytečně zdlouhavou registraci, odradí je to.
  • Neseženou-li u vás konkrétní produkt, buďte proaktivní a nabídněte jim adekvátní náhradu, případně se nabídněte, že dané zboží objednáte.
  • Neví-li si s něčím rady, buďte na příjmu a poraďte jim.
  • Pro věrné zákazníky přichystejte různé bonusy a výhody.

"Snažte se ze zákazníka udělat vašeho dlouhodobého partnera, komunikujte, buďte tu pro ně. Nabídněte jim přidanou hodnotu, která je překvapí, potěší. Kladné reference a zkušenosti od zákazníků pro vás budou tou nejlepší reklamou," uzavírá Miroslav Uďan.

Vrhli jste se na podnikání nebo to máte v plánu? Jaký e-shop je vašim snem, co by bylo u vás na webu za zboží? Napište nám v diskuzi pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

5 tipů, jak si říct o zvýšení platu a neudělat chybu

Dítě není cvičená opička ani vizitka rodičů

Jak bydlí hlavní hrdinka seriálu Ulice Vilma Nyklová?




"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama